Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Schokken en brommen... opeens voorbij
Halleu,
De laatste tijd begon mijn volvootje (142 1968) steeds Meer van zich te laten horen. Bij optrekken begon ‘ie onder bepaalde toerentallen lekker te schudden (bij de 30 -40 en de 70-85 km/h). Rond de honderd kreeg ik er nog een gezellige diepe brom bij.
Wat navraag leerde dat dat mogelijk te wijten was aan versleten kruiskoppelingen of speling in de cardanas. De kruiskoppelingen konden het niet zijn, want die waren net vernieuwd. De ophanging van de cardanas, wellicht. Tijd om eens onder de auto te kijken.
Zover kwam het echter niet, want op een gegeven moment stond ik op de A50 bij een tankstation op de ANWB te wachten: het ding startte niet meer. Bleek uiteindelijk een stom probleempje te zijn: brandstofslang van de retourleiding zat geknikt. Had ik natuurlijk zelf moeten zien, maar goed… De vriendelijke wegenwachter lostte het probleem snel op en heeft en passant ook nog even de motor beter aftgesteld (hoefde ik dat ook al niet meer te doen)

En… leuk maar raadselachtig: de vreemde brom was opeens verdwenen! Vandaag nog even naar de wasstraat gereden om de boel schoon te spuiten :oops: (geen tijd om het zelf te doen, en beter dan niks). Ook maar even het bodemprogramma gedraaid.
En nu zijn alle problemen opeens verdwenen! Nauwelijks meer gebrom (volgens mij niet meer dan normaal) en nauwelijks getril bij het optrekken!
Leuk natuurlijk, maar ik snap er helemaal niks van. Misschien dat er een klodder Dinitrol op de as was gekomen (auto had net een behandeling gehad), en dat die d’r in de wasstraat vanaf gespoten is. Een betere smoes kan ik niet verzinnen. Iemand anders een oplossing voor dit raadsel?
Volvo 142 DL 1968&nbsp; Iceblue *verkocht*<br />Volvo S70 2.0 1998 *overleden*<br />Volvo V40 2.0 PhII Europa elegance 2002 *voor de vrouw*<br />Volvo 240 2.3 GLE Estate 1993 *nieuw!*
Antwoord
zou dat niet eerder wat met t nu beter lopen van de motor te maken hebben, van slecht lopen bromt en trilt ie ook naar mijn weten.
Vitara
Antwoord
Nou.... ik ben wel eens met een lease auto bijna in de blubber vast komen te zitten (de modder raakte de bodem :oops: ), verder niets geraakt. Sindsdien trilde de auto als een gek. Zelfs na het meest intensieve wasprogramma is de trilling nooit geheel weggegaan. Het kan m.i. dus wel degelijk smurrie zijn geweest, al zal het afstellen ook veel hebben gedaan.

Gr 8)
Volvo V70 T5 '97<br />304 ponnies, 487 koppeltjes, 371 megameter
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)