Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
kleppestellen of niet, lpg, zin of onzin
#1
Onlangs heb ik hier een brief gepost van volvo Belgie over de zin van het aldan niet stellen van kleppen bij een 240, bouwjaar '86. Hieruit bleek dat bij normaal onderhoud er geen problemen zijn met de kleppen in combinatie met LPG maar toch blijft het me intrigeren. Om de haverklap lees ik hier op het forum dat onze vrienden 240 rijders de kleppen bijna koesteren alsof het met LPG alle momenten kan fout gaan. Zelf heb ik die ervaring niet. Mijn 240 tuft lekker rustig voort op deze toch wel super voordelige brandstof. Mijn garagist beweerd dat de speling tussen klep en klepzitting ruim voldoende is en dat die extra controle voor niks nodig is. Tot nu toe heeft hij gelijk MAAR, wat ik nu graag van jullie zou willen weten is??? Wie heet er wel slechte ervaringen bij zijn 240 met ingesleten klepzittingen, wie heeft er ervaring met Flashlube? Ik lees op allerlei forums over problemen , van citroen Xantia tot fiat enz enz waar ze wel schade hebben maar bij onze volvos vind ik buiten bezorgdheid niet veel terug over effectieve schade. Maken we ons niet teveel zorgen?
Antwoord
#2
Belg schreef:Onlangs heb ik hier een brief gepost van volvo Belgie over de zin van het aldan niet stellen van kleppen bij een 240, bouwjaar '86. Hieruit bleek dat bij normaal onderhoud er geen problemen zijn met de kleppen in combinatie met LPG maar toch blijft het me intrigeren. Om de haverklap lees ik hier op het forum dat onze vrienden 240 rijders de kleppen bijna koesteren alsof het met LPG alle momenten kan fout gaan. Zelf heb ik die ervaring niet.

Mijn ervaring is dat m.u.v. de B20 motoren de 240's prima geschikt zijn voor lpg zonder noodzakelijke aanpassingen. Dit in tegenstelling tot bijv. de oude BMW's en vooral Fords.

Wat het kleppen stellen betreft: ik ben een rustige rijder en rijdt zelden hard. De kleppen van mijn auto slijten niet hard in,dus ik controleer ze pas om de 10.000 km.
Antwoord
#3
Dezelfde vraag (door jou) is al eerder gesteld 1 maand geleden....

(Topic: lpg en kleppen, twijfel nu eindelijk weg)

Daar heb je ook al je antwoorden op je vragen, dus wat dat betreft, had je beter daar verder kunnen gaan.....

Maar, op toch nog antwoord te gevenop 1 van je vragen: ik gebruik Flashlube, ben een stevige rijder (veel km's/jr en hard) en met Flashlube hoef ik minder te stellen.
Wel een nieuwe kop bij 270k, teller staat nu op 460k en nog lang niet uitgesteld (B230F).

Btw, echt supervoordelige brandstof is het nou ook weer niet hoor: 60 cent/Liter bij 1 op 7 à 8 en 100€/mnd wegenbelasting.


[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
#4
Na minimaal 60.000 km op gas moest ik 0,3 mm bijstellen aan de uitlaatkleppen, inlaat niks. De motor had nog pk's genoeg maar schudde stationair bijkans van z'n rubbers, leuk bij het stoplicht. Toen de (stalen) injectierail er van scheurde had ik er genoeg van. Nu schudt-ie nog wel iets, maar acceptabel.

Nou weet ik niet wat voor klepzetels ik heb (harde, keiharde of knetterharde), de kop is een keer bij een revisiebedrijf geweest maar ik weet niet waarvoor (vorige eigenaar). Plaatjes waren 4.15 dik, bij een stand van 360.000 km.

Wat zou de standaard dikte zijn geweest bij aflevering?
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#5
Citaat:Btw, echt supervoordelige brandstof is het nou ook weer niet hoor: 60 cent/Liter bij 1 op 7 à 8 en 100€/mnd wegenbelasting.
Dat is natuurlijk alleen als je of geen oldtimer hebt of geen G3 installatie, ik heb wel een oldtimer en rijd ook ongeveer 1 op 7 a 8, maar verder heb ik geen kosten!

Citaat:Na minimaal 60.000 km op gas moest ik 0,3 mm bijstellen aan de uitlaatkleppen
Ik dacht dat je de kleppen na zo'n +/- 10K a 15K moest stellen....
De kop van mijn motor is ook gereviseerd en er zitten nu verharde klepzetels in, om de hoeveel KM's moet ik ze dan voor de veiligheid stellen?
Helaas geen Volvo meer..
Antwoord
#6
15.000 km lijkt me een goede termijn om op z'n minst de speling te controleren, maar ik ben niet zo'n ster in preventief onderhoud.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#7
@marc&1970,
Meen je dat echt van die 100 euro per maand? Ik heb de indruk dat jullie daar in het Noorden nog zwaarder gepluimd worden dan hier in Belgie. En 60 cent das toch ook wel naar de dure kant vind ik. Blijf je dan niet beter gewoon op benzine rijden?
Antwoord
#8
Nou Belg,

ja,dat kost de wegenbelasting in NL voor een 240 op LPG.

Fijn hè die Nederlandse overheid,de auto wordt als melkkoe gebruikt omdat zij weten dat de Hollander toch wel blijft rijden >Sad
Vandaar dat klassieke 240's hier zo populair en prijzig zijn want een auto van 25 jaar en ouder betaald geen wegenbelasting.

Die €0,60 is nog altijd beter dan €1,65 voor een litertje Euro95
Antwoord
#9
Heb vanmiddag in woudenberg bij de Tinq getankt voor 1,53 per liter :o
Antwoord
#10
Ik bedoel dan ook de prijs bij de pomp zonder korting :-\

Inmiddels tank ik ook alleen nog bij de goedkope dhz tankstations 8)
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Kilometerteller en snelheidsmeter kloppen niet hansbaijens 17 23.887 11 September 2014, 13:24
Laatste bericht: volvo 245 SE 1992
  motor loopt niet mooi rond na koude start Kogelman 22 26.471 11 March 2014, 23:30
Laatste bericht: Kogelman
  vida dice werkt niet Tamme_tekkl 3 8.713 26 February 2014, 20:48
Laatste bericht: MartjeB
  Niet starten op benzine pepijnwk 6 5.092 18 May 2012, 20:57
Laatste bericht: aernout
  B230F blijft niet lopen KAB 41 33.048 16 May 2012, 20:42
Laatste bericht: pepijnwk
  shit volvo start niet meer pepijnwk 32 33.313 12 March 2012, 00:10
Laatste bericht: pepijnwk
  940 2.3benzine start niet Robert58 1 3.444 5 April 2011, 11:39
Laatste bericht: Zwarte Flirt
  nieuwe accu en ventilator werkt plots niet meer Tim1981 7 5.808 19 December 2009, 12:15
Laatste bericht: jos245
  Krijg me radio niet goed vast Sjaakie 5 4.814 6 July 2009, 21:08
Laatste bericht: erik
  v snaar compressor wil niet los tijn 4 3.886 22 September 2008, 20:43
Laatste bericht: tijn

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)