Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Onderhoudsbeurt, werkzaamheden
Heeren (en dames?),

Volgende week is het dan zover, eindelijk een grote beurt voor mijn auto. Heb het gevoel dat het wel tijd begint te worden. En omdat ik niet weet wanneer de laatste is gedaan lijkt het me ook wel verstandig om meteen een grote beurt te laten doen.

Ik mag zelf bepalen wat er gaat gebeuren, of in ieder geval, mede bepalen. Heb dus een aardige lijst weten te maken. Gaat hier om een 244 uit '88 met een b230e op benzine. Zie het voorstel topic in 'ik en mijn volvo' voor meer informatie.

Ben ik benieuwd of iemand iets toe te voegen heeft aan deze lijst, of iets compleet overbodig lijkt.

De lijst:
Vernieuw
  • Motorolie
  • Oliefilter
  • Versnellingsbak olie
  • Bougies + compressiemeten
  • Brandstoffilter
  • Luchtfilterelement

Controleer(/vernieuw/reinig/afstellen)
  • Rembekrachtiger; reinig filter
  • Remblokken
  • Vloeistofniveau stuurbekrachtiging
  • V-snaren
  • Brandstofsysteem
  • Stroomverdeler
  • Koplampafstelling
  • Koppeling
  • Carterventilatie/ontluchting
  • Klepspeling
  • Distributieriem
Antwoord
verdelerkap/rotortje
koelvloeistof/nakijken
bougiekabels/nakijken
ruitenwissersbladen
distributie+spanrol
is wat me zo te binnen schiet je kunt het net zo gek maken als je zelf wil natuurlijk
Vitara
Antwoord
Uiteraard kun je het zo gek maken als je zelf wil ;D

Maar er is natuurlijk wel een bepaalde grens.. Probeer alleen
een beetje zo compleet mogelijke onderhoudsbeurt te krijgen.

Ik zal ze er bij zetten in ieder geval, bedankt!
Antwoord
Als de auto stuurt, remt en rijdt zonder liters olie, benzine of koelwater te verspillen en er zit APK (door een serieuze keurmeester, niet van de verkopende garage) op, lijkt me de rest overbodig. Ik geloof niet zo in preventief onderhoud, en al helemaal niet in grote en kleine beurten. Kijk af en toe eens onder alle deksels, dan weet je genoeg. If it ain't broken don't fix it.

Hier nog een bruikbaar prioriteitenlijstje van iemand anders:

My Priorities:
1. Brakes. Gotta stop.
2. Steering. During 1 gotta miss if possible.
3. Tires. See Above.
4. Suspension. Gotta keep #3 in contact with road to accomplish 1 & 2
5. Driving requirements. Restraint, visibility (lights, mirrors, glass), heat for defrost.
6. Exterior structure. Just in case somebody else can't do 1 and 2 well enough and hits me.
7. Forward motion. Engine, trans, etc. that causes requirements 1-4 to be necessary.
8. Exterior appearance.
9. Interior appearance. (Do not allow much clutter to accumulate since if I do get hit I don't want stuff flying around inside a closed container with me as the target.)

The nice thing I like about my Volvo's is that the first 4 are fairly straight forward and do not require a lot of effort to keep in top shape. 5 with some electrical issues are more frustrating than difficult. 6 is a lot easier to prevent with 8 getting a cleaning on a regular basis than working it afterward.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: