Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
wie kan mij helpen?
#1
Sinds ruim een maand de trotse eigenaar van een volvo 240 GL uit 1989.
Hij rijdt als een zonnetje todat....

Ik ineens rook uit mijn dashboard zag komen toen ik op de snelweg reed.
Er bleek iets doorgebrand op de printplaat achter de klokkenwinkel. De auto naar de volvo garage gebracht:
Een donor klokkenwinkel besteld en gemonteerd, nu worden de kilometers niet meer geteld.
De garage heeft daarop een nieuwe klok en printplaat besteld. Wederom hetzelfde verhaal.

De garage geeft aan dat het enige wat ze kunnen doen is zoeken in de bedrading naar waar een eventuele storing zit, maar dat zou heel veel tijd gaan kosten.

In overleg besloten dat ze de klok aansluiten, maar dat uit voorzorg de cruisecontrol en toerenteller niet worden aangesloten (de garage denkt dat deze later zijn gemonteerd).

Ik weet zelf niet goed wat te doen en heb de angst dat het me veel centjes gaat kosten om het probleem op te lossen. Kan iemand mij adviseren of heeft iemand een vergelijkbare ervaring in het verleden gehad?

(Voor mij is het mijn eerste volvo en ik heb zelf totaal (nog) geen verstand van de techniek en al helemaal niet van de elektrische bedrading).

groet,

Mark
Antwoord
#2
http://www.homestead.com/volvo2/88speedo.html

http://cleanflametrap.com/speedo.html

http://cleanflametrap.com/speedo5/

Ik weet er ook weinig van, maar er is een hoop wat kapot kan gaan achter die wijzerplaat. Er is ook een tandwieltje wat wel voor problemen kan zorgen.
Zie bovenstaande leerzame links.

Marc
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
kijk of de nummers van je km teller overeenkomen.
er zijn 3 of 4 verschillende nr's, staan onderop bij je km teller( K nog wat)
lijkt niets, scheelt een hele hoop!!!
pp schreef:nou, uit drie dash 1 geprobeerd te maken, maar of de snelheidsmeter werkt, of niets, maar km/dagteller met geen mogelijkeid.
zit er verschil tussen meters? snap wel dat de overbrengingen via achteras/bak bijv. afwijkingen kunnen opleveren, maar meters?
op de voorzijde staat:K6091, K24364 en het orgineel:K6241
iemand? :? :?
van:
http://www.volvo240-260register.nl/forum...ight=brand
orte Bochtenridder Smile &amp; Off Topic Master<br />Ford Dondervogel 1963 (355PK~!)<br />245 GL aut. 1984<br /><br />www.eatamsterdam.nl
Antwoord
#4
Er is door de volvo garage een hagelnieuwe klok en printplaat ingezet, alles werkt, hij telt alleen nog steeds geen kilometers, dus ik denk toch dat de oorzaak ergens anders moet zitten.

Ik moet ook even een compliment maken aan de betreffende volvo garage (volvo van Vliet uit Leidschendam, nee geen familie....). Ook al hebben ze het probleem nog niet volledig kunnen verhelpen, ze hebben me zeer vriendelijk en meedenkend geholpen!

Aangezien ik het zelf niet aandurf om de boel open te maken en op zoek te gaan (de weblinks leken me zeker nuttig), zal ik toch iemand moeten vinden die het probleem voor me op kan lossen.

Ik heb nu via een volvo klassieker specialist een tip gekregen van iemand met een, zoals hij het zelf noemt, uit de hand gelopen hobby heeft. Hij gaat nu, tegen een goede prijs, voor mij in de avonduren uitzoeken of hij het probleem kan verhelpen.

Wordt vervolgd......

groet,
Mark

N.B. Tips en suggesties blijven natuurlijk altijd welkom!
Antwoord
#5
Als de teller wel de snelheid aangeeft, maar niet de gereden
kilometers,

dan kan het probleem alleen in de teller zitten en niet in de bekabeling!
olvo 244 gl 1980 lpg m47 B200k<br />Volvo 244 gle 1982 lpg Aw71L B23E<br />Volvo 740 gl 1987 lpg AW71L B230k<br />volvo 740 gle 1991 16 valve M46 B234F
Antwoord
#6
Waar ik nu toch ernstig benieuwd naar ben:

De eigenaar meld een probleem en dat de auto's meerdere malen naar de garage gaat en de garage alle mogelijke dingen doet om de boel weer aan het werken te krijgen. Hetgeen niet lukt. Ze doen toch hun best en wat dat aan gaat hulde voor de moeite..

