Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
kachel blijft aan.
#1
Van mijn volvo 240 1993 krijg ik de kachel niet meer uit. Alle trekkabels bewegen wel en zitten ook aangesloten. Het wordt wel een beetje heet in de auto op deze manier. Zou de klep in de kachelkraan (heeft hij die) kapot/dol kunnen zijn?
Antwoord
#2
als je nog de originele klep hebt (lijkt me logisch) dan heb je als het goed is een thermostaatgeregelde klep. ik neem aan dat je geen airco hebt (kabelbediening). Die klep heeft een thermostaatvoeler op het radiatortje, en die klep gaat eens stuk. Volvo heeft een vervangingsklep zonder die thermostaat-regeling, die gaan niet zo snel stuk. inbouw is best wat werk, en een beugel moet worden bijgesneden/gebogen.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
#3
bedankt voor je bericht.

Wat ik heb gezien is een soort "kachelkraan" die tussen de slangen gemonteerd zit die naar de kachel gaan. Daarvandaan loopt een kabel naar het bedieningsmechanisme. Heb je het over dat ding? (is er misschien een plaatje? van)
Blijkbaar is het monteren van de nieuwe kachelkraan geen kwestie van de slangen "afknijpen" en de nieuwe kachelkraan ertussen zetten. Zijn er ook nog andere slangen nodig? Ik hoop dat iemand mij kan uitleggen hoe ik dit karwei het beste kan uitvoeren.
Alvast bedankt.





Volvo 240 1993
Antwoord
#4
Download Greenbook: TP30461-1 Air Conditioner Repairs and Maintenance 240, 260 1975 (12.5 Mb)

Check pag. 18: Heater Control Valve Replacement

Stap voor stap handleiding


(deze gaat wel uit van het vervangen vd kachelkraan door het 'oude' type.

Handiger is om meteen het nieuwe type te monteren.

zie pic hieronder:

[Afbeelding: 9131998.JPG]
appeltje eitje.
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
#5
Zou het kunnen dat in mijn polar 240 1993 gewoon al (standaard) het nieuwe type zit? Volgens mij lijkt die er namelijk behoorlijk veel op.
Antwoord
#6
was bij mijn '92-er ook het geval, alleen lekte deze dus.
dan is vervangen vrij simpel.
Beter is koelvloeistof even aftappen ipv slangen dichtknijpen zoals in het greenbook staat.
Ding zit wel vervelend verstopt, en je kunt er lastig bij, maar al met al goed te doen.
2 uurtjes werk ong.
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Kachel 240 blijft warm blazen, geen koude lucht 240 estate 5 5.013 15 January 2015, 19:53
Laatste bericht: 240 estate
  Achterklep 245 blijft niet openstaan, gasveren vevangen? iafilius 2 3.072 31 March 2012, 17:40
Laatste bericht: iafilius
  Verwarming blijft Frisjes ***t_blijft_behelpen*** 11 8.516 28 November 2010, 22:31
Laatste bericht: janspeed
  245; Portierslot (bestuurder) blijft op slot dutchpolar 2 2.702 21 February 2010, 15:05
Laatste bericht: dutchpolar
  Dashboard - Kachel regel unit. jafd 5 3.698 17 December 2008, 22:08
Laatste bericht: Gideon
  kachel reparatie volvo 940 met ecc superD 1 3.157 10 November 2007, 00:12
Laatste bericht: a.huis
  Kachel problemen volvo 240 super polar superD 4 4.647 1 August 2007, 11:22
Laatste bericht: volvo200liefhebber
  centrale vergrendeling: knopje blijft steken Gerben 20 15.525 4 June 2007, 18:33
Laatste bericht: Gerben
  Herfstbladeren in de kachel Rubicon 8 7.314 8 December 2006, 08:08
Laatste bericht: abbabak
  kachel / verwarming Gerben 4 4.580 15 November 2005, 18:10
Laatste bericht: PP

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: