Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
bagage veiligheidsrek 245 past niet!!
Hallo allemaal,

Sinds kort ben ik in het bezit van een blauwe volvo 245 DL uit 1977,nu heb ik dit weekend een hondenrek gekocht,oud type met diagonaal net er in.
Standaard zouden er bij iedere volvo 245/240 estate etc. boutgaten in het plafond(zijkanten achter hemeltje)moeten zitten,helaas niet bij mijn volvo,hemeltje al helemaal opengetrokken langs de zijkanten,niks nakkes nada....terwijl de steunen wel mooi op de 'strippen'passen.
Mijn vraag is of er misschien iemand dit probleem herkent?
ik kan nu wel een draadeindje of een moer in gaan lassen maar persoonlijk vind ik dit geen prettige oplossing,heeft iemand misschien een andere goede tip,heb al wat rondgebeld maar iedereen houdt vol dat er boutgaten in het plafond horen te zitten..dit is dus absoluut niet waar!
Antwoord
Dat verbaast mij eerlijk gezegd ook.
Zo hebben de oude 200 modellen soms geen achterbankgordels maar alle boutgaten ervoor zitten wel in de auto.

Is je auto misschien oorspronkelijk een grijs kenteken geweest die omgebouwd is naar geel kenteken?

Ik zou het oplossen door gebruik te maken van een coil/ rawlnut of hoe heet zo'n ding.
Je hoeft dan alleen een gat te boren ;lassen als het interieur er nog in zit geeft zo'n rommel Wink
Antwoord
in "de metaal" heb je draad bussen welke als een popnagel in het plaatwerk worden getrokken met een speciaal gereedschap, zodoende kun je bv 2 platen op elkaar monteren. Wel blijft er een flens zichtbaar van ik meen 2mm dik. Als je zo iets gebruikt kun je als montagemiddel een paar nette "kraagbouten"gebruiken.

Ga eeens naar een bevestigingsmaterialengroothandel (scrabblewoord) en vrag ook eens naar DZUSmontage materiaal of soortgelijken, daar zijn ook fraaie oplossingen in, moet wel stevig zijn maar in combinatie met meerdere daarvan lijkt e dat mogelijk.

Andere optoe is een origineel modificatieset, als die r is, ik denk dat een VADIS daar wellicht uitkomst biedt? Dan moet een gebruiker daarvan zo vriendelijk zijn deze door te spitten.

Wat me ook nog te binnen schiet, wellicht is het plaatwerk zo dik dat het mogelijk is om met M8 of M10 zelfborgende bouten de boel is vast te zetten. Mind you, er zit een hond achter, je hoeft r geen autio's mee aan te slepen...
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
Jambon schreef:in "de metaal" heb je draad bussen welke als een popnagel in het plaatwerk worden getrokken met een speciaal gereedschap, zodoende kun je bv 2 platen op elkaar monteren. Wel blijft er een flens zichtbaar van ik meen 2mm dik. Als je zo iets gebruikt kun je als montagemiddel een paar nette "kraagbouten"gebruiken.

Ga eeens naar een bevestigingsmaterialengroothandel (scrabblewoord) en vrag ook eens naar DZUSmontage materiaal of soortgelijken, daar zijn ook fraaie oplossingen in, moet wel stevig zijn maar in combinatie met meerdere daarvan lijkt e dat mogelijk.

Andere optoe is een origineel modificatieset, als die r is, ik denk dat een VADIS daar wellicht uitkomst biedt? Dan moet een gebruiker daarvan zo vriendelijk zijn deze door te spitten.

Wat me ook nog te binnen schiet, wellicht is het plaatwerk zo dik dat het mogelijk is om met M8 of M10 zelfborgende bouten de boel is vast te zetten. Mind you, er zit een hond achter, je hoeft r geen autio's mee aan te slepen...

precies, zo heten die dingen, en beter nog, "helicoils"!!
Antwoord
herstel, helicoil is voor draadherstel, vergeet die..
Antwoord
paar opties

