afgelopen week moest het er dan maar eens van komen........
de motor op dit forum al beschreven(historie D24) moest toch maar eens in het vooronder van m'n 245
voorbereidingen van deze ombouw;
VERSLAGJE VAN INBOUWVOORBEREIDING D24TIC IN VOLVO 240
Het handigste is een oude 2 serie de kop af te hakken en die als pasmal te gebruiken.
![[Afbeelding: P7120009.jpg]](http://i141.photobucket.com/albums/r66/240diesel/d24tic/P7120009.jpg)
vervolgens ga je uren en uren in de weer met het ontwerpen van motorsteunen.
![[Afbeelding: P7120003.jpg]](http://i141.photobucket.com/albums/r66/240diesel/d24tic/P7120003.jpg)
de turboversie stat in de 740 en 940 namelijk wat rechterop en ik wilde per se het orginele carter behouden met grotere olieinhoud, turbo-retourolie-aansluiting en vrijheid voor de turbo zelf t.o.v. de re. chassisbalk.
![[Afbeelding: P7120007.jpg]](http://i141.photobucket.com/albums/r66/240diesel/d24tic/P7120007.jpg)
![[Afbeelding: P7120006.jpg]](http://i141.photobucket.com/albums/r66/240diesel/d24tic/P7120006.jpg)
Het vliegwielhuis is vanwege de inbouwhoek bij 7-9 serie dus anders als de 2 serie vliegwielhuizen.
![[Afbeelding: P7120005.jpg]](http://i141.photobucket.com/albums/r66/240diesel/d24tic/P7120005.jpg)
om het stuurhuis met kruiskoppeling ook de ruimte te geven heb ik links aan de motor een andere steun gemaakt
bovendien maak ik gebruik van de perfecte rubber motorsteunen van de 7 / 9 serie.
ik heb de motorsteunen bijna bovenop de chassisbalken staan om de voortrein v.w.b. belasting te ontzien
ook zou het hogere koppel de standaard motorsteunen te veel belasten mede omdat deze kort tegen de motor staan.(hoe dichter tegen het hart hoe hoger de kracht als gevolg van koppel)
![[Afbeelding: P7120004.jpg]](http://i141.photobucket.com/albums/r66/240diesel/d24tic/P7120004.jpg)
![[Afbeelding: P7120008.jpg]](http://i141.photobucket.com/albums/r66/240diesel/d24tic/P7120008.jpg)
![[Afbeelding: P7120011.jpg]](http://i141.photobucket.com/albums/r66/240diesel/d24tic/P7120011.jpg)
lasmal
![[Afbeelding: P7130016.jpg]](http://i141.photobucket.com/albums/r66/240diesel/d24tic/P7130016.jpg)
Zelfgemaakte motor ophangings steunen klaar voor poedercoater
![[Afbeelding: P7130015.jpg]](http://i141.photobucket.com/albums/r66/240diesel/d24tic/P7130015.jpg)
![[Afbeelding: P7120013.jpg]](http://i141.photobucket.com/albums/r66/240diesel/d24tic/P7120013.jpg)
![[Afbeelding: P7120012-1.jpg]](http://i141.photobucket.com/albums/r66/240diesel/d24tic/P7120012-1.jpg)
![[Afbeelding: P7130020.jpg]](http://i141.photobucket.com/albums/r66/240diesel/d24tic/P7130020.jpg)
![[Afbeelding: P7130019.jpg]](http://i141.photobucket.com/albums/r66/240diesel/d24tic/P7130019.jpg)
![[Afbeelding: P7130018.jpg]](http://i141.photobucket.com/albums/r66/240diesel/d24tic/P7130018.jpg)
om het ietwat gewijzigde voortrein recht te houden tijdens het aflassen heb ik een lasmal gefabriceerd waar het zaakje op opgespannen wordt m.b.v. de orginele ophangpunten en stuurhuis montagegaten.
"je mag niet lassen aan een voortrein en er al helemaal geen gat uit snijden"
nee dat klopt ik ga ook nog herkeuren bij de TUV
voor hen die dat niet zien zitten is er optie om een standaard 240 carter te nemen van een D24 en die te monteren onder je TIC basisblok ???? ik heb niet gecontroleerd of dat ook werkelijk past !!!!!
![[Afbeelding: P7130017.jpg]](http://i141.photobucket.com/albums/r66/240diesel/d24tic/P7130017.jpg)
![[Afbeelding: P8060024.jpg]](http://i141.photobucket.com/albums/r66/240diesel/d24tic/P8060024.jpg)
gewijzigde / zelfbouw motorophangings set in "exploded view "
![[Afbeelding: P8060025.jpg]](http://i141.photobucket.com/albums/r66/240diesel/d24tic/P8060025.jpg)
![[Afbeelding: PA010046.jpg]](http://i141.photobucket.com/albums/r66/240diesel/d24tic/PA010046.jpg)
intercoolerbuizen gemaakt van uitlaatpijp V.W. LT net zo lang met bochten/lassen/zagen gepuzzeld tot er een passend sys. ontstond
![[Afbeelding: PA010047.jpg]](http://i141.photobucket.com/albums/r66/240diesel/d24tic/PA010047.jpg)
[img width=450 height=600]http://i141.photobucket.com/albums/r66/240diesel/d24tic/PA020048-1.jpg[/img]
uitlaatgas afzuigslang eraan
de buis dwars voorlangs is de intercoolerdummy, de eigenlijke i.c. ben ik nog aan het pasmaken (was in zijn vorige leven een DAF-truck i.c.)
![[Afbeelding: PA020049-1.jpg]](http://i141.photobucket.com/albums/r66/240diesel/d24tic/PA020049-1.jpg)
contact aan (geimproviseerde olie en dynamolampjes) motoroliedruk gemeten met manometerset
![[Afbeelding: PA020050-1.jpg]](http://i141.photobucket.com/albums/r66/240diesel/d24tic/PA020050-1.jpg)
start the engine please,motoroliedruk op een keurige 4 bar stationair
![[Afbeelding: PA020051-1.jpg]](http://i141.photobucket.com/albums/r66/240diesel/d24tic/PA020051-1.jpg)
natrekken cilinderkop bij 50 graden motorolietemp.
![[Afbeelding: PA020052-1.jpg]](http://i141.photobucket.com/albums/r66/240diesel/d24tic/PA020052-1.jpg)
Begonnen met het verwijderen van het oude d24 blok en de dwarsbalk van het voortrein,
zag het er weer uit toen ik de 265 net kocht en de V6-automaat verruilde voor D24 5-bak
na goedkeuring door de TUV heeft de RDW hem op kenteken gezet als 245(heb ik maar zo gelaten)
gelijk van de gelegenheid gebruik gemaakt om een stuurbekrachtiging te monteren
die al tijden op de plank lag.
![[Afbeelding: P7210066.jpg]](http://i141.photobucket.com/albums/r66/240diesel/d24tic/P7210066.jpg)
omdat de hellingshoek van de D24TIC anders is dan de D24 moet het vliegwielhuis
worden overgezet (of cpl. versn.bak)
op deze foto even een indruk van het verschil in hellingshoek
ook koppelingsvork-draaipunt moest veranderd vanwege verschil in hydr. bediening
naar kabelbediening
![[Afbeelding: P7210061.jpg]](http://i141.photobucket.com/albums/r66/240diesel/d24tic/P7210061.jpg)
na montage van de van tevoren gefabriceerde motorsteunen kon de TIC in de heftruck
van links gezien
![[Afbeelding: P7220070.jpg]](http://i141.photobucket.com/albums/r66/240diesel/d24tic/P7220070.jpg)
van rechts gezien
![[Afbeelding: P7220069.jpg]](http://i141.photobucket.com/albums/r66/240diesel/d24tic/P7220069.jpg)
even een aanloop en kijken of het ook daadwerkelijk past
![[Afbeelding: P7220068.jpg]](http://i141.photobucket.com/albums/r66/240diesel/d24tic/P7220068.jpg)
zoals gebruikelijk met de diesels is het weer martelen om het ding cpl. met bak
op z'n plek te wurmen
teveel achterover laat de pompdistributie tegen de carrosserie vastlopen en teveel
voorover doet het carter vastlopen op de voortrein......
maar met een beetje geduld en een helpende hand aan de heftruck lukt het dan toch
![[Afbeelding: P7220072.jpg]](http://i141.photobucket.com/albums/r66/240diesel/d24tic/P7220072.jpg)
en passen doet het kreng uiteindelijk.....hangt heerlijk soepel op de
vloeistofgedempte 740 motorrubbers.
