30 June 2017, 10:01
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 1 July 2017, 09:32 door Grey240Polar.)
Dat plaatje is de "anti-ratlle spring", en die houdt de blokken wat onder spanning zodat ze niet gaan rammelen. Zonder zullen de remmen het dus gewoon doen.
Overigens hoort de ATE ook zo'n plaatje te hebben, alleen die ziet er op tekeningen wat meer als een kruisvormig iets dan een plaatje uit.
Ik denk toch wel dat het R-vormige borgclipje voor de pennen het belangrijkste onderscheid tussen een ATE en een Girling-type klauw is.
In mijn Haynes manual staan beiden op een exploded view getekend, en alleen Girling gebruikt de clips. Afgaand op de instructie bij de ATE klauwen om de pennen met een hamer en een drevel eruit te slaan, moeten ze bij dat merk dus in de klauw klemmen. Dan lijkt een borgclip mij niet nodig.
De pennen van de Girling/TRW kon ik na het verwijderen van de clips gewoon zonder noemenswaardige kracht eruit halen.
Edit: yep, de borgclipjes in de pennen zijn het onderscheid tussen Girling-type remmen en ATE's, zag het nu ook bij Skandix op de site staan. Ik denk dat de anti-rammelveertjes wel eens vaker ontbreken, in de praktijk.
Overigens hoort de ATE ook zo'n plaatje te hebben, alleen die ziet er op tekeningen wat meer als een kruisvormig iets dan een plaatje uit.
Ik denk toch wel dat het R-vormige borgclipje voor de pennen het belangrijkste onderscheid tussen een ATE en een Girling-type klauw is.
In mijn Haynes manual staan beiden op een exploded view getekend, en alleen Girling gebruikt de clips. Afgaand op de instructie bij de ATE klauwen om de pennen met een hamer en een drevel eruit te slaan, moeten ze bij dat merk dus in de klauw klemmen. Dan lijkt een borgclip mij niet nodig.
De pennen van de Girling/TRW kon ik na het verwijderen van de clips gewoon zonder noemenswaardige kracht eruit halen.
Edit: yep, de borgclipjes in de pennen zijn het onderscheid tussen Girling-type remmen en ATE's, zag het nu ook bij Skandix op de site staan. Ik denk dat de anti-rammelveertjes wel eens vaker ontbreken, in de praktijk.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47