Berichten: 49
Topics: 9
Lid sinds: Mar 2015
Beste mensen,
ik wil voor eens en voor altijd samen met jullie een stappenplan opstellen om je motor op punt te stellen (voor een motor met carb) om er alzo het hoogste rendement uit te halen. Ik heb het hier niet over onderhoud, olie vervangen gaat niets veranderen aan je rendement (en dus ook niet aan het verbruik en de prestaties).
Laat ik zelf beginnen, jullie vullen aan:
1. kleppen stellen
2. carb reviseren en afregelen
3. ontsteking afstellen
4. ontstekingskaarsen + kabels vervangen
5. luchtfilter vervangen
6. stroomverdeler + kap vervangen
Wat ben ik vergeten?
Berichten: 6.717
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
16 October 2015, 21:23
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 16 October 2015, 21:41 door Dopski.)
Rendement? Beter brandstof verbruik bedoel je?
Alle naden afplakken. Banden op 3 bar, liefst 165.80r15.
Alle overbodige gewichten eruit.
Verlagen, gestroomlijnde spiegels, spatlappen weg,
Met 0W30 zal eea gaan lekken maar denk dat je wel ietsje beter verbruik zou kunnen halen...
Berichten: 9.872
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
16 October 2015, 22:27
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 16 October 2015, 22:37 door Marc1970.)
Een warmere thermostaat installeren, je verliest alleen wat reservecapaciteit in het koelsysteem (die je ws. toch nooit nodig gaat hebben).
En de massa van de auto niet teveel onnodig versnellen en afremmen. Het opschakelen in de gaten houden. Ik heb zelf altijd het idee dat de Volvo graag iets toeren maakt, tussen de 2500 en 3000 rpm.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 671
Topics: 39
Lid sinds: Sep 2011
Je zegt heb het niet over onderhoud.
Maar elk punt dat je opnoemt is onderhoud!?!:confused:
En olie maakt dus wel daadwerkelijk verschil als je de rest van onderhoud toch al opnoemt.
Daadwerkelijk hoger rendement BUITEN onderhoud is bijvoorbeeld:
hogere compressie
verbrandingskamers aanpassen
de juiste nokkens (niet een snelle!, de juiste)
sproeierbezetting op de testbank erbij zoeken ipv standaard
blok blueprinten
etc
etc
Berichten: 49
Topics: 9
Lid sinds: Mar 2015
Nu we toch bezig zijn: volgens mijn boek moet de sproeiernaald van de Pierburg CD175 wel degelijk afgeregeld worden in de hoogte, volgens een concessiehouder van Volvo hier in de buurt moet die naald gewoon zo laag mogelijk geplaatst worden....
Wat weten jullie?
Berichten: 1.778
Topics: 78
Lid sinds: May 2007
Ge kunt de vaste koelfan verwijderen en een elektriek exemplaar steken.
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Berichten: 158
Topics: 41
Lid sinds: May 2006
-Als er een contactpunt in zit (oudere 240's) vervangen en stellen- of vervangen door elektronische ontsteking. Bobine?
-Carterontluchting checken op verstopt zijn.
Berichten: 954
Topics: 39
Lid sinds: Jan 2012
Elektronische ontsteking doet doorgaans wonderen bij klassiekers is mijn ervaring. Weg met die puntjes.