27 November 2006, 17:51
Halleu,
De laatste tijd begon mijn volvootje (142 1968) steeds Meer van zich te laten horen. Bij optrekken begon ââ¬Ëie onder bepaalde toerentallen lekker te schudden (bij de 30 -40 en de 70-85 km/h). Rond de honderd kreeg ik er nog een gezellige diepe brom bij.
Wat navraag leerde dat dat mogelijk te wijten was aan versleten kruiskoppelingen of speling in de cardanas. De kruiskoppelingen konden het niet zijn, want die waren net vernieuwd. De ophanging van de cardanas, wellicht. Tijd om eens onder de auto te kijken.
Zover kwam het echter niet, want op een gegeven moment stond ik op de A50 bij een tankstation op de ANWB te wachten: het ding startte niet meer. Bleek uiteindelijk een stom probleempje te zijn: brandstofslang van de retourleiding zat geknikt. Had ik natuurlijk zelf moeten zien, maar goedââ¬Â¦ De vriendelijke wegenwachter lostte het probleem snel op en heeft en passant ook nog even de motor beter aftgesteld (hoefde ik dat ook al niet meer te doen)
Enââ¬Â¦ leuk maar raadselachtig: de vreemde brom was opeens verdwenen! Vandaag nog even naar de wasstraat gereden om de boel schoon te spuiten :oops: (geen tijd om het zelf te doen, en beter dan niks). Ook maar even het bodemprogramma gedraaid.
En nu zijn alle problemen opeens verdwenen! Nauwelijks meer gebrom (volgens mij niet meer dan normaal) en nauwelijks getril bij het optrekken!
Leuk natuurlijk, maar ik snap er helemaal niks van. Misschien dat er een klodder Dinitrol op de as was gekomen (auto had net een behandeling gehad), en dat die dââ¬â¢r in de wasstraat vanaf gespoten is. Een betere smoes kan ik niet verzinnen. Iemand anders een oplossing voor dit raadsel?
De laatste tijd begon mijn volvootje (142 1968) steeds Meer van zich te laten horen. Bij optrekken begon ââ¬Ëie onder bepaalde toerentallen lekker te schudden (bij de 30 -40 en de 70-85 km/h). Rond de honderd kreeg ik er nog een gezellige diepe brom bij.
Wat navraag leerde dat dat mogelijk te wijten was aan versleten kruiskoppelingen of speling in de cardanas. De kruiskoppelingen konden het niet zijn, want die waren net vernieuwd. De ophanging van de cardanas, wellicht. Tijd om eens onder de auto te kijken.
Zover kwam het echter niet, want op een gegeven moment stond ik op de A50 bij een tankstation op de ANWB te wachten: het ding startte niet meer. Bleek uiteindelijk een stom probleempje te zijn: brandstofslang van de retourleiding zat geknikt. Had ik natuurlijk zelf moeten zien, maar goedââ¬Â¦ De vriendelijke wegenwachter lostte het probleem snel op en heeft en passant ook nog even de motor beter aftgesteld (hoefde ik dat ook al niet meer te doen)
Enââ¬Â¦ leuk maar raadselachtig: de vreemde brom was opeens verdwenen! Vandaag nog even naar de wasstraat gereden om de boel schoon te spuiten :oops: (geen tijd om het zelf te doen, en beter dan niks). Ook maar even het bodemprogramma gedraaid.
En nu zijn alle problemen opeens verdwenen! Nauwelijks meer gebrom (volgens mij niet meer dan normaal) en nauwelijks getril bij het optrekken!
Leuk natuurlijk, maar ik snap er helemaal niks van. Misschien dat er een klodder Dinitrol op de as was gekomen (auto had net een behandeling gehad), en dat die dââ¬â¢r in de wasstraat vanaf gespoten is. Een betere smoes kan ik niet verzinnen. Iemand anders een oplossing voor dit raadsel?
Volvo 142 DL 1968 Iceblue *verkocht*<br />Volvo S70 2.0 1998 *overleden*<br />Volvo V40 2.0 PhII Europa elegance 2002 *voor de vrouw*<br />Volvo 240 2.3 GLE Estate 1993 *nieuw!*