15 October 2014, 18:16 (Dit bericht is het laatst bewerkt op 15 October 2014, 18:20 door Rob.)
:pound:
Lachen, zo'n verhaal zonder 'G' of 'H'.
Citaat:Deze slan: http://www.ipdusa.com/products/6158/...ox-return-hose die ook als tweede O rin fungeert. Jammerenoe kan je niet ewoon een slan in et blok laten zakken, die komt dan weer teen de krukas etc. Daar oort weer een klemmetje bij, onderin et carter.
Dan hoop ik voor dinges dat die nog onder het 'afgedopte' gat zit en er niet uit is getrokken.
Heb ooit gelezen dat het niet verstandig is om die slang er uit te trekken, omdat je die niet terug zou kunnen plaatsen zonder het blok uitelkaar te halen.
Die slang is er niet, het gat is in de eerste PCV versie gewoon niet gebruikt geweest. Behalve om de aandrijfas vd oliepomp in te laten zakken en daarna nergens voor. Zit een mooi dekseltje op met een + da's alles.
brr - 't hele blok uit elkaar? Dat was niet helemaal wat ik in gedachten had ..
Als 't plaatje op http://www.marinepartseurope.com/nl/volv...11332.aspx klopt, is de slang (#33, zelfde partno als op Marc's link of 1306196) in 't echie wel langer dan op de tekening. De opmerking 'motor uit elkaar' snap ik als de klem (#31) met het schroefje (#32) gemonteerd moet worden om de slang (#33) vast te maken. Is 't randje bovenop de slang niet voldoende om te voorkomen dat ze (verder) in 't blok zakt?
16 October 2014, 14:21 (Dit bericht is het laatst bewerkt op 16 October 2014, 14:40 door Marc1970.)
In het echt komt die slang ca. naast de oliepomp uit, heeft ws. te maken met dat de autoversie schuin hangt t.o. de Penta die rechtop staat, zodat de olie niet naast maar op de krukas valt.
Hee ik zie nog wat geks, de oude B21x heeft maar 1 gat daar waar in latere versies de olieafscheider komt. Dat ding kan er helemaal niet op.
Maak voor de grap eens een foto van het hele blok, dat is niet een B21F maar een B21A want ik zie een benzinepomp (nu pas). Of het is een B21F waar later een carburateur op is gezet? Doen ze nog wel eens voor LPG gemak.
brr, dat wordt nog een mooie verrassing als ik 't plaatje eraf ga schroeven: zit er ÃÃn gat onder of twee?
Dat r redelijk wat aan de oto is aangepast wist ik al wel. Dat dat niet allemaal even doordacht gebeurd is, inmiddels ook .. Het hele (originele) inlaatspruitstuk (met luchttoevoer aan de onderzijde) is gedemonteerd en vervangen door een carburatie-fabriek (inclusief Pierburg carburateur en LPG idd). Eea past allemaal net (niet) naast de rembekrachtiger, de kabelboom van de injectie-connectoren lag ook los in de motorruimte (op de rand achter de brandstofpomp, op 't bewuste plaatje, onder allemaal smurrie).
Ook zit er op 't schutbord een (electronisch gestuurd) potje (rond, 4cm doorsnee) met opdruk Pierburg 7.12920.01 waar geen (2) slangen meer naartoe lopen. Wsl onderdeel van de stationnair-regeling in de originele situatie ..?
Xal ff wat foto's maken van het geheel in allerlei verleidelijke standjes ;-)
't Korte slangetje v/a de kleppendeksel de vlamdover in was vergaan, dus vervangen door een (nogal) langer exemplaar. Slang vanuit oliepeilstok aangesloten op andere aansluiting van de vlamdover. Thv remolie-reservoir is een aftakking gemaakt met een aansluiting op vacuum (t-stuk onder benzine-afsluiter), de carburateur in. Mooi stukje loodgieterswerk, niet? :-D
16 October 2014, 18:59 (Dit bericht is het laatst bewerkt op 16 October 2014, 19:12 door Marc1970.)
De Slangenkuil zou ook een goeie naam zijn. Maar je hebt daar prima carterontluchting, van kleppendeksel naar luchtfilterhuis, zoals bedoeld ooit. Het enige wat ontbreekt is een vacuumslangetje van het inlaatspruitstuk naar het Y stukje (voor ventilatie tijdens stationair lopen niet essentieel dus). Van peilbuis naar Y stukje levert niet veel extra op.
Ws. is het aansluitpunt op het spruitstuk gewoon afgedopt ergens. Oh nee, dit spruitstuk is van later. Toch wel, die slang vanuit het midden v/h spruitstuk schuin ri. kleppendeksel is bedoeld voor carterventilatie, met zo'n dun vacuumslangetje wat er nu opzit. Waar gaat dat slangetje nu heen?
Loopt-ie ook op benzine of alleen voor nood?
In de carb versies hoort een plattere rembekrachtiger.
Dat carterventilatie tijdens stationnair lopen niet zo belangrijk is, ben ik niet helemaal met je eens - helemaal omdat het hier een automaat betreft (en er nogal wat stationnair gedraaid wordt (elke x bij geen gasgeven). Ik blijf er ook bij dat de PCV geen gekke oplossing is en minder verzuring van de olie zal geven dan de ventilatie via het kleppendeksel.
't Slangetje v/a 't midden van het inlaatspruitstuk zit nu op de vacuumvervroeger van de stroomverdeler. Hij loopt wel op benzine, al doe ik dat niet al te vaak (da's DUUR man!), en idd alleen voor 'nood' als ik zonder LPG kom te staan.
Als ik de PCV binnen- en gemonteerd heb, ga ik gelijk alle slangetjes aansluiten waar ze (zouden kunnen) horen. Ik ververs dit draadje dan ook met het vervolg en wat plaatjes.
20 October 2014, 13:12 (Dit bericht is het laatst bewerkt op 20 October 2014, 13:16 door Marc1970.)
Er is niks mis met PCV van bovenaf, het is niet dat Volvo motoren na de invoering vd PCV halverwege 2x zo lang meegingen of dat het olie-interval veranderde.
Het slangetje voor de vervroeging kan je beter aansluiten op een tuut net na de gasklep (zit nu een slangetje op wat naar beneden verdwijnt), dit vacuum is een signaal voor de verdeler. Die middenin is voor de PCV, bij stationair.