http://www.skiffy.com/docs/menufr.cfm?ID...4wod_k98YA

http://www.coatingonline.nl/smartsite971...goto=10886

wat ik bedeol vint ik ff niet, maar het werkt alsvolgt, boor 10mm gat, plaats schroefbus M8 inwendig mbv speciale tang, krinp de bus en je kunt monteren. Zo'n tang koop je niet dus ko er achter waar ze zo'n ding gebruiken, dar hebben ze oolk de bussen. Ik denk dat je bv"op de vrijdagmiddeg" bij een metaalverwerkend bedrijf of smid voor koffiegeld de boel klaar hebt.
Antwoord
Zo'n bus heet een blindklinkmoer. Is inderdaad een soort popnagel, maar zonder de spijker waarmee je het ding aantrekt. In plaats daarvan zit er een gat met schroefdraad in die bus.
Bij gebrek aan de tang kun je het volgende doen:
Draai een moer op een bout welke in de blindklinkmoer past. Boor een gat (diameter van de boor hetzelfde als de buitenzijde van de blinkklinkmoer) op de plaats waar de blinkklinkmoer moet komen te zitten. Draai nu de bout met moer in de blindklinkmoer en steek deze tot de kraag in het gat. Houd nu de bout met een sleutel vast en draai de zeskantmoer terug over de bout (rechtsom). Nu wordt de blindklinkmoer aan de achterzijde van het plaatmateriaal samengetrokken waardoor deze niet meer uit het gat kan. NIET TE STRAK, het zijn meestal maar aluminium bussen en de draad heb je er zo uit getrokken. Als hij na het verwijderen van de bout niet vast blijkt te zitten, kun je altijd nog een stukje natrekken.
Als je na het boren het gat niet afbraamt, heb je meteen een goede basis tegen ronddraaien van de blindklinkmoer.

Blindklinkmoeren zijn vaak goed verkrijgbaar bij de betere metaalwarenzaken. Bij bouwmarkten en DHZ-zaken maak je niet zoveel kans.
`88 245, B230K, M47
Antwoord
Martin245 schreef:Zo'n bus heet een blindklinkmoer. Is inderdaad een soort popnagel, maar zonder de spijker waarmee je het ding aantrekt. In plaats daarvan zit er een gat met schroefdraad in die bus.
Bij gebrek aan de tang kun je het volgende doen:
Draai een moer op een bout welke in de blindklinkmoer past. Boor een gat (diameter van de boor hetzelfde als de buitenzijde van de blinkklinkmoer) op de plaats waar de blinkklinkmoer moet komen te zitten. Draai nu de bout met moer in de blindklinkmoer en steek deze tot de kraag in het gat. Houd nu de bout met een sleutel vast en draai de zeskantmoer terug over de bout (rechtsom). Nu wordt de blindklinkmoer aan de achterzijde van het plaatmateriaal samengetrokken waardoor deze niet meer uit het gat kan. NIET TE STRAK, het zijn meestal maar aluminium bussen en de draad heb je er zo uit getrokken. Als hij na het verwijderen van de bout niet vast blijkt te zitten, kun je altijd nog een stukje natrekken.
Als je na het boren het gat niet afbraamt, heb je meteen een goede basis tegen ronddraaien van de blindklinkmoer.

Blindklinkmoeren zijn vaak goed verkrijgbaar bij de betere metaalwarenzaken. Bij bouwmarkten en DHZ-zaken maak je niet zoveel kans.

precies...!!
Antwoord
Hoi,

Ontzettend bedankt voor de antwoorden,ik ga er op deze manier zeker uitkomen!!!
Wat tof dat ik ik in zo'n korte tijd zoveel reactie krijg!
ik laat ff weten wanneer eea gelukt is.
Ik zal ook binnenkort even wat info en foto's van mijn volvo op de site plaatsen.. Wink
Antwoord
Eelke, ik heb ook een 245 uit 1977 en ook bij mij zitten er geen bouten in het dak voor bevestiging van het bagagerek. Daar kwam ik achter nadat het rek had gekocht en het wilde installeren. Niet dus. Ik wil graag van je weten hoe het jou gelukt is met de zgn blindklinkmoeren. En waar je ze kan kopen. En uiteraard eventuele tips en truuks.
Sent from my Volvo 245
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  kofferdeksel gaat niet meer open! Duvellover1 1 847 15 August 2023, 23:30
Laatste bericht: Marc1970
  Lage oliedruk, kan dat kwaad of niet? Thijs69 6 2.710 8 November 2022, 22:10
  Auto verkopen of niet. KennOne 15 16.225 7 November 2022, 17:20
Laatste bericht: Thijs69
  Loopt niet stationair bij koude start / choke gerbenvdlindeu 5 4.903 9 January 2019, 17:21
  Volvo 740 2.3 start soms niet Daniel2000 2 3.570 9 September 2018, 15:19
Laatste bericht: Daniel2000
  Tankklepje sluit niet volledig (81 244 GL) Yezzz 2 3.196 5 May 2017, 19:09
  Naafdoppen - blijven niet zitten ? Jeru 4 5.435 17 October 2015, 20:24
Laatste bericht: jos245
  imageshack werkt niet meer (gratis) edwin 5 6.009 13 February 2015, 23:22
Laatste bericht: edwin
  Hoe en wat voor de drie maanden niet rijden met oldtimer L.Nijhuis 5 7.965 11 November 2014, 22:30
Laatste bericht: Arjan.
  deur niet meer open van buiten af Janjules 5 12.002 1 November 2014, 00:16
Laatste bericht: dashdot

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)