Berichten: 684
Topics: 60
Lid sinds: Feb 2006
2 May 2020, 13:50
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 2 May 2020, 13:50 door Grey240Polar.)
Bij het opruimen kwam ik een tellerunit tegen van een 264/265 die ik ooit van een beurs had meegebracht. Oh ja, da's waar ook!
Nou heeft deze een mechanische aandrijving voor de snelheidsmeter/teller (r0,585) waar ik voor mijn 92'er niets aan heb, maar de nulstelknop voor de dagteller werkt nog.
Daarnaast zit er een toerenteller in.
Een paar vraagjes die ik heb:
- kan die nulstelknop overgezet worden in de nieuwere tellerunit?
- kan de toerenteller aangepast worden zodat die de juiste waarde aangeeft voor een viercilinder?
- in hoeverre zijn de benzine- en temperatuurmeter uitwisselbaar met die in de nieuwere tellerunit?
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Berichten: 1.709
Topics: 47
Lid sinds: Dec 2006
De oude en nieuwe telerbakken zijn toch wezenlijk anders?
En bij de oude zijn er ook twee versies: Yazaki en VDO.
Niet alles is uitwisselbaar tussen deze twee, zo zijn er specifieke partnrs voor een oude Yazaki en een oude VDO toerenteller.
Heb je Vadis, dan kun je de onderdelen (nrs) opzoken voor beiden en kijken of het dezelfde zijn.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Berichten: 6.715
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
3 May 2020, 13:22
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 3 May 2020, 13:23 door Dopski.)
De knop is vast wel over te zetten. Een 6cil toerenteller werkt niet goed met een 4cilinder motor.
Berichten: 684
Topics: 60
Lid sinds: Feb 2006
3 May 2020, 17:51
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 8 May 2020, 14:32 door Grey240Polar.)
Het is deze (geleend plaatje) met een VDO toerenteller:
![[Afbeelding: volvo_240_1976_kombinerat_instrument.jpg]](https://www.bildelsbasen.se/img/370/a/a/89a5f1/path/mnt/newftp/81/bil/lgnr/1741(4).jpg/volvo_240_1976_kombinerat_instrument.jpg)
Het enige verschil met de sticker op mijn unit is dat linksboven niet 3/84 maar 4 81 staat. Ik neem aan dat dat voor april 1981 staat.
Het lettertype op de wijzerplaten is iig hetzelfde als bij mijn 1992er.
Met 1,5x het aantal cilinders heeft een 6-cilinder ook 1,5x het aantal ontstekingspulsen nodig om hetzelfde toerental te doen als een viercilinder (d.w.z. 3 vs. 2 per omwenteling). Ik verwacht dus dat deze toerenteller op mijn B200F maar 2/3e weergeeft van het werkelijk aantal omwentelingen.
Nou zit er een potmeter op het printplaatje van de toerenteller. Heeft deze genoeg bereik om hem voor een viercilinder te calibreren?
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Berichten: 1.709
Topics: 47
Lid sinds: Dec 2006
Oud type dash (voor 1976 opgezocht), zijn de 4 cylinder toerentellers 283546 voor VDO en 283260-8 voor Yazaki (soms ook Yasaki) geschreven.
Kun je met een potmeter ook pulsen aanpassen? Ik meende dat de rpm het aantal pulsen telt, niet per se een potentiaal?
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Berichten: 684
Topics: 60
Lid sinds: Feb 2006
8 May 2020, 09:17
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 8 May 2020, 14:35 door Grey240Polar.)
Een paar daagjes en wat gegoogel later...
De oudere toerentellers gebruiken een drietal transistoren en wat weerstanden en condensatoren om een frequentie naar stroomomzetter te maken. De pulsen vanaf de bobine worden omgezet in een stroom die varieert met het toerental. Deze stroom zorgt ervoor dat de meternaald verdraait. Meer pulsen in eenzelfde hoeveelheid tijd betekent een hogere stroom en daarmee een hogere uitslag van de naald.
In mijn toerenteller zit een IC, een SAK215 wat hetzelfde doet: het is een frequentie naar stroomomzetter.
De potmeter past inderdaad geen pulsen aan, maar dient om de uitslag van toerenteller af te regelen zodat deze de juiste waarde aangeeft. Ik denk wel dat ik de toerenteller zou kunnen aanpassen zodat die correcte waardes geeft voor een viercilinder, maar ik verwacht dan een paar componentjes te moeten vervangen (vermoedelijk een weerstand en/of condensator).
Ik ga binnenkort de resetknop overzetten, dan kan ik meteen de toerenteller die er nu in zit vergelijken met deze.
Wordt vervolgd...
Edit: al gedaan. Eén weerstandswaarde is anders en er zit een andere condensator op, al lijkt die laatste geen invloed te hebben op de instelling van de meter (de datasheet noemt hem nl. niet).
Edit 2: de potmeter heeft i.c.m. de afwijkende weerstand net niet genoeg regelbereik om de toerenteller goed af te stellen voor een viercilinder. Maar i.p.v. die weerstand te vervangen vond ik op Brickboard iemand die de potmeter verving door een 50kOhm variant. Daarmee schuift het regelbereik op en omdat deze op de rand van het printplaatje staat kun je deze vervangen zonder de wijzer en wijzerplaat van de meter af te halen. Daarna af te regelen tegen een bekend goede meter.
De resetknop van de mechanische teller bleek gewoon identiek aan die in mijn elektronische teller.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47