nu kijken of de voorgefabriceerde intercoolerbuizen passen
![[Afbeelding: P7230073.jpg]](http://i141.photobucket.com/albums/r66/240diesel/d24tic/P7230073.jpg)
de intercooler zelf (verbouwde DAF i.c.)past niet zonder slag of stoot,
het front moet dan maar door midden gesneden om later los terug te plaatsen
ook moet er een gat bij om de ic buizen door te laten
![[Afbeelding: P7230076.jpg]](http://i141.photobucket.com/albums/r66/240diesel/d24tic/P7230076.jpg)
wat er verder niet goed uitkwam;de kachelaansluitpijpjes voor het koelwater
drukken zo goed als tegen het brandstofinspuitpomptandwiel
hiervoor heb ik een verloop gesoldeerd uit wat waterleidingspul
![[Afbeelding: P7240126.jpg]](http://i141.photobucket.com/albums/r66/240diesel/d24tic/P7240126.jpg)
ook moest er een beugel komen voor de pot van de stuurbekrachtiging en de
expansietank van de koelvloeistof
als je het snel zegt stelt het niets voor maar je bent met buigen lassen en spuiten
zo weer een paar uur verder.....
![[Afbeelding: P7240128.jpg]](http://i141.photobucket.com/albums/r66/240diesel/d24tic/P7240128.jpg)
en dan moet er nog een sokkel in de radiateur worden geboord en gesoldeerd
dit om plaats te bieden aan een thermoswitch die straks de koelvinnen moet gaan
aansturen tussen de radiateur en de ic
![[Afbeelding: P7240130.jpg]](http://i141.photobucket.com/albums/r66/240diesel/d24tic/P7240130.jpg)
uiteidelijk kon er dan gestart worden en hij liep op de eerste tik van de startmotor
helaas was de feestvreugde van korte duur;de turbo neemt olie mee aan de uitlaatzijde
van de turbine.........
dat was het laatste, de vakantieweek is al weer om en ik ga nu studeren op een andere
turbo,orgineel volvo; 850,- euro incl.btw
prettig weekend!
2 weken later..........
hallo jongens na een periode van radiostilte kan ik gelukkig melden dat de D24TIC nu goed draait met de nieuwe turbo er op.
de oude turbo;
![[Afbeelding: P8130079.jpg]](http://i141.photobucket.com/albums/r66/240diesel/d24tic/P8130079.jpg)
![[Afbeelding: P8130080.jpg]](http://i141.photobucket.com/albums/r66/240diesel/d24tic/P8130080.jpg)
![[Afbeelding: P8130082.jpg]](http://i141.photobucket.com/albums/r66/240diesel/d24tic/P8130082.jpg)
deze nam zoveel olie mee dat de downpipe na een paar min. al van de olie droop.........
na lang zoeken (en adviezen van onder andere jullie als forumleden) heb ik een andere besteld via marktplaats
groot was de teleurstelling toen deze uiteindelijk toch niet bleek te voldoen aan de verwachtingen.......
maar geen nood de verkoper was zo eerlijk de turbo terug te nemen en gireerde het aankoopbedrag terug!!!
zo kan het dus ook tussen particulieren....ook via deze weg alsnog mijn hartelijke dank en waardering voor je opstelling.
een forumlid bood me zelfs aan een turbo op zicht te sturen en dan later af te rekenen als hij geschikt zou blijken dit vond ik ook een zeer sympathiek aanbod ook jij nogmaals bedankt man!
ik noem expres geen namen omdat een naam ongevraagd lang kan rond blijven zwerven over het net zonder dat de eigenaar van die naam toestemming gaf......
maar nu de foto's van de revisie-turbo die ik van C en E -turbocharchers kocht;
![[Afbeelding: P8140088.jpg]](http://i141.photobucket.com/albums/r66/240diesel/d24tic/P8140088.jpg)
echt heel professionele en geschikte lui daar (zonder daarmee anderen tekort te willen doen trouwens)
de eerste proefrit had ik zoiets van;" is dit alles" maar net als ik aan overschakelen denk komt dan de turbo ineens in en dan veranderd de zaak.
het rijdt echt lekker en het klinkt ook goed zo'n TIC.
dus uiteindelijk kan ik dit "ENGINESWAP-topic" afsluiten met EIND GOED AL GOED
de motor op dit forum al beschreven(historie D24) moest toch maar eens in het vooronder van m'n 245
voorbereidingen van deze ombouw;
VERSLAGJE VAN INBOUWVOORBEREIDING D24TIC IN VOLVO 240
Het handigste is een oude 2 serie de kop af te hakken en die als pasmal te gebruiken.
