Topics: 8
Onlangs heb ik hier een brief gepost van volvo Belgie over de zin van het aldan niet stellen van kleppen bij een 240, bouwjaar '86. Hieruit bleek dat bij normaal onderhoud er geen problemen zijn met de kleppen in combinatie met LPG maar toch blijft het me intrigeren. Om de haverklap lees ik hier op het forum dat onze vrienden 240 rijders de kleppen bijna koesteren alsof het met LPG alle momenten kan fout gaan. Zelf heb ik die ervaring niet. Mijn 240 tuft lekker rustig voort op deze toch wel super voordelige brandstof. Mijn garagist beweerd dat de speling tussen klep en klepzitting ruim voldoende is en dat die extra controle voor niks nodig is. Tot nu toe heeft hij gelijk MAAR, wat ik nu graag van jullie zou willen weten is??? Wie heet er wel slechte ervaringen bij zijn 240 met ingesleten klepzittingen, wie heeft er ervaring met Flashlube? Ik lees op allerlei forums over problemen , van citroen Xantia tot fiat enz enz waar ze wel schade hebben maar bij onze volvos vind ik buiten bezorgdheid niet veel terug over effectieve schade. Maken we ons niet teveel zorgen?
Topics: 107
Belg schreef:Onlangs heb ik hier een brief gepost van volvo Belgie over de zin van het aldan niet stellen van kleppen bij een 240, bouwjaar '86. Hieruit bleek dat bij normaal onderhoud er geen problemen zijn met de kleppen in combinatie met LPG maar toch blijft het me intrigeren. Om de haverklap lees ik hier op het forum dat onze vrienden 240 rijders de kleppen bijna koesteren alsof het met LPG alle momenten kan fout gaan. Zelf heb ik die ervaring niet.
Mijn ervaring is dat m.u.v. de B20 motoren de 240's prima geschikt zijn voor lpg zonder noodzakelijke aanpassingen. Dit in tegenstelling tot bijv. de oude BMW's en vooral Fords.
Wat het kleppen stellen betreft: ik ben een rustige rijder en rijdt zelden hard. De kleppen van mijn auto slijten niet hard in,dus ik controleer ze pas om de 10.000 km.
Topics: 176
Dezelfde vraag (door jou) is al eerder gesteld 1 maand geleden....
(
Topic: lpg en kleppen, twijfel nu eindelijk weg)
Daar heb je ook al je antwoorden op je vragen, dus wat dat betreft, had je beter daar verder kunnen gaan.....
Maar, op toch nog antwoord te gevenop 1 van je vragen: ik gebruik
Flashlube, ben een stevige rijder (veel km's/jr en hard) en met
Flashlube hoef ik minder te stellen.
Wel een nieuwe kop bij 270k, teller staat nu op 460k en nog lang niet uitgesteld (B230F).
Btw, echt supervoordelige brandstof is het nou ook weer niet hoor: 60 cent/Liter bij 1 op 7 à 8 en 100â¬/mnd wegenbelasting.
Topics: 82
Na minimaal 60.000 km op gas moest ik 0,3 mm bijstellen aan de uitlaatkleppen, inlaat niks. De motor had nog pk's genoeg maar schudde stationair bijkans van z'n rubbers, leuk bij het stoplicht. Toen de (stalen) injectierail er van scheurde had ik er genoeg van. Nu schudt-ie nog wel iets, maar acceptabel.
Nou weet ik niet wat voor klepzetels ik heb (harde, keiharde of knetterharde), de kop is een keer bij een revisiebedrijf geweest maar ik weet niet waarvoor (vorige eigenaar). Plaatjes waren 4.15 dik, bij een stand van 360.000 km.
Wat zou de standaard dikte zijn geweest bij aflevering?
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Topics: 9
Citaat:Btw, echt supervoordelige brandstof is het nou ook weer niet hoor: 60 cent/Liter bij 1 op 7 à 8 en 100â¬/mnd wegenbelasting.
Dat is natuurlijk alleen als je of geen oldtimer hebt of geen G3 installatie, ik heb wel een oldtimer en rijd ook ongeveer 1 op 7 a 8, maar verder heb ik geen kosten!
Citaat:Na minimaal 60.000 km op gas moest ik 0,3 mm bijstellen aan de uitlaatkleppen
Ik dacht dat je de kleppen na zo'n +/- 10K a 15K moest stellen....
De kop van mijn motor is ook gereviseerd en er zitten nu verharde klepzetels in, om de hoeveel KM's moet ik ze dan voor de veiligheid stellen?
Helaas geen Volvo meer..
Topics: 82
15.000 km lijkt me een goede termijn om op z'n minst de speling te controleren, maar ik ben niet zo'n ster in preventief onderhoud.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Topics: 8
@marc&1970,
Meen je dat echt van die 100 euro per maand? Ik heb de indruk dat jullie daar in het Noorden nog zwaarder gepluimd worden dan hier in Belgie. En 60 cent das toch ook wel naar de dure kant vind ik. Blijf je dan niet beter gewoon op benzine rijden?
Topics: 25
Nou Belg,
ja,dat kost de wegenbelasting in NL voor een 240 op LPG.
Fijn hè die Nederlandse overheid,de auto wordt als melkkoe gebruikt omdat zij weten dat de Hollander toch wel blijft rijden >

Vandaar dat klassieke 240's hier zo populair en prijzig zijn want een auto van 25 jaar en ouder betaald geen wegenbelasting.
Die â¬0,60 is nog altijd beter dan â¬1,65 voor een litertje Euro95
Heb vanmiddag in woudenberg bij de Tinq getankt voor 1,53 per liter :o
Topics: 25
Ik bedoel dan ook de prijs bij de pomp zonder korting :-\
Inmiddels tank ik ook alleen nog bij de goedkope dhz tankstations 8)