13 March 2014, 21:20
Nav van enkele berichten van dit process op de engels volvo site en oook JW240 hier met zijn turbo heb ik ook maar eens iets geprobeerd.
Was in eerste instantie een beetje terughoudend en had absoluut niet zoveel vertrouwen erin maar denk dat onderstaande foto's het tegendeel bewijzen..
Men neme dus een bak met water waarin de roestige werkstukken gaan met een oplossing van soda. Je zorgt dat de werkstukken in kontakt staan met de massa (meestal zwarte klem) op de acculader. Ergens in de hoek van de bak heb ik een zgn anode aan de plus gehangen die ervoor gaat zorgen dat alle roestdelen van het werkstuk worden aangetrokken.
Note: De polen zijn wel belangrijk. Had het eerst verkeerd om en dan gebeurt er niet veel.
Dus zwart (massa) aan hetgeen zwart moet worden
En Rood (plus) aan het deel wat roestig/rood moet worden!
LET NIET OP DE FOTO. DE KABELS ZIJN EEN KEER KAPOT GEWEEST EN ROOD/ZWART IS NU OMGEKEERD!
Ik gebruik als anode een stuk afval uit de werkplaats van geperforeerde plaat in normaalstaal.
![[Afbeelding: image22.jpg]](http://img.photobucket.com/albums/v235/skidwatch/electrolyse/image22.jpg)
Wat er dan geberut naar 10 uur pruttelen zie je onderstaand.
In deze situatie moet je niet wanhopen dat de acculader het heeft opgeladen omdat de wijzer niet meer uitslaat. Deze kan simpelweg geen stroom meer doorlaten op dit roestige oppervlak.
![[Afbeelding: image24.jpg]](http://img.photobucket.com/albums/v235/skidwatch/electrolyse/image24.jpg)
Succes....
Was in eerste instantie een beetje terughoudend en had absoluut niet zoveel vertrouwen erin maar denk dat onderstaande foto's het tegendeel bewijzen..
Men neme dus een bak met water waarin de roestige werkstukken gaan met een oplossing van soda. Je zorgt dat de werkstukken in kontakt staan met de massa (meestal zwarte klem) op de acculader. Ergens in de hoek van de bak heb ik een zgn anode aan de plus gehangen die ervoor gaat zorgen dat alle roestdelen van het werkstuk worden aangetrokken.
Note: De polen zijn wel belangrijk. Had het eerst verkeerd om en dan gebeurt er niet veel.
Dus zwart (massa) aan hetgeen zwart moet worden
En Rood (plus) aan het deel wat roestig/rood moet worden!
LET NIET OP DE FOTO. DE KABELS ZIJN EEN KEER KAPOT GEWEEST EN ROOD/ZWART IS NU OMGEKEERD!
Ik gebruik als anode een stuk afval uit de werkplaats van geperforeerde plaat in normaalstaal.
![[Afbeelding: image22.jpg]](http://img.photobucket.com/albums/v235/skidwatch/electrolyse/image22.jpg)
Wat er dan geberut naar 10 uur pruttelen zie je onderstaand.
In deze situatie moet je niet wanhopen dat de acculader het heeft opgeladen omdat de wijzer niet meer uitslaat. Deze kan simpelweg geen stroom meer doorlaten op dit roestige oppervlak.
![[Afbeelding: image24.jpg]](http://img.photobucket.com/albums/v235/skidwatch/electrolyse/image24.jpg)
Succes....
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..