![[Afbeelding: P7120009.jpg]](http://i141.photobucket.com/albums/r66/240diesel/d24tic/P7120009.jpg)
vervolgens ga je uren en uren in de weer met het ontwerpen van motorsteunen.
![[Afbeelding: P7120003.jpg]](http://i141.photobucket.com/albums/r66/240diesel/d24tic/P7120003.jpg)
de turboversie stat in de 740 en 940 namelijk wat rechterop en ik wilde per se het orginele carter behouden met grotere olieinhoud, turbo-retourolie-aansluiting en vrijheid voor de turbo zelf t.o.v. de re. chassisbalk.
![[Afbeelding: P7120007.jpg]](http://i141.photobucket.com/albums/r66/240diesel/d24tic/P7120007.jpg)
![[Afbeelding: P7120006.jpg]](http://i141.photobucket.com/albums/r66/240diesel/d24tic/P7120006.jpg)
Het vliegwielhuis is vanwege de inbouwhoek bij 7-9 serie dus anders als de 2 serie vliegwielhuizen.
![[Afbeelding: P7120005.jpg]](http://i141.photobucket.com/albums/r66/240diesel/d24tic/P7120005.jpg)
om het stuurhuis met kruiskoppeling ook de ruimte te geven heb ik links aan de motor een andere steun gemaakt
bovendien maak ik gebruik van de perfecte rubber motorsteunen van de 7 / 9 serie.
ik heb de motorsteunen bijna bovenop de chassisbalken staan om de voortrein v.w.b. belasting te ontzien
ook zou het hogere koppel de standaard motorsteunen te veel belasten mede omdat deze kort tegen de motor staan.(hoe dichter tegen het hart hoe hoger de kracht als gevolg van koppel)
![[Afbeelding: P7120004.jpg]](http://i141.photobucket.com/albums/r66/240diesel/d24tic/P7120004.jpg)
![[Afbeelding: P7120008.jpg]](http://i141.photobucket.com/albums/r66/240diesel/d24tic/P7120008.jpg)
![[Afbeelding: P7120011.jpg]](http://i141.photobucket.com/albums/r66/240diesel/d24tic/P7120011.jpg)
![[Afbeelding: P7120010.jpg]](http://i141.photobucket.com/albums/r66/240diesel/d24tic/P7120010.jpg)
![[Afbeelding: P7130016.jpg]](http://i141.photobucket.com/albums/r66/240diesel/d24tic/P7130016.jpg)
Zelfgemaakte motor ophangings steunen klaar voor poedercoater
![[Afbeelding: P7130015.jpg]](http://i141.photobucket.com/albums/r66/240diesel/d24tic/P7130015.jpg)
![[Afbeelding: P7120013.jpg]](http://i141.photobucket.com/albums/r66/240diesel/d24tic/P7120013.jpg)
![[Afbeelding: P7120012-1.jpg]](http://i141.photobucket.com/albums/r66/240diesel/d24tic/P7120012-1.jpg)
![[Afbeelding: P7130020.jpg]](http://i141.photobucket.com/albums/r66/240diesel/d24tic/P7130020.jpg)
![[Afbeelding: P7130019.jpg]](http://i141.photobucket.com/albums/r66/240diesel/d24tic/P7130019.jpg)
![[Afbeelding: P7130018.jpg]](http://i141.photobucket.com/albums/r66/240diesel/d24tic/P7130018.jpg)
om het ietwat gewijzigde voortrein recht te houden tijdens het aflassen heb ik een lasmal gefabriceerd waar het zaakje op opgespannen wordt m.b.v. de orginele ophangpunten en stuurhuis montagegaten.
"je mag niet lassen aan een voortrein en er al helemaal geen gat uit snijden"
nee dat klopt ik ga ook nog herkeuren bij de TUV
voor hen die dat niet zien zitten is er optie om een standaard 240 carter te nemen van een D24 en die te monteren onder je TIC basisblok ???? ik heb niet gecontroleerd of dat ook werkelijk past !!!!!
