13 January 2021, 15:59
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 13 January 2021, 16:16 door lonnebol.)
Afgelopen weekend heb ik de waterpomp van mijn 940 B230FB uit 1994 vervangen. De koelvloeistoftank was helemaal leeg en de waterpomp was goed nat. Het lekte duidelijk bij het bovenste rubber tussen motor en pomp (ooit al eens dichtgekit). Nieuwe pomp inclusief pakkingset besteld. Het was even uitzoeken hoe te installeren, maar uiteindelijk viel het erg mee.
Afgelopen weekend als volgt gedaan.
Echter, de volgende dag drupte het om de paar seconden aan de onderkant van de pomp. We hebben overal gekeken waar het zou moeten lekken, maar er was niet echt goed iets te zien. Daarop wel nog eens alle bouten langsgelopen en ze waren nog wel wat aan te draaien. Ook weer goed stuk gereden en het was droog. Maar helaas, vandaag na een kort stukje rijden lekt het nog steeds. Wat me opviel gisteravond was dat de ene oude bout nu goed strak te draaien was, je voelde echt weerstand. De nieuwe bouten leken maar niet strakker te komen. Ik durfde ook niet verder te gaan na alle verhalen over afgebroken bouten.
Nu ga ik dadelijk maar een nieuwe pakkingset en koelvloeistof bestellen en het komend weekend opnieuw proberen. Ik heb al overal online gezocht, maar ik kom nergens echt goed tegen hoe het nu goed te doen.
Afgelopen weekend als volgt gedaan.
- Pomp eraf gehaald
- Oude pakking weggekrabd met een stanleymesje en met scotch brite ligt geschuurd
- Achterkant van nieuwe pomp met zwarte vloeibare pakking ingesmeerd en uitgesmeerd
- Nieuwe pakking op de achter van de pomp geplakt
- Pakking aan de motorzijde ook light ingesmeerd met vloeibare pakking
- Rubber ingespoten met siliconenspray en op pijpje gezet (misschien niet helemaal tot aanslag)
- Bovenste rubber ingespoten met siliconenspray en op pomp geinstalleerd
- Pomp gemonteerd op de motor met de drie bijgeleverde nieuwe bouten en één oude bout
- Een voor een alle bouten beetje bij beetje aangedraaid, bij "genoeg" weerstand gestopt
- Het systeem rustig bijgevuld met koelvloeistof om lucht in het systeem te voorkomen
- Motor gestart en warm laten draaien
- Even stukje gereden
Echter, de volgende dag drupte het om de paar seconden aan de onderkant van de pomp. We hebben overal gekeken waar het zou moeten lekken, maar er was niet echt goed iets te zien. Daarop wel nog eens alle bouten langsgelopen en ze waren nog wel wat aan te draaien. Ook weer goed stuk gereden en het was droog. Maar helaas, vandaag na een kort stukje rijden lekt het nog steeds. Wat me opviel gisteravond was dat de ene oude bout nu goed strak te draaien was, je voelde echt weerstand. De nieuwe bouten leken maar niet strakker te komen. Ik durfde ook niet verder te gaan na alle verhalen over afgebroken bouten.
Nu ga ik dadelijk maar een nieuwe pakkingset en koelvloeistof bestellen en het komend weekend opnieuw proberen. Ik heb al overal online gezocht, maar ik kom nergens echt goed tegen hoe het nu goed te doen.
- Heb ik ergens een fout gemaakt?
- Moet ik ergens nog extra goed opletten?
- Misschien toch het rubbertje van het pijpje? Kan dat vervangen worden zonder de hele pomp eraf te moeten halen?
- Is het gebruik van vloeibare pakking aan te raden? Ik lees verschillende verhalen/meningen hierover? Zo ja, moet je dan nog een bepaalde tijd wachten voor je de koelvloeistof bijvuld?