11 March 2007, 22:40
turbofrul heeft me gevraagd om zijn net aangeschafte 244 turbo ook weer op benzine te laten draaien.
de auto reed al meer dan 5 jaar niet meer op benzine maar alleen nog op gas.
turbofrul wou na aanschaf graag het benzine systeem gangbaar hebben omdat alleen gas toch zijn beperkingen heeft. (vooral als je vergeet gas te tanken).
het opstarten van het k-jetronic systeem na 5 jaar stilstand is niet makkelijk.
is eigenlijk onbegonnen werk maar wel een uitdaging.
omdat hij al die tijd op gas heeft gelopen ben ik maar gestart bij het begin.
dus eerst de kleppen gesteld.
de bougie's vervangen.
de bougie kabels vervangen.
de rotor + verdeelkap vervangen.
het benzinefilter vervangen.
tank afvullen
injectiesysteem reiniger in de tank.
het injectie systeem zit bij een turbo motor rechts voorin de machinekamer.
dit is verschrikkelijk makkelijk met het 1 en ander controleren van het injectie systeem.
om het injectie systeem te kunnen meten moet de pomp continue draaien.
de draden van de pompen opgezocht in de stoppen kast en met een draad van een willekeurige continue + (achter contact vandaan) naar de zekering van de hoofdpomp en van de tankpomp.
let op
!!!! neem de draad van de + op de bobine eraf , dit ivm vonk vorming onder het benzine druk meten. !!!!
eerst het druk metertje aansluiten en kijken wat het systeem doet.
uitleg over het druk metertje
neem een metertje van 0 tot 6 bar.
neem een metertje met een duidelijke schaal verdeling dat je weet wat je meet.
ook moet er een kogelkraan in het meetinstrument zitten.
sluit het meet instrument op de benzineverdeler aan.
nu kan je van het gehele k-jetronic systeem alle drukken meten.
het systeemdruk kwam niet hoger dan 1 bar.
dus op onderzoek uit.
de hoofdpomp draaide met veel lawaai.
maar met zo veel herrie kon ik de tankpomp niet horen.
links onder de achterbank , de stekker los getrokken van de hoofdpomp.
zodat ik konden luisteren of de tankpomp ook mee draaide.
deze hoorde ik niet en met een spanning zoeker de stroom gemeten bij het tankpomp stekkertje in de kofferbak , hier kwam stroom.
dus dan de tankpomp er maar uit.
de pomp was vast gelopen
omdat de tank leeg was door al die jaren stilstand was er oxidatie in de pomp.
ik had nog een defecte unit liggen (door gerotte pijpjes waar de benzine slangen op geschoven worden).
dus van 2 pompjes 1 goeie gemaakt.
met wat soldeer werk en door de beste spulletjes over zetten heb ik weer een frisse tankpomp gecreeerd.
deze weer gemonteerd en met perfect resultaat.
de hoofdpomp was nu stil zo als het hoort.
het lawaai was dus cavitatie in de hoofdpomp.
cavitatie komt omdat de pomp te kort benzine aan zuigt waardoor er vacuum bellen onstaan.
door de vacuumbellen te verpompen pers je ze weer samen en ploffen ze aan de drukkant nu onstaat daar putvorming in de pomp en zal de pomp opgeven moment stuk lopen.
nu alles weer normaal functioneerd is de hoofddruk mooi 5.2 bar.
de hoofddruk meet je door de kogelkraan dicht te zetten.
de hoofddruk in dit benzinesysteem is dus 5.2 bar.
als je de kogelkraan open zet meet je de dempdruk in de warmdraairegelaar.
de meter staat op 3.2 bar is binnen de waardens maar wel maximaal.
de systeemdruk van deze 244 turbo is dus ok.
de injectors hebben na de 5 jaar stilstand ook hun beste tijd gehad.
tis niet geheel duidelijke foto maar je kan zien dat hij geen mooi strak sproeibeeld heeft.
vergelijk maar met de gereinigde injectors in de foto hier onder.
de injectors gereinigd.
je kan nu redelijk zien hoe de injectors moeten inspuiten.
een kelk in het midden en een mooie schuine trechter vorm naar buiten gericht
in de bak kan je goed zien hoe smerig de benzine die nog in het systeem zit is.
nu er een tijdje mee gereden is hebben we de gereinigde injectors omgeruild voor nieuwe.
de drab is uit het systeem gereden en kunnen we met frisse injectors de volgende 100.000 km weer aan.
dat de motor nu wel stationair wilde blijven draaien kon ik de ontsteking van de motor afstellen.
en omdat de onsteking op de juiste waardens stond kan je de uitlaat gassen meten met een 4 gas meter.
op benzine en op gas het co juist afgesteld.
en moet zeggen de motor loopt nu heel mooi rond.
dus nu alles goed draaide was er nog 1 ding wat heel belangrijk is bij een turbo.
en dat is:
wat doet het K-jetronic injectie systeem op vol vermogen ??
en wat doet de motor op vol vermogen op gas ??
hij kan stationair goed draaien maar je weet niet wat het systeem doet als er vermogen gevraagd word.
dus hier bij PEEKA op de vermogenbank.
een run op gas maken en
een run op benzine maken.
de motor is perfect en is zelfs iets aan de rijke kant.
dit komt door de gas venturi in de turbo buis.
de lucht word daardoor zo veel geknepen dat deze te kort liters door laat.
ik heb de turbodruk iets verhoogd.
nu was het met de 2e run op gas en benzine perfect.
het is beslist niet makkelijk om te doen.
dus veel succes met het afstellen van het injectie systeem.
je kan altijd op http://volvolvo.nl/index.php?option=com_...pic=2976.0 voor details de dingen bekijken.
bekijk ook dit topic eens.!!
http://volvolvo.nl/index.php?option=com_...pic=4828.0
zeg maar van het zelfde laken een pak.