14 November 2020, 09:16
Dit doet mij denken aan een 1970 122 die ik lang geleden had. Er lag een kleine LPG tank achterin.
Maar i.p.v. een dikkere stabilsatorstang voor en het plaatsen van eentje achter heb ik met andere dempers het overhellen weten tegen te gaan.
Toen ik hem net had was fors overhellen in bochten en flink duiken van de voorkant bij het remmen "normaal" voor deze auto.
Ook deze auto had achter dus geen stabilisatorstang (net als mijn 245 overigens), maar ik wist wel van de aftermarket set van IPD.
De vering was vooral achter compleet doorgezakt, dus de eerste stap was nieuwe veren rondom, achter verzwaarde i.v.m. de LPG tank.
Dit herstelde de auto weer naar zijn normale rijhoogte, maar deed weinig tot niets met overhellen en duiken.
Toen las ik iets over die geel/blauwe Bilstein dempers en wilde die dus ook hebben. Eerst aan de voorkant, die van de achterzijde stonden in backorder.
Wow, wat een verschil. Geen duiken meer bij het remmen en qua comfort maar weinig ingeleverd.
Toen kwamen de achterdempers en i.c.m. de verzwaarde veren werd de vering best wel hard. Voor een beter comfort had er eigenlijk een wat grotere LPG tank in moeten liggen.
Maar de grootste verbetering bleek nu in het overhellen zitten. Dat was gewoon verdwenen. Bij een Zeelandrit werd me door een achterligger nog gevraagd of ik soms zo'n IPD stang eronder had zitten. Maar nee. Alleen de dempers die je ook onder rally Amazons kon vinden.
Moraal van het verhaal: ergens denk ik dat je met betere dempers meer bereikt dan met een stabilisatorstang.
Ik rijd nu ook best wel stevige vering onder mijn 245 (Koni Sport dempers) en dat heeft t.o.v. de standaard deinerige vering een heel erg groot voordeel. Drempels lijken ineens een stuk lager. Dit lijkt contra intuitief, maar met slappe dempers moet je echt veel langzamer over drempels heen.
Maar i.p.v. een dikkere stabilsatorstang voor en het plaatsen van eentje achter heb ik met andere dempers het overhellen weten tegen te gaan.
Toen ik hem net had was fors overhellen in bochten en flink duiken van de voorkant bij het remmen "normaal" voor deze auto.
Ook deze auto had achter dus geen stabilisatorstang (net als mijn 245 overigens), maar ik wist wel van de aftermarket set van IPD.
De vering was vooral achter compleet doorgezakt, dus de eerste stap was nieuwe veren rondom, achter verzwaarde i.v.m. de LPG tank.
Dit herstelde de auto weer naar zijn normale rijhoogte, maar deed weinig tot niets met overhellen en duiken.
Toen las ik iets over die geel/blauwe Bilstein dempers en wilde die dus ook hebben. Eerst aan de voorkant, die van de achterzijde stonden in backorder.
Wow, wat een verschil. Geen duiken meer bij het remmen en qua comfort maar weinig ingeleverd.
Toen kwamen de achterdempers en i.c.m. de verzwaarde veren werd de vering best wel hard. Voor een beter comfort had er eigenlijk een wat grotere LPG tank in moeten liggen.
Maar de grootste verbetering bleek nu in het overhellen zitten. Dat was gewoon verdwenen. Bij een Zeelandrit werd me door een achterligger nog gevraagd of ik soms zo'n IPD stang eronder had zitten. Maar nee. Alleen de dempers die je ook onder rally Amazons kon vinden.
Moraal van het verhaal: ergens denk ik dat je met betere dempers meer bereikt dan met een stabilisatorstang.
Ik rijd nu ook best wel stevige vering onder mijn 245 (Koni Sport dempers) en dat heeft t.o.v. de standaard deinerige vering een heel erg groot voordeel. Drempels lijken ineens een stuk lager. Dit lijkt contra intuitief, maar met slappe dempers moet je echt veel langzamer over drempels heen.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47