Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Carterventilatie
Beste Volvo liefhebbers,

Vanwege een slecht stationair lopende motor direct na starten als de motor nog warm is heb ik het advies gekregen om de carterventilatie te reinigen, dwz de bijbehorende slangen, de rotor van het pompje, en het filter bij het carter. Het advies was echter beperkt tot 'goed met WD40 gangbaar maken'. Op internet en in de Haynes boeken kan ik ook geen verdere info vinden over hoe dit aan te pakken.

Mijn vraag: Wat is carterventilatie? Zijn jullie bekend met het reinigen van de carterventilatie bij een Volvo 240, wat zijn de te nemen stappen?

Ik kijk uit naar de reacties! Sinds ik dit forum ontdekt heb, heb ik er al regelmatig goede nuttige dingen gelezen!
Volvo 240 GLE, 2.3 benzine, stationcar, 1992<br />Volvo V70 2.5 T AWD, 2003
Antwoord
De overdruk wordt afgevoerd via de PCV box waar de olie en de lucht gescheiden wordt. De lucht is slecht voor het milieu en moet verbrand worden, dus word deze weer in de verbrandingskamer geleid waar hij gewoon met de rest van je lucht verbrandt word.

Het systeem bestaat uit 1 PCV box, 1 slang van box naar flame trap, 1 Flame Trap, 1 dun buisje naar je inlaatspruitstuk en 1 dikkere buis naar de luchtslang.

[Afbeelding: flametrapdiagram3%20copy.gif]

Hier zie je een goede illustratie Smile

Het doosje bevind zich achter onder je inlaat spruitstuk, maar je moet de slangen en de flametrap goed kunnen vinden van de bovenkant. Als je toch even bezig bent alle slangen goed controleren of ze verstopt zitten, immers als de motor niet kan ontluchten, doen de pakkingen dat op ten duur wel voor je Wink

[Afbeelding: p4081440small1el.jpg]

Hier zie je de plek waar een (olie-lekkende) PCV box zat Smile (copyright Jw240 :+)
volvoloos<br /><br />One who forms and expresses judgments of the merits, faults, value, or truth of a matter.
Antwoord
Ik denk dat JW240 zijn copyright opgeeist heeft 8)
Je foto is verdwenen :twisted:
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Antwoord
:oops: Hij is er weer :oops:
Zij het een beetje traag
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Antwoord
Mastertje, bedankt voor je informatie! Ik heb weer onder de motorkap gekeken, en zie de flame trap en PCV box zitten. Ze zitten helaas wel op een erg onbereikbare locatie; je hebt dunne lange armen nodig om het geheel los en schoon te kunnen maken! Moet ik nog andere delen losmaken om de toegang te verbeteren?
Vanmiddag heb ik het Bosch 'pompje' (wat er boven zit en ook met twee slangen met de luchtinlaat verbonden is) losgehaalt en schoongemaakt; dit is dus niet de carterventilatie!

Bedankt voor de informatie, volvolvo.nl is geweldig,
Mischa Bakker
Volvo 240 GLE, 2.3 benzine, stationcar, 1992<br />Volvo V70 2.5 T AWD, 2003
Antwoord
Nee ik denk dat dat je idle-valve/stationair-klep is. Die laat de motor draaien als je het gas los hebt/laat. Smile (onee dat zit er onder Tongue geen idee dan)

Het is mij wel gelukt om de pcv box er uit te krijgen zonder iets anders te hoeven verwijderen, maar ik heb ook lange dunne armen Big Grin. gewoon ergens gaten zoeken en er met een sleutel onder klooien om de 2 boutjes los te halen die de pvc box aan de motor verbinden.

Je kunt als je veel tijd hebt en weinig wilt klooien het inlaat spruitstuk (zoals op de foto) wel loshalen...
volvoloos<br /><br />One who forms and expresses judgments of the merits, faults, value, or truth of a matter.
Antwoord
Wat algemeen wordt verstaan onder het schoonmaken van de PCV is het bovenste deel ervan, dit is in elk geval nog te doen zonder van alles los te halen. Op het plaatje moet je onderdeel WS3507245 volgen en loshalen van WS3501707. Daarin zit een klein schijfje met gaatjes, de vlamdover (WS1389657). Flametrap in het Engels.

Misschien kun je wat WD40 in slang WS3501708 naar beneden spuiten, als het bovenin echt smerig was.

Wat de PCV met stationair lopen te doen heeft is me trouwens niet duidelijk.

Marc
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Met grote overdruk in de motor kan ik begrijpen dat het wat stroever gaat, maar veel effect heeft het ook weer niet.
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)