Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
engine swap D24 D24TIC '78 volvo 245
#1
afgelopen week moest het er dan maar eens van komen........
de motor op dit forum al beschreven(historie D24) moest toch maar eens in het vooronder van m'n 245

voorbereidingen van deze ombouw;

VERSLAGJE VAN INBOUWVOORBEREIDING D24TIC IN VOLVO 240

Het handigste is een oude 2 serie de kop af te hakken en die als pasmal te gebruiken.

[Afbeelding: P7120009.jpg]

vervolgens ga je uren en uren in de weer met het ontwerpen van motorsteunen.

[Afbeelding: P7120003.jpg]

de turboversie stat in de 740 en 940 namelijk wat rechterop en ik wilde per se het orginele carter behouden met grotere olieinhoud, turbo-retourolie-aansluiting en vrijheid voor de turbo zelf t.o.v. de re. chassisbalk.

[Afbeelding: P7120007.jpg]

[Afbeelding: P7120006.jpg]

Het vliegwielhuis is vanwege de inbouwhoek bij 7-9 serie dus anders als de 2 serie vliegwielhuizen.

[Afbeelding: P7120005.jpg]

om het stuurhuis met kruiskoppeling ook de ruimte te geven heb ik links aan de motor een andere steun gemaakt
bovendien maak ik gebruik van de perfecte rubber motorsteunen van de 7 / 9 serie.
ik heb de motorsteunen bijna bovenop de chassisbalken staan om de voortrein v.w.b. belasting te ontzien
ook zou het hogere koppel de standaard motorsteunen te veel belasten mede omdat deze kort tegen de motor staan.(hoe dichter tegen het hart hoe hoger de kracht als gevolg van koppel)

[Afbeelding: P7120004.jpg]

[Afbeelding: P7120008.jpg]

[Afbeelding: P7120011.jpg]

[Afbeelding: P7120010.jpg]lasmal

[Afbeelding: P7130016.jpg]

Zelfgemaakte motor ophangings steunen klaar voor poedercoater

[Afbeelding: P7130015.jpg]

[Afbeelding: P7120013.jpg]

[Afbeelding: P7120012-1.jpg]


[Afbeelding: P7130020.jpg]

[Afbeelding: P7130019.jpg]

[Afbeelding: P7130018.jpg]

om het ietwat gewijzigde voortrein recht te houden tijdens het aflassen heb ik een lasmal gefabriceerd waar het zaakje op opgespannen wordt m.b.v. de orginele ophangpunten en stuurhuis montagegaten.

"je mag niet lassen aan een voortrein en er al helemaal geen gat uit snijden"

nee dat klopt ik ga ook nog herkeuren bij de TUV

voor hen die dat niet zien zitten is er optie om een standaard 240 carter te nemen van een D24 en die te monteren onder je TIC basisblok ???? ik heb niet gecontroleerd of dat ook werkelijk past !!!!!



[Afbeelding: P7130017.jpg]

[Afbeelding: P8060024.jpg]

gewijzigde / zelfbouw motorophangings set in "exploded view "

[Afbeelding: P8060025.jpg]

[Afbeelding: PA010046.jpg]

intercoolerbuizen gemaakt van uitlaatpijp V.W. LT net zo lang met bochten/lassen/zagen gepuzzeld tot er een passend sys. ontstond

[Afbeelding: PA010047.jpg]

[img width=450 height=600]http://i141.photobucket.com/albums/r66/240diesel/d24tic/PA020048-1.jpg[/img]

uitlaatgas afzuigslang eraan

de buis dwars voorlangs is de intercoolerdummy, de eigenlijke i.c. ben ik nog aan het pasmaken (was in zijn vorige leven een DAF-truck i.c.)

[Afbeelding: PA020049-1.jpg]

contact aan (geimproviseerde olie en dynamolampjes) motoroliedruk gemeten met manometerset

[Afbeelding: PA020050-1.jpg]

start the engine please,motoroliedruk op een keurige 4 bar stationair


[Afbeelding: PA020051-1.jpg]

natrekken cilinderkop bij 50 graden motorolietemp.

