Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Stroomlek traceren????
Hoi!

Mijn nieuwe accu loopt leeg heb ik het idee. Wanneer de auto draait meet ik een spanning van zo'n 12,5 volt. Wanneer de auto 1 tot 2 dagen stilgestaan heeft meet ik nog maar een volt of 11.

Je zou dus denken dat er ergens een lek moet zijn,.... Maar hoe spoor je zoiets op? Gewoon een kwestie van uitsluiten of kan je het ook meten?

Iemand een idee???? ???
[Afbeelding: 50230371_6_BZi3-1.jpg]
Antwoord
Volgens mij is je laadstroom toch wat laag.
Moet iets van 14 volt zijn dacht ik.
Ex Volvo 240 GLT Sedan - Volvo 240 GLT Station.

Verder Citrofreak met veel eenden, Citroen GS UIT 1978 en nawat omzwervingen nu een Citroen CX Pallas uit 1976.
Antwoord
Inderdaad moet je laadstroom iets van 14 zijn, Haynes heb ik niet bij de hand maar daar staat het in. Dus je dynamo en kabels maar doormeten?
Volvo 245 GLE 1979
Antwoord
Zet een amperemeter tussen de massapool en diens poolklem en meet de stroom. Meer dan 0,01-0,02A is verdacht. Dan kan je een voor een de zekeringen loshalen en kijken wat het stroomverbruik doet.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Als je een alarmsysteem of cv hebt, is 10 a 20 mA niet raar hoor.

Tijd geleden had de 850 van m'n vader een lekstroom van 1A, dan is accu ook gauw leeg ook al laadt de dynamo nog zo goed bij.

Ik heb toen de pluspool losgehaal en er een meter tussen gehangen. Alle zekeringen 1 voor 1 losgehaald en kon nog niet zien waar de lekkage vandaan kwam.
Toen de bos draad los geknipt van de pluspool en opnieuw 1 voor 1 geprobeert.
Het bleek een oud alarmsysteem wat was losgekoppeld (alleen de voedingsspanning niet) en kapot was gegaan. Dit systeem was afgezekerd met een zwevende zekering ergens tussen de bedrading.

Ik zou in ieder geval ff kijken of er geen oud systeem aangekoppeld is wat niet meer gebruikt word. Soms worden die dingen buiten de zekeringskast om aangesloten met alle ellende van dien. Of soms zitten er "zwevende" zekeringen verstopt in de elektrische installatie.
Volvo 240GL Sedan 1989 B230F, elektrische fan en draco's. Volvo 940 Estate turbo 1997 B230FK ,19T en 3" DP. Honda CBR900 Fireblade Streetfighter/Stuntmotor. Yamaha WR450F Enduro/Supermotard
Antwoord
Er zitten verder geen oude systemen op behalve dan blokverwarming maar ik denk dat deze gewoon op 220V aan de stekker te sien ( zit een stekker met drie pennetjes).
Moet binnen kort maar eens bekijken met volt meter en proberen zaken uit te sluiten.

Thanx

Antwoord
Ik heb kortgeleden precies hetzelfde gehad. Eindeloos zoeken naar het lek.
Rondgaan met je voltmetertje heeft geen zin, met een ampere meter wel.
Maar die 12,5 V bij draaiende motor is een heeeel duidelijke aanwijzing; je laadstroom is te laag. Onder de 15 a 14 V heb je echt een probleem en moet je dus bij je dynamo zoeken.
Bij mij bleek het een losgebroken (geroest) massakabel te zijn van de dyname. Gevolg; dynamo kapot.
Antwoord
Juist ja,.... De dynamo dus maar eens onderzoeken en zonodig vervangen. Is dit vervangen een beetje te doen?
Antwoord
Zonet in de pauze even gekeken onder kap. De massakabel van accu naar blok is dwars door. Zou dit er mee te maken kunnen hebben?
Antwoord
zou kunnen ik weet het niet maar goed is het niet, probeer met andere kabel. dynamo vervangen is niet moeilijk draai je zo los.
Vitara
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Stroomlek, de accu loopt leeg namelijk. Bill 18 8.755 18 April 2009, 03:04
Laatste bericht: Martin245

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)