Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Contacthoek groter
#1
Instellen van de contacthoek is belangrijk om voldoende vonk te hebben. Zeker met LPG belagrijk om backfire te voorkomen.
Standaard zou de contacthoek 59 tot 65 graden graden moeten staan. Maar wat zou er op tegen zijn om die contacthoek groter te zetten, zeg 70 graden, m.a.w. contactpuntjes nauwer? Er wordt dan toch immers een sterkere vonk opgewekt?
Antwoord
#2
De contacthoek is een compromis tussen oplaadtijd van de bobine en vonkduur. Je hebt kans dat als je de contacthoek groter maakt de bobine onvoldoende energie door de electroden stuurt door de verkoste openingstijd. Bovendien kan het zijn dat je vonkvorming tussen de contactpunten hebt waardoor de bobine helemaal niet meer de hoogspanningsspoel gebruikt om te vonken omdat de stroom in stand gehouden kan worden op het lage-spanningsgedeelte.

Je kan er wel wat mee spelen, maar overdrijf het niet. Als je zo makkelijk een sterkere vonk zou kunnen produceren, waarom doet de fabrikant dat dan niet ?

Een andere mogelijkheid is het monteren van een bobine met meer windingen (hogere veldsterkte --> meer vonkenergie) Dit zijn de 3 Ohm bobine's.

De meeste bobine's werken op 9 volt (contactpunten). Je zou e Dwell juist kunnen verkorten en de bobine op 12 volt laten werken.

Maar hoe dan ook, in het allereerste stuk van het opladen doet de bobine zijn grootste deel van zijn lading op. Daarna gaat het heel langzaam. Dus alle aanpassingen in de dwell en spanning is gerommel in de marge als de bobine zelf gewoon weinig veldsterkte kan opwekken.

Ik zou het standaard houden. Dan leeft je bobine lang en zou je ruim voldoende vonk moeten hebben.

Niet goed?

Check of je speling op je rotoras hebt. Speling ? Dan wiebelen je contactpunten mee en heb je een onregelmatige timing en dwell.
Zorg dat het vlak waar de contactpunten over de rotoras draaien gesmeerd is met een klein beetje kogellagervet of zuurvrije vaseline en hou dat bij (iedere kleine beurt)
Kijk of er geen koolstofslijpsel in het verdelerhuis zit en vervang deze samen met de rotor indien nodig, maar iig iedere grote beurt.
Kijk of er inbranding op de contactpunten zit. Aan de ene kant heb je dan een putje, aan de andere kant een pukkel. Een teken dat de condensator niet goed is.
Vervang indien nodig de contactpunten en vervang deze altijd samen met de condensator. Stel deze op de juiste opening af met behulp van voelermaatje.
Zorg dat je bougiekabels in topconditie zijn (uitproberen met plantenspuit in het donker en een schok riskeren) en vergeet je hoogspanningskabel van de bobine naar de verdeler niet.
Zorg dat alle verbindingen mooi schoon zijn van het lagespanningsgedeelte. Meestal zijn het vlakschuifjes, nieuwe zijn voorhanden bij de betere automaterialenhandel samen met een speciale tang. Gebruik niet die lelijke gekleurde Litlefuse dingen, maar echte vernikkelde vlakschuiven (ontwikkeld door DAF !). Monteer alle electrische contacten met een beetje zuurvrije vaseline.
Meet de bobine door of deze dezelfde weerstand heeft als de fabrikant opgeeft, zowel het lage als hoge spanningsgedeelte.

Ben ik wat vergeten ?
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
#3
Ik wist dat er iets moest zijn.
Dank voor je goede uitleg. Ik had een geheel nieuwe stroomverdeler geplaatst en de contactpuntjes op 0,4 mm gezet. Toch nog iets van 70 graden contacthoek, dus maar wat aanpassen na jou uitleg.
Antwoord
#4
Bozzma schreef:De meeste bobine's werken op 9 volt (contactpunten). Je zou e Dwell juist kunnen verkorten en de bobine op 12 volt laten werken.

Hoe? :o
volvoloos<br /><br />One who forms and expresses judgments of the merits, faults, value, or truth of a matter.
Antwoord
#5
Door de voorschakelweerstand weg te nemen en de contactpunten een grotere opening te geven.

Maar nogmaals. Afrader. Zorg liever dat de boel in orde is. En dan zal zelfs een 1e generatie contactpuntenontsteking prima functioneren. Met als "maar" dat het iedere 10.000 km of minder onderhoud behoeft.
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)