Topics: 41
Ik wilde graag een echt blazend volvo geluid, dus besloot mijn gewoon gele 'altijd meedraaiende' fan te verruilen voor een mooi zoemende visco fan. Na het monteren blij de motor gestart, de eerste twee seconden maakt deze even het blaas geluid (een beetje) maar bij het gewoon rijden nooit...zelfs toen ik voor het stoplicht lang moest wachten zag ik langzaam mijn temperatuur oplopen tot boven de N, niet erg fijn dus haha ! weet iemand hoe de Fan weer zijn blazende geluid kan krijgen, en hoe de motor weer op temp blijft, of heb ik een kapotte gekocht ? ???
Topics: 163
Om te kijken of de fan het doet, zou ik even kijken of hij op 12v werkt. Dan weet je al een heleboel. Dan moet je even de bedrading doorlopen.
Doet hij het niet ligt het aan iets anders zoals de termostaat.
Topics: 22
er hoort een thermostaat bi-metaal op de voorkant van de aluminium radiatorkop te zitten. Soms is dat afgebroken of weggeroest. Dan blijft de fan altijd op die temperatuurinstelling staan en zal dus altijd teveel koelen of nooit meedraaien als het echt nodig is.
Ik had dat dus, bij (koud) starten draaide die altijd even mee, maar daarna maar een klein beetje. genoeg om de temp meter perfect in het midden te laten, zelfs na bij zwaar gebruik.
Nu met de goed werkende fan erin gaat ie ook nooit aan. toen de fan nog in mn 940 zat kon je goed voelen en horen dat ie aansprong. In de wei rijden met lage snelheid en veel weerstand, en dan ook nog een turbo erbij. Dat hoorde je erg goed, was wel grappig!
@DopdeDouwer: de visco fan is de fan die voorop de waterpomp zit, niets met stroom te maken
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Topics: 176
Topics: 22
Je kunt even verder zoeken en komt dan terecht bij Dave Barton, leuke site. :o
http://www.davebarton.com/index.html
Zwarte Amerikaanse 245 met heel veel chroom.
Topics: 163
oepsch...
Ik begreep eruit dat hij geen constant draaiende fan meer wilde en dus een electrische had gekocht...
Voordat ik op vakantie ben gegaan heb ik de visco nog even goed bekeken, en inderdaad, de thermostaat zat vast, losgemaakt, en wat olie gegeven zodat ie weer kon bewegen. toen weer gemonteerd, en nog geen blaas effect, maar wel weer verhoogde temperatuur. dus er maar weer uit gehaad, en heb nu weer de originele gele fan haha. Nu zat ik te denken, stel dat ik zorg dat de visco altijd meedraait(net als de originele gele) zou dit nare gevolgen kunnen hebben ?
Topics: 47
Weet het zo niet, maar lijkt me niet, zeker als de originele ook altijd draaide.
Maar waarom dan nog een visco, als ie permanent gaat draaien?
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
dat is mooi ! omdat ik het blazende geluid zo mooi vind ! En het is leuk om de kleine patsertjes met tribals en kleine japanners te laten denken dat er een gruwelijke motor in zit haha !
Topics: 256
Ik had ook zo'n blazende fan maar die heb ik er juist uitgegooid! Als ie altijd 'blaast', is ie kapot...
Ik had zelfs het idee dat de motor niet goed op temperatuur kwam omdat dat ding maar aan het koelen bleef!
Hij hoort alleen bij het starten even te blazen en zodra de motor het nodig heeft, dus na even stilstaan bij een stoplicht b.v. of zoals ik vandaag ervaarde tijdens een rit met de caravan, als je een tijdje flink in zijn drie blijft hangen bij 80 km per uur. Ik zag de temperatuurmeter even iets stijgen maar daarna deed de fan zijn werk en zakte het metertje weer (kan ook de koelwatertermostaat geweest zijn trouwens :-))
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68