Maar hoort daar ook een factuur bij ? Want ik kan me niet voorstellen dat je een klant geld durft te vragen voor het urenlang prutsen aan een auto zonder het probleem op te lossen. En ik hou dan mijn hart vast als ze het probleem wel oplossen. Krijg je dan al die uren doorberekend, of past men een tarief toe die bij een dergelijke reparatie hoort als het probleem doeltreffend was aangepakt en verholpen ?

Mijn ervaring is dat de garage steevast probeert toch de uren betaald te krijgen. Ik heb jarenlang kilometers gevreten met een vervoersmiddel en ik heb een paar van dit soort dingen meegemaakt. Ik had een goede relatie met de garage, maar toch kwamen dit soort dingen ook voor. Ik zat er dan altijd bovenop en zorgde er dan toch voor dat ik niet voor hun gepruts betaalde, maar enkel voor wat de reparatie normaal gesproken zou mogen kosten.

Ik wil mensen aanraden: hou voet bij stuk en zorg dat je een redelijk bedrag afrekent.

Technisch gezien:

Ik begrijp dat je teller kennelijk een digitale pickup heeft in de versnellingsbak. Dit zal dan een VR sensor zijn. Dit is een magneetje met een klein spoeltje. Als er iets onder het dashboard doorgebrand is, dan zou het zomaar kunnen zijn dat deze VR sensor ook doorgebrand is. Al is het aanbevelenswaardig de stekker van de VR sensor bij de bak los te nemen en de bedrading door te meten. Wie weet heeft de garage bij het demonteren de bedrading beschadigd. Het demonteren van een klokkenset kan best lastig zijn.

Of werkt de snelheidsmeter wel, maar de kilometerteller wel ? Dan zou ik het inderdaad in de teller gaan zoeken, maar dat is vreemd want die is 2 maal vervangen.
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
#7
Nog even een reactie waarom het compliment voor de garage:

De uren voor de reparatie zijn niet doorberekend, de onderdelen zijn tegen inkoopsprijs gefactureerd en de garage gaf mij suggesties waar ik e.e.a. verder zou kunnen laten uitzoeken, tegen een goedkoper tarief dan waarvoor de volvo garage het zou kunnen uitvoeren.

Dat vind ik een goede service, zeker omdat het hun voorstel was en ik er niet om heb hoeven vragen.
Antwoord
#8
Allereerst HULDE voor je garage. Zulke moet je met een lampje zoeken.

Dan je tellerprobleem. Ik vermoed dat je hetzelfde probleem hebt als PP in zijn link naar het registerforum aangeeft. Er zal waarschijnlijk een teller gemonteerd zijn met een ander K...... nummer dan je originele teller.
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Antwoord
#9
Dat is inderdaad heel erg netjes. Maar aan de andere kant wel suf dat ze je met een kluitje het riet in sturen. Maar wel eerlijk. Ze hebben je de keuze gelaten.

Nu, je teller probleem:

Wat werkt nou wel en wat werkt nou niet ?

De rook kan gekomen zijn door de spanningstabilisator achter je dashboard. Maar de vraag is dan onmiddelijk, als die doorbrand, is je boordspanning dan wel in orde en wellicht de spanningsregelaar in de dynamo kapot ? Dus zeker een keer bij diverse toerentallen de spanning van het boordnet opmeten. Deze mag niet boven de 14,8 volt uitkomen. Als de spanningsregelaar kapot is en in doorlaat staat zal deze vooral op hogere toeren meer spanning gaan geven.

Dan het tellerprobleem. De tellers van Volvo willen zo rond de 200.000 km nog wel eens in de problemen geraken. Een leuke anakdote van mijn zwager: de LPG tankmeter werkt al jaren niet meer. Dus hij weet waneer ie moet gaan tanken aan de hand van de dagteller. Toen leende hij de auto uit en konden we de auto komen afslepen omdat er geen LPG meer in zat. Tank leeggereden. Maar al op 50km minder dan wat er normaal mee gereden werd. Uiteindelijk bleek de teller te haperen......

De tandwieltjes van de teller verslijten, maar de snelheid wordt nog gewoon weergegeven.
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
#10
technisch gezien het volgende:

Er is een nieuwe tellerklok en printplaat gemonteerd (de rook kwam van iets dat op de printplaat is doorgebrand). Ook de sensor die de pulsen geeft is vervangen.
Na montage heeft hij 1 kilometer geteld en toen is hij ermee gestopt.

Mogelijk dat inderdaad iets met de spanningsstabilisator mis is. Mijn gevoel zegt dat er ergens een verkeerde of te hoge spanning wordt afgegeven. Misschien dat de cruisecontrol, die later is gemonteerd, een storing veroozaakt.
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)