Berichten: 420
Topics: 84
Lid sinds: Oct 2009
Hoi,
Mijn 144 had wat koppijn, koppakking heeft het begeven. Doordat ik op gas rij stopte de motor vanwege een bevroren verdamper. Aangezien de kop een jaar of 7 ook al eens gevlakt is doe ik dat liever niet nog een keer. Weet iemand toevallig de toleranties van hoe krom een kop mag zijn voordat je hem moet vlakken?
Groet,
Mathieu.
Berichten: 9.858
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
In de B18 en B20 boeken heb ik geen toleranties voor kromme koppen of wat dan ook over kop vlakken kunnen vinden. Ik denk niet dat Volvo op het idee gekomen is dat ze ooit krom kunnen worden of anderszins slijten door normaal gebruik (wat ik me ook nauwelijks voor kan stellen).
Aangezien het nogal massief gietijzer is, ga je het niet vlaktrekken met de kopbouten. Dan lijkt me 0,1 mm kromming al heel veel, misschien kan de B20A pakking dat nog net opvangen.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 3.247
Topics: 176
Lid sinds: Nov 2005
B17/19/21/23 literatuur spreekt over onderstaande waardes:
Misschien heb je er wat aan?
Berichten: 943
Topics: 47
Lid sinds: Jul 2009
Ik zou gaan voor een hogere compressie ivm nieuwere betere benzine met hoger octaan getal dan vroeger
en je rijd op lpg wat een nog hoger octaan getal heeft.
Krijg je wat meer koppel en een wat zuinigere motor ook.
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Berichten: 11.638
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
10 February 2013, 19:01
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 10 February 2013, 19:05 door Jambon.)
Jerry schreef:Ik zou gaan voor een hogere compressie ivm nieuwere betere benzine met hoger octaan getal dan vroegeren je rijd op lpg wat een nog hoger octaan getal heeft.Krijg je wat meer koppel en een wat zuinigere motor ook.
nieuwere benzine met hoger octaan..?? het is toch je reinste bagger wat nu als 98 verkocht wordt..?! Ik ben bij dat ik momenteel wat cans 102 uit Dld kan meebrengen.., en da's goed te merken..! Zodra die voorraad op is gaan we weer vrolijk pingelen..
Berichten: 1.120
Topics: 38
Lid sinds: Oct 2009
Jerry schreef:Ik zou gaan voor een hogere compressie ivm nieuwere betere benzine met hoger octaan getal dan vroeger
en je rijd op lpg wat een nog hoger octaan getal heeft.
Krijg je wat meer koppel en een wat zuinigere motor ook.
Idd! Vlakken naar 85,5mm. Kost je 50€
Groeten, Boele
Berichten: 943
Topics: 47
Lid sinds: Jul 2009
Verschillende meningen dus :wink:.
Lpg heeft een octaan getal van 108 a 110 en de benzine uit de tijd van de ontwikkeling van de b20 had geloof ik een octaan getal van rond de 90.
De huidige benzine zit op 95 en je zou dus minder last van pingelen moeten hebben lijkt mij.
De verschillende nokkenassen kunnen nog van invloed zijn op de compressie, meer vulling in je cilinders betekend ook hogere compressie.
Iemand ervaring?:confused:
Leuke discussie dit
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Berichten: 9.858
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Niet dat het iets met de vraag te maken heeft. In het sleutelhandboek staat 100 (ROT, "Research Method", zal tegenwoordig RON heten) voor de B20B en 97 voor de B20A. Dus dan zal dat ook wel te koop zijn geweest vroeger.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 943
Topics: 47
Lid sinds: Jul 2009
Ik heb er even op gegoogeld en sins de lood uit de benzine ging rond 1970 is het octaan gehalte lager geworden dus dan
kan het wel kloppen (of pingelen)

.
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Berichten: 11.638
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
...vwroegagh pingelde de boel alleen als de ontsteking aan de beurt was, was er alleen maar normaal en super aan de pomp, en had je een grijze uitlaat met een beetje bruin als je van de snelweg af kwam.. En toen gingen we loodvrij.. De huidige brandstof koelt nu eenmaal minder..
ik heb iets hogere compressie en als ik "lokaal" tank loopt ie het best op gelood van de Belgische grens..