Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Plaatsing slangetjes op Necam gasmengstuk
Inmiddels heeft mijn vader het Necam gasmengstuk geheel gereinigd en voorzien van nieuwe pakkingen / gastape. Op het mengstuk zitten tevens twee aansluitingen met dunne slangetjes.

[Afbeelding: lpg1df1pz3.th.jpg]

Eentje heeft een klepje voor eenrichtingsverkeer (zie trommeltje op de foto). Deze zat, op het geleverde spruitstuk van Jelmar, op de slang tussen het gasklephuis en de hulpluchtregelaar.

Een tweede aansluiting betreft er eentje op de achterzijde van het mengstuk met een stelschroefje eraan. Van deze slang weet ik echter niet de oorsprong. Waar wordt deze op aangesloten. Iemand die dit toevallig weet? (Op de foto steekt deze net rechts achter het midden onder de inlaat van de LPG).

@ Jelmar: Je gaf aan hier nog een foto van te hebben. Zou je deze even kunnen mailen / posten?

Antwoord
Het slangetje zit aan een tuitje midden op het ronde gedeelte van het mengstuk.
De andere zijde van het slangetje sluit je uiteraard nergens op aan want daaraan zit het stelschroefje waarmee je de stationair afstelt.
Antwoord
[Afbeelding: 37068203ve7.jpg]

Ik vond deze foto op mijn HD. Is deze van iemand hier op het forum? Ben wel benieuwd.

Necam mengstuk ( waarvan de venturiplaat is verwijderd) rechtstreeks op het spruitstuk gemonteerd als een soort spin-off. Leuk bedacht!
Antwoord
Ok, dat snap ik. Maar de vraag blijft dan nog, het slangetje vanaf de stelschroef van het stationair, waar zit deze vervolgens op aangesloten? Er zijn dus twee slangetjes, eentje zoals hierboven en de eerder genoemde tweede met het ventieltrommeltje op de slang van de hulpluchtregelaar.
Antwoord
Wacht even... begrijp ik dus dat de twee aansluitingen met elkaar zijn gelust!? Dit is dan een andere aansluiting dan ik op een ander spruitstuk heb gezien, waarbij de twee aansluitingen naar twee verschillende punten lijken te lopen!?
Antwoord
Ik heb ook een Necam gasmengstuk, precies zoals op de foto. En ja je raad het al, ook weet niet waar beide slangetjes op aan gesloten moeten worden.

Mijn vraag is dus ook, waar wordt nu het dunne slangetje (die op dat buisje met stelschroef zit) op aangesloten?

En dan mijn tweede vraag; het andere slangetje van het mengstuk (bij mij zit er ook een trommeltje aan) deze komt dus op de hulpluchtregelaar? (Is dat dat 'ding' wat op je kleppendeksel zit geschroeft? :Smile

Alvast bedankt 8)
Antwoord
Na enig speurwerk heb ik zelf antwoord kunnen vinden op mijn vragen en die wilde ik jullie niet onthouden..

Zoals daaheijn aangaf, gaat er dus een slangetje (diegene, die NIET op het pijpje van de stationair stelschroef zit) regelrecht op de slang van de hulpluchtregelaar (tussen deze slang zat bij mij een T-stukje) tussen dit slangetje zit ook een trommeltje zodat de lucht maar een kant op kan, in dit geval het gasmengsel kan richting de slang van de hulpluchtregelaar. Het andere slangetje van het Necam mengstuk (dit is diegene met een stationair schroef) deze komt op het pijpje naast de zwarte plastic stationair schroef van de K-jetronic. Ik heb even bij andere volvo's gekeken, bij de meeste is dit gaatje afgedopt (messing schroefje) of er zit een elctrische afsluitertje in.

Hoop dat jullie erwat aan hebben.

Ook niet geheel onbelangrijk (zal dit ook nog even in het topic zetten die daar over gaat). Als je een Necam mengstuk hebt, kan hier alleen een Necam (of zoals de nieuwe goedgekeurde R67 001 Imco Century verdamper heet) op gemonteerd worden.

Het punt is namelijk dat met een Necam mengstuk er een aparte gasklep in het mengstuk zit. De necam verdamper werken met vacuum en de andere verdampers 'geven direct gas' Heb ik me laten vertellen. De necam reageert dus op de gasklep in het mengstuk. En de meest gangbare conventionle verdampers gaan direct 'blazen'

Beetje warrig verhaal misschien, maar ik moet zeggen een aparte business die gashandel, zo heb ik het me een beetje uit laten leggen. Ben bij 3 verschillende gasbedrijven geweest, en de oude baasjes gesproken die Necam instalaties hebben ingebouwd. Allen zeiden hetzelfde, gaat gewoon niet (Necam mengstuk i.c.m. 'normale' verdamper)

Ook wisten ze nog te vermelden, dat de Necam instalaties echt het top segment was toendertijd en dit de enige goedwerkende insatlatie was op K-jetronic i.v.m. backfire's. Ze hadden een scala aan verhalen van kromme gaskleppen, vastzittende plunjers enz. Maar Necam, nooit geen problemen...
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Diameter gasmengstuk daan1508 7 2.727 12 November 2021, 17:10
Laatste bericht: daan1508
  Afstellen Necam H 135HP op B21ET JohanW 3 4.037 23 June 2013, 20:25
Laatste bericht: JohanW
  Slecht lopen nadat gasmengstuk eraf is gevlogen Danny 44 21.789 9 December 2012, 12:04
Laatste bericht: Rik Tuin
  Gasmengstuk voor een solex - cisac carburateur. RM 3 3.069 5 June 2012, 00:04
Laatste bericht: Frihet
  Necam drooggasslang V122 3 3.833 7 February 2008, 22:23
Laatste bericht: V122
  LPG gasmengstuk carburator teigetje240 2 2.789 5 May 2006, 19:17
Laatste bericht: teigetje240

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)