Berichten: 29
Topics: 5
Lid sinds: Apr 2014
Heren (en misschien een enkele dame)
Ik heb last van nogal smerige troep in mijn motor. Is dit een lekke koppakking of kan het ook iets anders zijn? Koelvloeistof resevoir zit nog even vol als 2000km geleden
Volvo 144 1967 b20a
Berichten: 32
Topics: 9
Lid sinds: Jan 2014
Rij je veel korte stukjes?
Grtz Ron
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
28 January 2016, 09:36
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 28 January 2016, 09:39 door Marc1970.)
Of een mega probleem met de carterventilatie. Voor de B20 A loopt er een slang van deze olievuldop naar de inlaat, en vanaf het luchtfilter naar het eitje. Dat is ook ongeveer de richting vd luchtstroom in die slangen.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 29
Topics: 5
Lid sinds: Apr 2014
Ik heb deze wagen pas een maand in mijn bezit, daarvoor heeft hij een jaar stilgestaan, ik weet niet of er van korte stukjes rijden spraken is geweest maar ik weet wel dat het bij mij erg verschilt. De ene keer rij ik alleen kleine stukjes in leiden, de week erop van groningen naar limburg etc.
Volvo 144 1967 b20a
Berichten: 29
Topics: 5
Lid sinds: Apr 2014
Marc1970 schreef:Of een mega probleem met de carterventilatie. Voor de B20 A loopt er een slang van deze olievuldop naar de inlaat, en vanaf het luchtfilter naar het eitje. Dat is ook ongeveer de richting vd luchtstroom in die slangen.
Waar moet ik aan denken bij een mega probleem? En wat is cartrrventilatie?
Volvo 144 1967 b20a
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Ah ja dan wordt het een beetje lastiger. Alle motoren lekken uitlaatgas langs de zuigers, een beetje, en dat gaat dan richting het carter. Daar koelt het af en wordt het vervelende waterdamp/condens, dat mengt met olie en geeft de mayonaise achtige drab aan je vuldop. In het kort.
Dus alle motoren hebben carterventilatie. Van de B20 gaat-ie zo:
http://www.sw-em.com/pcv_diagrams_and_notes.htm
Voor nu en later, duik in het internet zodat je weet wat waar zit en waarom (en liefst in het Zweeds, Duits en Engels), dit zijn geen auto's meer die je even naar de Volvo dealer brengt.
Lekkende koppakking is natuurlijk ook niet uitgesloten maar het is meest economischer te beginnen met slangen, afstellen, vacuumlekken e.d. 'gratis' oplossingen.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 32
Topics: 9
Lid sinds: Jan 2014
Kleppen deksel er af en de deksel schoon maken van binnen en de dop ook natuurlijk. Dan olie verversen en even aankijken.
Grtz Ron
Berichten: 29
Topics: 5
Lid sinds: Apr 2014
Zojuist kleppendeksel opengeschroeft, schoongemaakt, carterventilatieslangen schoongemaakt, filtertjes schoongemaakt, oliefilter vervangen, nieuwe olie in gegooit en nieuwe koelvloeistof er in gedaan. Ik blijf het de komende dagen in de gaten houden. Voor nu denk ik dat dit probleem opgelost is. Uiteraard komt nu het volgende probleem:
Het amp lampje gaat steeds branden, eerst hoorde ik een v snaar piep uit de motor komen, v snaar aangespannen, dynamo goed vastgezet en het probleem was verholpen. Nu gaat het lampje soms branden en als ik dan een aantal keer op het zekeringskastje tik gaat het weer uit. Alle zekeringen zijn goed en alles zit netjes aangesloten...
Volvo 144 1967 b20a
Berichten: 3.247
Topics: 173
Lid sinds: Nov 2005
Ook hier geldt: schoonmaken, vervangen en even aankijken
Alle stekkers en contacten goed schoonmaken, opschuren, zekeringen vervangen door verse.
Met een stukkie schuurpapier kom je al een heel eind; beste resultaat krijg je met een borstel/schijf op een dremel.
Anders hele zekeringkast er even uit; paar draadjes en 2 schroefjes.
Berichten: 959
Topics: 39
Lid sinds: Jan 2012
Hoe is de bedrijfstemperatuur? Koelvloeistof op peil?