Berichten: 2
Topics: 1
Lid sinds: Feb 2010
Hallo allemaal,
Sinds kort ben ik in het bezit van een blauwe volvo 245 DL uit 1977,nu heb ik dit weekend een hondenrek gekocht,oud type met diagonaal net er in.
Standaard zouden er bij iedere volvo 245/240 estate etc. boutgaten in het plafond(zijkanten achter hemeltje)moeten zitten,helaas niet bij mijn volvo,hemeltje al helemaal opengetrokken langs de zijkanten,niks nakkes nada....terwijl de steunen wel mooi op de 'strippen'passen.
Mijn vraag is of er misschien iemand dit probleem herkent?
ik kan nu wel een draadeindje of een moer in gaan lassen maar persoonlijk vind ik dit geen prettige oplossing,heeft iemand misschien een andere goede tip,heb al wat rondgebeld maar iedereen houdt vol dat er boutgaten in het plafond horen te zitten..dit is dus absoluut niet waar!
Berichten: 3.840
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
Dat verbaast mij eerlijk gezegd ook.
Zo hebben de oude 200 modellen soms geen achterbankgordels maar alle boutgaten ervoor zitten wel in de auto.
Is je auto misschien oorspronkelijk een grijs kenteken geweest die omgebouwd is naar geel kenteken?
Ik zou het oplossen door gebruik te maken van een coil/ rawlnut of hoe heet zo'n ding.
Je hoeft dan alleen een gat te boren ;lassen als het interieur er nog in zit geeft zo'n rommel
Berichten: 11.638
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
in "de metaal" heb je draad bussen welke als een popnagel in het plaatwerk worden getrokken met een speciaal gereedschap, zodoende kun je bv 2 platen op elkaar monteren. Wel blijft er een flens zichtbaar van ik meen 2mm dik. Als je zo iets gebruikt kun je als montagemiddel een paar nette "kraagbouten"gebruiken.
Ga eeens naar een bevestigingsmaterialengroothandel (scrabblewoord) en vrag ook eens naar DZUSmontage materiaal of soortgelijken, daar zijn ook fraaie oplossingen in, moet wel stevig zijn maar in combinatie met meerdere daarvan lijkt e dat mogelijk.
Andere optoe is een origineel modificatieset, als die r is, ik denk dat een VADIS daar wellicht uitkomst biedt? Dan moet een gebruiker daarvan zo vriendelijk zijn deze door te spitten.
Wat me ook nog te binnen schiet, wellicht is het plaatwerk zo dik dat het mogelijk is om met M8 of M10 zelfborgende bouten de boel is vast te zetten. Mind you, er zit een hond achter, je hoeft r geen autio's mee aan te slepen...
Berichten: 11.638
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
Jambon schreef:in "de metaal" heb je draad bussen welke als een popnagel in het plaatwerk worden getrokken met een speciaal gereedschap, zodoende kun je bv 2 platen op elkaar monteren. Wel blijft er een flens zichtbaar van ik meen 2mm dik. Als je zo iets gebruikt kun je als montagemiddel een paar nette "kraagbouten"gebruiken.
Ga eeens naar een bevestigingsmaterialengroothandel (scrabblewoord) en vrag ook eens naar DZUSmontage materiaal of soortgelijken, daar zijn ook fraaie oplossingen in, moet wel stevig zijn maar in combinatie met meerdere daarvan lijkt e dat mogelijk.
Andere optoe is een origineel modificatieset, als die r is, ik denk dat een VADIS daar wellicht uitkomst biedt? Dan moet een gebruiker daarvan zo vriendelijk zijn deze door te spitten.
Wat me ook nog te binnen schiet, wellicht is het plaatwerk zo dik dat het mogelijk is om met M8 of M10 zelfborgende bouten de boel is vast te zetten. Mind you, er zit een hond achter, je hoeft r geen autio's mee aan te slepen...
precies, zo heten die dingen, en beter nog, "helicoils"!!
Berichten: 11.638
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
herstel, helicoil is voor draadherstel, vergeet die..
