11 March 2007, 14:41
3 verschillende k-jetronic units.
4 , 6 en 8 cilinders.
De 8 cil. unit werd gebruikt bij de WTCC op de B21ET.
Van de 4 en 6 cil. unit word de luchtklep omhoog getrokken in de trechter.
Bij de 8 cil. unit word hij omlaag gezogen.
Ook bij de 6 cil. PRV motor word hij omlaag gezogen.
het werk gebied van de luchtklep in de trechter.
A = stationair gebied (rood).
B = deellast gebied (groen).
C = vollast gebied (paars).
de binnenkant van de 2 verschillende soorten k-jetronic.
de 8 cil. heeft de trechter aan de kant van de arm zitten.
de schuine kant van de 4 cil. is voor de backfire af te blazen.
bij de 8 cil. is de trechter goed te zien.
de verschillende standen van de k-jetronics bij vollast.
in de rode cirkel is het wieltje te zien die de regelplunjer bedient van de benzineverdeler.
in de groene cirkel is de onderkant te zien van de CO schroef.
de regelplunjer in de benzine verdeler.
de regelplunjer uit de benzine verdeler.
note: laat de plunjer in de benzine verdeler zitten.
de plunjer is pas geslepen in de benzineverdeler en moet door de gleufjes die in de plunjer zitten afdichten.
er zit dus geen o-ringetjes om de plunjer af te dichten.
als je de plunjer vast pakt met je handen gaat het zuur van je vingers het materiaal aantasten en door de nauwe passing zal hij snel vast gaan oxideren.
met gevolg het uit vallen of slecht reageren van je injectie systeem.
de benzine verdeler.
rood = aanvoer benzine vanaf de hoofdpomp onder deauto via een benzine filter.
blauw = retour benzine naar tank.
grijs = aansluiting naar je warmdraairegelaar. (op zijkant van het motorblok).
oranje = retour van je warmdraairegelaar.
donker groen = aansluiting koudstart injector
groen = aansluitingen voor de injectoren.
paars = systeem drukregelaar / hoofd drukregelaar
systeemdruk regelaar.
doe voorzichtig met het eruit halen.
er staat meestal nogal wat benzine druk op en als je niet oppast schiet de plunjer eruit.
systeem regelaar zoals hij in de verdeler zit.
systeemdrukregelaar in delen.
het wieltje van de kant van de benzine verdeler gezien.
het wieltje rolt over de regelplunjer heen.
dit omdat als de arm word bewogen , de stand van het wieltje ten opzichte van de regelplunjer veranderd , moet dit soepel verlopen.
de arm van de luchtklep.
de stelschroef voor de CO verstelling
de arm met de bedienings delen.
de luchtklep
de regelplunjer
de imbussleutel voor de CO verstelling (3mm)
de complete k-jetronic in onderdelen.
de grote delen van de unit.
de regelplunjer in het luchthuis.
rood = het stootblok voor backfire.
groen = de 0 stand van de arm in rust.
als de motor niet draait ligt de arm op het veerplaatje zodat hij precies in het kleinste gedeelte van de trechter ligt.
dit is een veerplaatje gemaakt om backfire de kans te geven om de luchtklep naar beneden te duwen.
als dit een starre aansluiting is zou bij de eerste de beste backfire de luchtklep krom gaan en is het systeem niet meer gangbaar. dan moet de klep vervangen worden wil het systeem weer willen werken.
een dwarsdoorsnede van het luchthuis.
je kan hier goed de armen zien van de luchtklep en benzine plunjer arm.
het co schroefje ook heel duidelijk.
je maakt de afstand tussen lucht en benzine arm meer of minder waardoor er meer of minder benzine word gegeven.
de luchtklep precies in het midden van de 0 stand.
dit is zeer belangrijk om klemmen van de luchtklep in de trechter te voor komen.
mocht hij wel klemmen wil hij slecht starten en stationair wel eens afslaan om dat de klep vast staat.
het in k-jetronic systeem zoals op volvo gemonteerd zit.
het imbussleuteltje staat in de schroef van het CO.
bij alle systemen zit de CO schroef tussen de luchtklep en benzine verdeler.
de warmdraairegelaars.
de voorste is van de B21/23E en B230E motoren met k-jetronic
de achterste is van de B27/28E.
hier zit een vacuum aansluiting op , deze geeft een verrijking van benzine als je gas gaat geven.
bij de B21ET motoren zit er ook zo'n aansluiting op , maar werkt deze op de turbo druk.
als de turbodruk in eens omhoog gaat geeft deze membraam een verrijking van benzine
dit is de warmdraairegelaar van de B21/23E en B230E motoren in doorsnede.
dit is de warmdraairegelaar van de PRV motoren de B27/28E.
hier zit een vacuum aansluiting op die een benzine verrijking geeft als je de motor vol gas geeft
de turbo B21ET heeft een zelfde aansluiting , maar deze werkt niet op vacuum maar op de turbodruk.
dus is de warmdraairegelaar iets anders opgebouwd van binnen dan op deze gwarsdoorsnede is te zien.
rood = de koudstart injector , deze zit op het inlaatspruitstuk.
groen = de injectors , die in de cil.kop staan gedrukt.
blauw = de warmdraairegelaar
de injector in doorsnede
A = in ruststand , als het systeem onder druk staat mag de injector niet lekken.
doet hij dat wel is de injector vervuild.
dan moet hij ultra-soon worden gereinigd en op een bank worden afgeperst op juiste openingsdruk , lekken en op het spuitbeeld.
B = in werking nu moet hij een mooi spuitbeeld geven.
zie de verschillen in de filmpjes hier onder.
het spuiten van de injectors
je kan het sproeibeeld van de injectors redelijk zien.
er zit in het midden een kelk en ze spuiten schuin naar buiten weg.
dit is een mooi sproeibeeld.
mocht er 1 wezen die maar voor de helft inspuit is hij stuk of moet hij gereinigd worden.
http://www.volvo740rallyteam.nl/filmpjes/S3010011.AVI
je kan hier goed zien dat de 1e injector half inspuit.
de 2e injector een verkeerd sproeibeeld heeft en allemaal stralen geeft.
de 3e injector is redelijk.
http://www.volvo740rallyteam.nl/filmpjes/S3010013.AVI
de 1e is nu heel duidelijk dat hij een kant op spuit.
de 2e allemaal stralen heeft
de 3e redelijk
de 4e ook half spuitbeeld geeft.
zo hoort het dus absoluut niet en draait de motor absoluut stuk.
ook door dit sproeibeeld komt er druppel vorming in het inlaatspruitstuk omdat de stralen tegen de wanden aan spuit.
nu komen deze druppels in de motor terecht en gaan dampen op de hete zuiger.
hier krijg je dus verbranding op de zuiger en heeft smelten tot gevolg.
en je motor gaat hier door pingelen.
een goede vermenging van de benzine met de lucht geeft een mooie verbranding.
ook geeft zo'n goede vermenging verkoeling in de cilinder waaronder de zuiger word gekoeld.
door een kapotte injector van de k-jetronic is er druppel vorming gekomen in het inlaat kanaal.
de benzine is via de cil.wand langs de zuiger gegaan en heeft de oliefilm op gelost waardoor de olieschraper kaopt is gegaan.
je kan mooi zien dat de veer van de olieschraper helemaal verpulvert is.
dit komt door het heen en weer slaan van de olieschraapveren tegen de zuigerveer groef.