Topics: 65
17 August 2023, 16:38
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 17 August 2023, 16:49 door Rin.)
Bij mijn Volvo 164 ging de auto van binnen bij het openen, het deurknopje niet omhoog, wanneer de auto opslot stond en je de deur opende. Bij mijn 245 van 1982 ook niet. Heeft er een modificatie plaatsgevonden? Bij latere modellen is mijn ervaring dat bij van binnen openen de auto wel ontgrendelt lees, de knop omhoog gaat.
Ik vraag dit omdat met centrale vergrendelingssystemen de auto tijdens het rijden opslot gaat. Stap je dan met lopende motor uit, dan krijg je daarna de deur niet meer open, want opslot

aangezien de knop beneden is blijven staan. Enkel bij uitzetten van de motor springen de knopjes weer omhoog.
Topics: 82
Auto's die rijdend de deuren op slot doen zijn bange robots en één van de redenen dat ik in ouwe auto's rij.
Bij mijn 140 en 240's gaat t knopje omhoog als je de deur van binnen open doet, is gewoon een link in het mechanisme van de deur.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Topics: 47
Bij mijn 340 gingen de knopjes ook mee omhoog als je de deur van binnen openmaakte.
Maar alleen als je de bestuurdersdeur opendeed gingen alle knopjes omhoog, dat motortje had de aansturing er bij in en kon een signaal sturen naar de overige motortjes. De andere konden alleen volgen op het electrisch signaal van linksvoor, of op mechanisme dus.
Was verder geen bange auto, al wordt dat tegenwoordig als slimme auto verkocht.
Later retrofit motortjes ingebouwd (wegesn defecten) met een afstandbediening, daarna reageerden ze meen ik wel op openen van elke deur. Mar dat weet ik niet zeker.
Moraal van het verhaal: er waren vroeger bij Volvo (ander model, andere fabriek) dus twee smaken motortje: met 2 draden (volgers) of 4 draden (die ook aanstuurden). Wellicht dat daar iets vervangen of defect is? Dat wat betreft electrisch signaal.
Bij mijn weten zou het knopje op geoende deur mechanisch sowieso moeten meegaan.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005