[Afbeelding: PA020052-1.jpg]








Begonnen met het verwijderen van het oude d24 blok en de dwarsbalk van het voortrein,
zag het er weer uit toen ik de 265 net kocht en de V6-automaat verruilde voor D24 5-bak
na goedkeuring door de TUV heeft de RDW hem op kenteken gezet als 245(heb ik maar zo gelaten)

gelijk van de gelegenheid gebruik gemaakt om een stuurbekrachtiging te monteren
die al tijden op de plank lag.

[Afbeelding: P7210066.jpg]

omdat de hellingshoek van de D24TIC anders is dan de D24 moet het vliegwielhuis
worden overgezet (of cpl. versn.bak)
op deze foto even een indruk van het verschil in hellingshoek
ook koppelingsvork-draaipunt moest veranderd vanwege verschil in hydr. bediening
naar kabelbediening

[Afbeelding: P7210061.jpg]

na montage van de van tevoren gefabriceerde motorsteunen kon de TIC in de heftruck
van links gezien

[Afbeelding: P7220070.jpg]

van rechts gezien

[Afbeelding: P7220069.jpg]

even een aanloop en kijken of het ook daadwerkelijk past

[Afbeelding: P7220068.jpg]

zoals gebruikelijk met de diesels is het weer martelen om het ding cpl. met bak
op z'n plek te wurmen
teveel achterover laat de pompdistributie tegen de carrosserie vastlopen en teveel
voorover doet het carter vastlopen op de voortrein......
maar met een beetje geduld en een helpende hand aan de heftruck lukt het dan toch

[Afbeelding: P7220072.jpg]

en passen doet het kreng uiteindelijk.....hangt heerlijk soepel op de
vloeistofgedempte 740 motorrubbers.
nu kijken of de voorgefabriceerde intercoolerbuizen passen

[Afbeelding: P7230073.jpg]

de intercooler zelf (verbouwde DAF i.c.)past niet zonder slag of stoot,
het front moet dan maar door midden gesneden om later los terug te plaatsen
ook moet er een gat bij om de ic buizen door te laten

[Afbeelding: P7230076.jpg]

wat er verder niet goed uitkwam;de kachelaansluitpijpjes voor het koelwater
drukken zo goed als tegen het brandstofinspuitpomptandwiel
hiervoor heb ik een verloop gesoldeerd uit wat waterleidingspul

[Afbeelding: P7240126.jpg]

ook moest er een beugel komen voor de pot van de stuurbekrachtiging en de
expansietank van de koelvloeistof
als je het snel zegt stelt het niets voor maar je bent met buigen lassen en spuiten
zo weer een paar uur verder.....

[Afbeelding: P7240128.jpg]

en dan moet er nog een sokkel in de radiateur worden geboord en gesoldeerd
dit om plaats te bieden aan een thermoswitch die straks de koelvinnen moet gaan
aansturen tussen de radiateur en de ic

[Afbeelding: P7240130.jpg]

uiteidelijk kon er dan gestart worden en hij liep op de eerste tik van de startmotor
helaas was de feestvreugde van korte duur;de turbo neemt olie mee aan de uitlaatzijde
van de turbine.........
dat was het laatste, de vakantieweek is al weer om en ik ga nu studeren op een andere
turbo,orgineel volvo; 850,- euro incl.btw
prettig weekend!

2 weken later..........

hallo jongens na een periode van radiostilte kan ik gelukkig melden dat de D24TIC nu goed draait met de nieuwe turbo er op.

de oude turbo;

[Afbeelding: P8130079.jpg]

[Afbeelding: P8130080.jpg]

[Afbeelding: P8130082.jpg]

deze nam zoveel olie mee dat de downpipe na een paar min. al van de olie droop.........

na lang zoeken (en adviezen van onder andere jullie als forumleden) heb ik een andere besteld via marktplaats
groot was de teleurstelling toen deze uiteindelijk toch niet bleek te voldoen aan de verwachtingen.......
maar geen nood de verkoper was zo eerlijk de turbo terug te nemen en gireerde het aankoopbedrag terug!!!
zo kan het dus ook tussen particulieren....ook via deze weg alsnog mijn hartelijke dank en waardering voor je opstelling.