![[Afbeelding: P7130017.jpg]](http://i141.photobucket.com/albums/r66/240diesel/d24tic/P7130017.jpg)
![[Afbeelding: P8060024.jpg]](http://i141.photobucket.com/albums/r66/240diesel/d24tic/P8060024.jpg)
gewijzigde / zelfbouw motorophangings set in "exploded view "
![[Afbeelding: P8060025.jpg]](http://i141.photobucket.com/albums/r66/240diesel/d24tic/P8060025.jpg)
![[Afbeelding: PA010046.jpg]](http://i141.photobucket.com/albums/r66/240diesel/d24tic/PA010046.jpg)
intercoolerbuizen gemaakt van uitlaatpijp V.W. LT net zo lang met bochten/lassen/zagen gepuzzeld tot er een passend sys. ontstond
![[Afbeelding: PA010047.jpg]](http://i141.photobucket.com/albums/r66/240diesel/d24tic/PA010047.jpg)
[img width=450 height=600]http://i141.photobucket.com/albums/r66/240diesel/d24tic/PA020048-1.jpg[/img]
uitlaatgas afzuigslang eraan
de buis dwars voorlangs is de intercoolerdummy, de eigenlijke i.c. ben ik nog aan het pasmaken (was in zijn vorige leven een DAF-truck i.c.)
![[Afbeelding: PA020049-1.jpg]](http://i141.photobucket.com/albums/r66/240diesel/d24tic/PA020049-1.jpg)
contact aan (geimproviseerde olie en dynamolampjes) motoroliedruk gemeten met manometerset
![[Afbeelding: PA020050-1.jpg]](http://i141.photobucket.com/albums/r66/240diesel/d24tic/PA020050-1.jpg)
start the engine please,motoroliedruk op een keurige 4 bar stationair
![[Afbeelding: PA020051-1.jpg]](http://i141.photobucket.com/albums/r66/240diesel/d24tic/PA020051-1.jpg)
natrekken cilinderkop bij 50 graden motorolietemp.
![[Afbeelding: PA020052-1.jpg]](http://i141.photobucket.com/albums/r66/240diesel/d24tic/PA020052-1.jpg)
Begonnen met het verwijderen van het oude d24 blok en de dwarsbalk van het voortrein,
zag het er weer uit toen ik de 265 net kocht en de V6-automaat verruilde voor D24 5-bak
na goedkeuring door de TUV heeft de RDW hem op kenteken gezet als 245(heb ik maar zo gelaten)
gelijk van de gelegenheid gebruik gemaakt om een stuurbekrachtiging te monteren
die al tijden op de plank lag.
![[Afbeelding: P7210066.jpg]](http://i141.photobucket.com/albums/r66/240diesel/d24tic/P7210066.jpg)
omdat de hellingshoek van de D24TIC anders is dan de D24 moet het vliegwielhuis
worden overgezet (of cpl. versn.bak)
op deze foto even een indruk van het verschil in hellingshoek
ook koppelingsvork-draaipunt moest veranderd vanwege verschil in hydr. bediening
naar kabelbediening
![[Afbeelding: P7210061.jpg]](http://i141.photobucket.com/albums/r66/240diesel/d24tic/P7210061.jpg)
na montage van de van tevoren gefabriceerde motorsteunen kon de TIC in de heftruck
van links gezien
![[Afbeelding: P7220070.jpg]](http://i141.photobucket.com/albums/r66/240diesel/d24tic/P7220070.jpg)
van rechts gezien
![[Afbeelding: P7220069.jpg]](http://i141.photobucket.com/albums/r66/240diesel/d24tic/P7220069.jpg)
even een aanloop en kijken of het ook daadwerkelijk past
![[Afbeelding: P7220068.jpg]](http://i141.photobucket.com/albums/r66/240diesel/d24tic/P7220068.jpg)
zoals gebruikelijk met de diesels is het weer martelen om het ding cpl. met bak
op z'n plek te wurmen
teveel achterover laat de pompdistributie tegen de carrosserie vastlopen en teveel
voorover doet het carter vastlopen op de voortrein......
maar met een beetje geduld en een helpende hand aan de heftruck lukt het dan toch
![[Afbeelding: P7220072.jpg]](http://i141.photobucket.com/albums/r66/240diesel/d24tic/P7220072.jpg)
en passen doet het kreng uiteindelijk.....hangt heerlijk soepel op de
vloeistofgedempte 740 motorrubbers.
