Berichten: 2.475
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
Wil voor mijn 244 uit 1976 een D-Nokkenas toepassen in een B230F. Schijnbaar goed koppel. Deze komt voor in de eerste B19E en B21E motoren.
Ik hoor graag of iemand iets heeft liggen! Liefst ruil met een V of A die ik wel over heb.
Tevens een motorkabelboom gezocht van het model B230F uit de jaren rond 1991 met de grote stekker aan het schutbord en aansluitingen op de ezk en ecu.
Ik hoor wel,
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 1.277
Topics: 139
Lid sinds: Dec 2011
Wel een 1992 940 boompje
Groetjes Arjan
Olly Jr.: 940 sedan B230fb Zf22 lpg 1992 362800 km
Olly Sr.: 240 Estate B23A M47 Lpg 1984 404000 km
Berichten: 9.907
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
13 April 2015, 11:53
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 13 April 2015, 13:12 door Marc1970.)
Ik heb de D as in het rijtje 'sport' staan, om zoveel mogelijk vermogen in een kleinachtige injectiemotor te maken hebben ze openingstijden en -hoogte zo groot mogelijk gemaakt. Op wat graden na is het een K as.
Als je de B21E en A naast elkaar ziet hebben ze hetzelfde koppel maar de E komt pas 1000 rpm hoger aan z'n max koppel, om uiteindelijk 20 pk meer te maken ri. de 6000 rpm.
Met de A heb je al een makkelijke as die de B230F aardig opvrolijkt richting de toeren, zonder veel koppel in te leveren is mijn ervaring, de V is op papier en ws. ook in de praktijk zo goed als hetzelfde misschien wat subtieler.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 2.475
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
Marc1970 schreef:Als je de B21E en A naast elkaar ziet hebben ze hetzelfde koppel maar de E komt pas 1000 rpm hoger aan z'n max koppel, om uiteindelijk 20 pk meer te maken ri. de 6000 rpm.
Belangrijkste is dat het koppel vroeg aangrijpt cq net als de A. Maar wellicht dat ik gewoon de A pak om vooruit te kunnen. De D-as is iets zeldzamer als de A.
Maar echt Sportief lijkt me de D-as zeker niet.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 2.475
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
D-as gevonden. Dus kan het blok mechanisch opbouwen.
Zoek wel dringend een kabelboom voor LH2.4 op de B230F in een 240 met die vierkante stekker aan het schutbord.
Iemand weet van een sloper uit 91-92? Daar zit deze vaak wel in.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 2.475
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
Kabelboom afgelopen weekend opgepikt.
Deze kan op slot.