Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Klepspeling van een B200f
#1
Geachte lezers,

Ik hoop dat iemand mij kan vertellen wat de exacte klepspeling mag zijn van een B200F?
Ik heb het forum en internet onderste boven gegooid en kan het niet vinden. Heb 1 topic gevonden met de gegevens 0,014 tot 0,016 inch.
Maar ik dacht altijd tussen de in- en uitlaatklep er verschillende speling zat en ben niet geheel gerust op bovenstaande gegevens.
Daar ik in afwachting ben van mijn werkplaatshandboek kan de juiste gegevens niet opzoeken en vandaar mijn vraag om hulp!!

Ik heb een schema gemaakt met de inlaat op 0,35mm en de uitlaatklep op 0,40mm
Klepstelplaatjes zijn opgemeten met een micrometer.

Zit ik hiermee op de goede weg??
Mocht iemand interesse hebben in onderstaand schema met formules stuur een PB!

[Afbeelding: file]
Antwoord
#2
Klepspeling is voor de B17A t/m de B230FT hetzelfde. Die speling die jij daar hebt is prima. Voor de B200F vind je niet veel gegevens waar dan ook omdat die buiten Nederland/Belgie/Italie en misschien Frankrijk niet zoveel geleverd is heb ik het idee.

Ingewikkelder zijn er maten voor koud en warm, en controle en afstelling:
Controle oftewel acceptabel (koud 0.30-0.40, warm 0.35-0.45)
Als je gaat afstellen, stel je naar (koud 0.35-0.40, warm 0.40-0.45)
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Marc1970 schreef:Klepspeling is voor de B17A t/m de B230FT hetzelfde. Die speling die jij daar hebt is prima. Voor de B200F vind je niet veel gegevens waar dan ook omdat die buiten Nederland/Belgie/Italie en misschien Frankrijk niet zoveel geleverd is heb ik het idee.

Ingewikkelder zijn er maten voor koud en warm, en controle en afstelling:
Controle oftewel acceptabel (koud 0.30-0.40, warm 0.35-0.45)
Als je gaat afstellen, stel je naar (koud 0.35-0.40, warm 0.40-0.45)

bij mij mogen de inlaat kleppen dicht tegen de 0,4 aanzitten en de uitlaatklep liefst iets ruimer. Maar niet meer dan 0,45.
Gaat al jaren goed.

Eigenlijk let ik nooit op een koude of warme motor. Vraag me af of een plaatje van 50 graden (warmer is niet lekker in de hand) een dikte verschil van 0,05 realistisch is.Of wacht... tis natuurlijk de klepsteel.Maar die koelt sneller af op dat dunne steeltje....
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
#4
Beste Marc,

Dank voor je snellecantwoord! De 0,35 en 0,40 waarover gesproken wordt is dit voor de in- en uitlaatklep? Dus worden deze hetzelfde afgesteld? Of 0,35 voor de inlaat en 0,40 voor de uitlaat?
Hier ben ik tot op heden nog niet helemaal over uit / zeker van.
Hoor het heel graag!
Antwoord
#5
skidje schreef:bij mij mogen de inlaat kleppen dicht tegen de 0,4 aanzitten en de uitlaatklep liefst iets ruimer. Maar niet meer dan 0,45.
Gaat al jaren goed.

Beste Skidje, rij je op gas? Had wel gelezen dat ze dan iets ruimer gesteld mogen worden ivm de hogere verbrandingstemperatuur.
Mijn B200F rijdt al vanaf '93 alleen op benzine. Misschien had ik dat moeten melden?
Antwoord
#6
Ja of beter ik was het vergeten te bedenken, mijn auto rijdt op gas en ik stel de uitlaat ook 0,05 ruimer. Maar inderdaad speling in en uit zijn hetzelfde.

Actueel varieert de klepspeling in mijn B230F nu van 0,20 tot 0,40 koud, ik kan eigenlijk niks geks aan de motor ontdekken, dat-ie gek loopt/trekt/start, het ding blijft gaan en gaan.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#7
BramvanBlokland schreef:Beste Skidje, rij je op gas? Had wel gelezen dat ze dan iets ruimer gesteld mogen worden ivm de hogere verbrandingstemperatuur.
Mijn B200F rijdt al vanaf '93 alleen op benzine. Misschien had ik dat moeten melden?

Onze B230E heeft inderdaad al sinds 2011 geen benzine meer gezien. Dus dat KJet systeem zal wel niet meer werken.

LPG en dus is de klepspeling iets ruimer dan voorgeschreven.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)