Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Grootlicht probleem
#1
Bug 
Dag leden, 

Veau, de volvo 240 station uit 1993 heeft een grootlicht probleem. 
Ik heb het relais achter de verwarming al nagekeken en vervangen. 
Maar, ik zie niet wat het effect is... aangezien het dimlicht, groot licht (seinen) en stadslicht het ook doet als ik die zekering weghaal? Sad

Daarbij heb ik dus een probleem met het grootlicht, het seinen gaat wel, maar blijft niet hangen!
Het zou schijnbaar de stappenrelais kunnen zijn, maar zou dan het grootlicht seinen niet ook kapot moeten zijn? Huh

En ik wil de vraag nogmaals stellen: zijn er meer mensen in Eindhoven die een 240 hebben en hulp nodig hebben met mechanische gedeelte? Elektrisch ben ik niet zo sterk, maar technisch wel!

Ik hoor het graag Wink
Antwoord
#2
Dit hoort volgens mij zo, zodat je met je groot licht kunt seinen [en het groot licht niet blijft 'hangen']. De lichtschakelaar staat dan op de linker positie. De verlichting gaat uit als je de motor uitzet en aan als je de sleutel weer omdraait om te starten.

Als je in de buitengebieden met voortdurend groot licht wilt rijden schakel je de lichtschakelaar eerst in de rechter positie. Het groot licht blijft nu 'hangen' zoals jij dat wilt. Bij het uitschakelen van de motor blijven de lampen echter branden. [Schakelaar naar links draaien om lampen uit te schakelen.]

Overigens kun je een probleem niet 'te koop' zetten. Zou misschien wel handig zijn trouwens!
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord
#3
(13 April 2017, 02:17)Nicolaas H schreef: Dit hoort volgens mij zo, zodat je met je groot licht kunt seinen [en het groot licht niet blijft 'hangen']. De lichtschakelaar staat dan op de linker positie. De verlichting gaat uit als je de motor uitzet en aan als je de sleutel weer omdraait om te starten.

Als je in de buitengebieden met voortdurend groot licht wilt rijden schakel je de lichtschakelaar eerst in de rechter positie. Het groot licht blijft nu 'hangen' zoals jij dat wilt. Bij het uitschakelen van de motor blijven de lampen echter branden. [Schakelaar naar links draaien om lampen uit te schakelen.]

Overigens kun je een probleem niet 'te koop' zetten. Zou misschien wel handig zijn trouwens!

Hallo Nicolaas, allereerst bedankt voor je hulp.
Helaas is het zo dat het grootlicht ook niet blijft hangen wanneer ik het in stad of dimverlichting zet... 
Al is het wel raar dat mijn nkop voor stad en dimverlichting verkeerd om zit! Dus als ik hem op dim zet staat hij op stad.
Daarbij vind ik het ook raar dat er bij mijn koplampen zelf een stekker zit om nog een relais in te zetten. Heeft iemand hier ook ervaring mee?

Dus, vandaag toch maar een ander relais proberen... 
Als dat niet werkt dan weet ik het ook niet.
Antwoord
#4
Is het dan niet zo dat dim- en stadslicht verkeerd op de schakelaar zelf gemonteerd zitten? [Dimlicht zit normaal gesproken rechts.]
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)