Berichten: 11.638
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
paar opties
http://www.skiffy.com/docs/menufr.cfm?ID...4wod_k98YA
http://www.coatingonline.nl/smartsite971...goto=10886
wat ik bedeol vint ik ff niet, maar het werkt alsvolgt, boor 10mm gat, plaats schroefbus M8 inwendig mbv speciale tang, krinp de bus en je kunt monteren. Zo'n tang koop je niet dus ko er achter waar ze zo'n ding gebruiken, dar hebben ze oolk de bussen. Ik denk dat je bv"op de vrijdagmiddeg" bij een metaalverwerkend bedrijf of smid voor koffiegeld de boel klaar hebt.
Berichten: 678
Topics: 13
Lid sinds: Feb 2009
Zo'n bus heet een blindklinkmoer. Is inderdaad een soort popnagel, maar zonder de spijker waarmee je het ding aantrekt. In plaats daarvan zit er een gat met schroefdraad in die bus.
Bij gebrek aan de tang kun je het volgende doen:
Draai een moer op een bout welke in de blindklinkmoer past. Boor een gat (diameter van de boor hetzelfde als de buitenzijde van de blinkklinkmoer) op de plaats waar de blinkklinkmoer moet komen te zitten. Draai nu de bout met moer in de blindklinkmoer en steek deze tot de kraag in het gat. Houd nu de bout met een sleutel vast en draai de zeskantmoer terug over de bout (rechtsom). Nu wordt de blindklinkmoer aan de achterzijde van het plaatmateriaal samengetrokken waardoor deze niet meer uit het gat kan. NIET TE STRAK, het zijn meestal maar aluminium bussen en de draad heb je er zo uit getrokken. Als hij na het verwijderen van de bout niet vast blijkt te zitten, kun je altijd nog een stukje natrekken.
Als je na het boren het gat niet afbraamt, heb je meteen een goede basis tegen ronddraaien van de blindklinkmoer.
Blindklinkmoeren zijn vaak goed verkrijgbaar bij de betere metaalwarenzaken. Bij bouwmarkten en DHZ-zaken maak je niet zoveel kans.
`88 245, B230K, M47
Berichten: 11.638
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
Martin245 schreef:Zo'n bus heet een blindklinkmoer. Is inderdaad een soort popnagel, maar zonder de spijker waarmee je het ding aantrekt. In plaats daarvan zit er een gat met schroefdraad in die bus.
Bij gebrek aan de tang kun je het volgende doen:
Draai een moer op een bout welke in de blindklinkmoer past. Boor een gat (diameter van de boor hetzelfde als de buitenzijde van de blinkklinkmoer) op de plaats waar de blinkklinkmoer moet komen te zitten. Draai nu de bout met moer in de blindklinkmoer en steek deze tot de kraag in het gat. Houd nu de bout met een sleutel vast en draai de zeskantmoer terug over de bout (rechtsom). Nu wordt de blindklinkmoer aan de achterzijde van het plaatmateriaal samengetrokken waardoor deze niet meer uit het gat kan. NIET TE STRAK, het zijn meestal maar aluminium bussen en de draad heb je er zo uit getrokken. Als hij na het verwijderen van de bout niet vast blijkt te zitten, kun je altijd nog een stukje natrekken.
Als je na het boren het gat niet afbraamt, heb je meteen een goede basis tegen ronddraaien van de blindklinkmoer.
Blindklinkmoeren zijn vaak goed verkrijgbaar bij de betere metaalwarenzaken. Bij bouwmarkten en DHZ-zaken maak je niet zoveel kans.
precies...!!
Berichten: 2
Topics: 1
Lid sinds: Feb 2010
Hoi,
Ontzettend bedankt voor de antwoorden,ik ga er op deze manier zeker uitkomen!!!
Wat tof dat ik ik in zo'n korte tijd zoveel reactie krijg!
ik laat ff weten wanneer eea gelukt is.
Ik zal ook binnenkort even wat info en foto's van mijn volvo op de site plaatsen..
Berichten: 22
Topics: 5
Lid sinds: Jun 2010
Eelke, ik heb ook een 245 uit 1977 en ook bij mij zitten er geen bouten in het dak voor bevestiging van het bagagerek. Daar kwam ik achter nadat het rek had gekocht en het wilde installeren. Niet dus. Ik wil graag van je weten hoe het jou gelukt is met de zgn blindklinkmoeren. En waar je ze kan kopen. En uiteraard eventuele tips en truuks.
Sent from my Volvo 245