Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Gaspedaal stroef
Hallo allen,

Onlangs heb ik een Volvo 240 GL uit '86 aangeschaft als eerste auto. Ik wil daarom dan ook beginnen te zeggen dat ik, op de VW Polo Bluemotion die ik tijdens mijn rijlessen reed na, geen vergelijkingsmateriaal heb qua auto's.

Het viel me direct al op dat het gaspedaal wat 'stroef' aanvoelt. Vooral bij het optrekken en het subtielere gasgeven merk ik dat dat wat lastiger gaat, omdat het pedaal zo schokkerig reageert. Ik probeer dan voorzichtig wat gas bij te geven vanuit de eerste versnelling, maar dan schiet het pedaal ineens een stuk naar beneden en vlieg ik met een schok vooruit. Op langere afstanden is het ideaal, want ik hoef m'n rechtervoet amper te gebruiken. Het pedaal blijft vrijwel uit zichzelf ingedrukt.

Is dat een normaal fenomeen en iets waar ik gewoon aan moet wennen of kan hier iets aan gedaan worden?

Ik dank jullie bij voorbaat voor het delen van jullie kennis.
Antwoord
Nee dat is helemaal niet bedoeling en potentieel gevaarlijk ook nog. Die kabel loopt in de ruime bocht door de motorruimte, heeft een begin en een eind, met allerlei scharnieren bij de pedaal, een gasrol onder de motorkap, hevels en stangetjes bij de carburateur, allemaal dingen die gesmeerd willen worden af en toe.
Je kan ook nog de kabel losmaken bij de gasrol en dan wat olie erin gieten. Uiteindelijk moet-ie soepel gaan, zoniet zit er misschien een breuk in de kabel en moet je op zoek naar een betere.
Of de retourveren zijn weg/kapot, volgens mij zit er 1 in de gasrol, 1 bij het gaspedaal en 1 bij de gasklep zelf, die zorgen ervoor dat het hele systeem weer naar de beginstand gaat als je het gaspedaal loslaat.

Olie gelijk de motorkapscharnieren en het ding waar de motorkap vooraan mee vast zit, incl. kabel en veer.

Motorolie, bijna goed voor alles.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)