nu kijken of de voorgefabriceerde intercoolerbuizen passen
![[Afbeelding: P7230073.jpg]](http://i141.photobucket.com/albums/r66/240diesel/d24tic/P7230073.jpg)
de intercooler zelf (verbouwde DAF i.c.)past niet zonder slag of stoot,
het front moet dan maar door midden gesneden om later los terug te plaatsen
ook moet er een gat bij om de ic buizen door te laten
![[Afbeelding: P7230076.jpg]](http://i141.photobucket.com/albums/r66/240diesel/d24tic/P7230076.jpg)
wat er verder niet goed uitkwam;de kachelaansluitpijpjes voor het koelwater
drukken zo goed als tegen het brandstofinspuitpomptandwiel
hiervoor heb ik een verloop gesoldeerd uit wat waterleidingspul
![[Afbeelding: P7240126.jpg]](http://i141.photobucket.com/albums/r66/240diesel/d24tic/P7240126.jpg)
ook moest er een beugel komen voor de pot van de stuurbekrachtiging en de
expansietank van de koelvloeistof
als je het snel zegt stelt het niets voor maar je bent met buigen lassen en spuiten
zo weer een paar uur verder.....
![[Afbeelding: P7240128.jpg]](http://i141.photobucket.com/albums/r66/240diesel/d24tic/P7240128.jpg)
en dan moet er nog een sokkel in de radiateur worden geboord en gesoldeerd
dit om plaats te bieden aan een thermoswitch die straks de koelvinnen moet gaan
aansturen tussen de radiateur en de ic
![[Afbeelding: P7240130.jpg]](http://i141.photobucket.com/albums/r66/240diesel/d24tic/P7240130.jpg)
uiteidelijk kon er dan gestart worden en hij liep op de eerste tik van de startmotor
helaas was de feestvreugde van korte duur;de turbo neemt olie mee aan de uitlaatzijde
van de turbine.........
dat was het laatste, de vakantieweek is al weer om en ik ga nu studeren op een andere
turbo,orgineel volvo; 850,- euro incl.btw
prettig weekend!
2 weken later..........
hallo jongens na een periode van radiostilte kan ik gelukkig melden dat de D24TIC nu goed draait met de nieuwe turbo er op.
de oude turbo;
![[Afbeelding: P8130079.jpg]](http://i141.photobucket.com/albums/r66/240diesel/d24tic/P8130079.jpg)
![[Afbeelding: P8130080.jpg]](http://i141.photobucket.com/albums/r66/240diesel/d24tic/P8130080.jpg)
![[Afbeelding: P8130082.jpg]](http://i141.photobucket.com/albums/r66/240diesel/d24tic/P8130082.jpg)
deze nam zoveel olie mee dat de downpipe na een paar min. al van de olie droop.........
na lang zoeken (en adviezen van onder andere jullie als forumleden) heb ik een andere besteld via marktplaats
groot was de teleurstelling toen deze uiteindelijk toch niet bleek te voldoen aan de verwachtingen.......
maar geen nood de verkoper was zo eerlijk de turbo terug te nemen en gireerde het aankoopbedrag terug!!!
zo kan het dus ook tussen particulieren....ook via deze weg alsnog mijn hartelijke dank en waardering voor je opstelling.
een forumlid bood me zelfs aan een turbo op zicht te sturen en dan later af te rekenen als hij geschikt zou blijken dit vond ik ook een zeer sympathiek aanbod ook jij nogmaals bedankt man!
ik noem expres geen namen omdat een naam ongevraagd lang kan rond blijven zwerven over het net zonder dat de eigenaar van die naam toestemming gaf......
maar nu de foto's van de revisie-turbo die ik van C en E -turbocharchers kocht;
![[Afbeelding: P8140088.jpg]](http://i141.photobucket.com/albums/r66/240diesel/d24tic/P8140088.jpg)
echt heel professionele en geschikte lui daar (zonder daarmee anderen tekort te willen doen trouwens)
de eerste proefrit had ik zoiets van;" is dit alles" maar net als ik aan overschakelen denk komt dan de turbo ineens in en dan veranderd de zaak.
het rijdt echt lekker en het klinkt ook goed zo'n TIC.
dus uiteindelijk kan ik dit "ENGINESWAP-topic" afsluiten met EIND GOED AL GOED