een forumlid bood me zelfs aan een turbo op zicht te sturen en dan later af te rekenen als hij geschikt zou blijken dit vond ik ook een zeer sympathiek aanbod ook jij nogmaals bedankt man!

ik noem expres geen namen omdat een naam ongevraagd lang kan rond blijven zwerven over het net zonder dat de eigenaar van die naam toestemming gaf......

maar nu de foto's van de revisie-turbo die ik van C en E -turbocharchers kocht;


[Afbeelding: P8140088.jpg]


echt heel professionele en geschikte lui daar (zonder daarmee anderen tekort te willen doen trouwens)

de eerste proefrit had ik zoiets van;" is dit alles" maar net als ik aan overschakelen denk komt dan de turbo ineens in en dan veranderd de zaak.
het rijdt echt lekker en het klinkt ook goed zo'n TIC.

dus uiteindelijk kan ik dit "ENGINESWAP-topic" afsluiten met EIND GOED AL GOED
Antwoord
#2
Leuk stukje en een geweldig project!!
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Antwoord
#3
dank je Peter,

het echte genieten moet nog komen als er een nieuwe turbo aan hangt.

ik ben me nog wat aan het oriënteren op turbogebied
als ik zo de turbo-topics lees van de specialisten op dit forum begrijp ik dat er niet per se een orginele turbo op hoeft.
dat vergroot de (2e hands) markt aanzienlijk.....
Antwoord
#4
ik vind het projekt zo interessant omdat ik het geluid van de zespitter diesels in 1 woord geweldig vind, alleen ben ik van de prestatis van de D24 niet onder de indruk.
Dus mocht dit projekt een succes worden, dan is het the best of both worlds!
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Antwoord
#5
Wat een leuke klus zeg. Hoe heb je dat precies gedaan met die TUV keuring? Eerst uitvoeren, daar keuren en dan weer naar Nld importeren?
Antwoord
#6
ik had het geluk dat het al en duitser was toen ik hem in zeeland kocht, de duitse bieven zaten er nog bij.

aangezien de orginaliteit van de 265 wat tegen viel heb ik toen besloten het orginaliteitsgehalte maar te laten voor wat het (ooit) was en plannen gesmeed voor een diesel.
bij de koop zat er een V6 automaat in

na voorleggen van mijn plannen aan RDW kreeg ik te horen dat hem eerst moest invoeren als op duits kenteken
dan ombouwen tot diesel en dan weer terugkomen voor individuele dure proeven en keuring
Dit laatste omdat de typegoedkeuring in 1977 nog geen diesels opgenomen had.

De moet zonk mij weer in de schoenen TOT mijn broer me de tip gaf het via de TUV te proberen.
In de truckwereld gebeurt het vaker dat chassis en assen wijzigingen die problematisch zijn bij de RDW vbia de TUV lopen.(eigenlijk te gek voor woorden in 1 EU)

Google maar eens op TUV dan kan je via forums en hun eigen Nederlandse site wel het e.e.a. lezen.
Ze zijn zeeeeeer klantgericht en helpen je snel efficient en niet eens duur.

Toen mijn 265 gekeurd werd gebeurde dat "gewoon" bij mij op het werk op een hefbrug door een duitse keurmeester die na goedkeuring TER PLAATSE het kentekenbewijs aanpaste en overhandigde.
(mijn duiste "deel 1" kende 3 kolommen , 1e gegevens als af fabriek en 2e , 3e voor wijzigingen zoals dieselinbouw.

Al met al was het voor mij een geslaagde actie, de rdw heft hem daarna zonder gedoe overgezet op NL kent.

TUV is ook zeer behulpzaam bij grijs geïmporteerde motorfietsen en dikke amerikanen zonder typegoedkeuring.
Antwoord
#7
Dus wellicht een idee'tje om op zo'n manier een 850> 5cilinder in een 240 of 140 te hangen?
Kost waarschijnlijk heel wat meer aanpassingen maar wel leuk denk ik Tongue
[Afbeelding: 142_helemaalgoed.jpg]
Antwoord
#8
Je zou misschien een turbo van een VW LT kunnen proberen (als die er al zijn?).

En vlgs mij heb je idd keuze zat, zolang de maatvoering maar ok is ivm de flenzen en je uitlaat en de grootte niet teveel afwijkt ivm enorm turbogat, zou het moeten lukken.

Ik denk dat Jelmar of JW240 je wel kunnen adviseren als je weet welke turbo er nu inhangt. Kijk alleen wel uit met die enorme intercooler en een grotere turbo dat je motor niet ploft. En doe je nog iets aan de slechte koeling van de motor? Dacht de cylinders achterin te weinig werden gekoeld.

Wel een leuk project zo!
Antwoord
#9
hoi ticcie,

ik heb inmiddels ook een prijs van C en E turbo's komt op 510,- euro ex. voor een turbo die officieel op de D24TIC hoort.
in ieder geval beter dan die 850,- (incl.) van volvo.

met andere turbo's ben ik nog niet zo ver gevorderd.....probleem is dat je ze niet zo even ervoor kunt houden om te kijken of e.e.a. een beetje uitkomt.
wel al een td04-11g5 op het oog ( mitshibishi ) maar die ligt 150 km verderop dus ook niet even te passen.

je opm. over opblazen v.d. motor neem ik ter harte en het koelingsprobleem is mij idd bekent,wil een 2e sensor achterop monteren om dit te volgen bij zwaardere belasting.

bedankt voor meedenken groet, jan
Antwoord
#10
Sorry maar 510 euro voor een T3 is echt veel en veels te veel.
Een t3 flens is in principe altijd gelijk, qua formaat. Er kan wel eens sprake zijn van spruitstukken die een gleuf of verhoging hebben die platgefreesd kan worden zoals bijvoorbeeld soms bij de 90+ spruitstukken het geval is.
De turbo die origineel op een D24TIC hoort verschilt maar heel weinig van een normale T3 op een B230FT. Nu je toch met een grote intercooler bezig bent waarom dan zo'n slechte turbo gebruiken?
Met een beetje zoekwerk is een 2ehands diesel t3 makkelijk voor minder dan de helft te vinden. Of een andere T3/ (turbo met T3 flens).

Ik heb zelf nog wel een garrett turbo, die je misschien moet clocken (net als bij 15g) en waar een nieuwe stud in gezet moet worden om de downpipe te bevestigen. Deze heeft een interne cbv net als een 15g en een soortgelijk ontwerp als een cosworth, (betere positie van wastegate, grotere wastegate en betere doorstroom van uitlaatgassen van turbine naar downpipe) De speling op deze turbo is minimaal en hij is in goede staat. Voor 95 euro incl verzendkosten mag je hem hebben.

Wat je ook doet, ga asjeblieft geen 350 euro teveel betalen voor een nieuwe originele turbo, dat is echt zonde van je geld. Revisie moet ook al voor 250 euro mogelijk zijn, dan kun je beter op de sloop voor een volvo diesel t3 kijken en deze laten reviseren.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
Question Normale olie temperatuur D24TIC koening 3 5.307 8 April 2017, 06:51
Laatste bericht: Dirk342
  Dieselpomp vervangen Volvo 244GLE 2.4 D6 1983 h.vdweetering 3 9.966 22 March 2015, 13:17
Laatste bericht: h.vdweetering
  Project Volvo 244 1981 2.3 D6 gestopt Pluk 6 10.412 28 June 2012, 19:17
Laatste bericht: Rob
  Clio versus Volvo. ( niet eerlijk, maar toch...) Ik Rol 1 2.980 5 December 2010, 15:30
Laatste bericht: 242-turbo
  info tips motor wissel 240 van d24 naar d24tic d24tic power 28 20.392 13 October 2010, 14:51
Laatste bericht: aRjen.T
  Temperatuur grafiek D24TIC 240diesel 2 5.881 10 July 2010, 13:20
Laatste bericht: 240diesel
  Welke uitlaat voor 244 met D24tic motor GJ244D6 12 10.824 29 June 2010, 17:33
Laatste bericht: 240diesel
  Koppeling D24tic GJ244D6 11 9.381 2 May 2010, 16:16
Laatste bericht: 240diesel
  inbouw 240 diesel blok uit '90 in volvo 244 GJ244D6 16 15.933 23 December 2009, 01:56
Laatste bericht: 240diesel

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)