Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Regeerakkoord: wegenbelasting voor oldtimers
#1
Gisteren kwam op tv het onderwerp "auto's ouder dan 25jr weren uit stadskern" weer eens voorbij...

er zal vroeg of laat zeker wat gaan gebeuren.. zoeken naar alternatieve motoren..?

[MOD] ook even in de startpost: Als liefhebber kun je NU je stem TEGEN het regeerakkoord geven: http://www.knac.nl/petitie/ [/MOD]
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
#2
een link http://www.nu.nl/politiek/2872594/oldtim...iling.html

Ik dacht eerst aan symboolpolitiek, maar dit gaat over een onderzoek van Planbureau voor de
Leefomgeving (PBL) in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Dan moet je er
op kunnen vertrouwen dat het neutraal en objectief gebeurd is. Ik ken de cijfers niet maar ik
denk toch dat de uitstoot van oldtimers niks is vergeleken met die van industrie, openbaar
vervoer en horeca. Zoveel oldtimers rijden er nou ook weer niet rond en ik zie het aantal ook
niet heel hard groeien.
#3
Zal allemaal niet zo'n vaart lopen denk ik.......daarbij, daarom rijd ik ook belastingvrij op LPG ...vanwege het milieu natuurlijk ;-)
Aantal groeit trouwens mijns inziens wel behoorlijk..........vroeger zag je af en toe een oldtimer..nu wemelt het ervan.
Volvo 244 DL 1974
#4
Neemt wel toe inderdaad. Hier in de gettho van Rotterdam zie je steeds meer "nieuwe" kentekens en dan vooral op oude Mercedessen met van die rokende en meurende stinkdiesels. Geen pretje als je daar achter rijdt
#5
Waarom het belastingsvoordeel aanpakken? Het is toch juist dat je met dit belastingsvoordeel als liefhebber ÃÃn of een paar extra auto's kan bezitten als rollend historisch erfgoed?
Mensen vergeten ook dat de maandelijkse belastingskosten in het niets vallen, mocht je met zo'n auto dagelijks willen rijden (brandstofkosten, extra onderhoud e.d.).
Wellicht moeten we dan toch naar een systeem waarbij de kilometers geregistreerd worden (op Nederlandse wegen) en mocht je er boven komen dan mag je met de knip wapperen.

Het valt me ook op dat er weinig tegenonderzoek komt die alles weer een beetje in perspectief zet.
Je hoort alleen maar dezelfde geluiden en dat is nu net het enigste wat de meeste horen, wellicht moet de FEHAC is iets op gaan zetten?

In mijn opinie weer zo'n typisch geval van de oogkleppen op hebben!
1986 Volvo 360 - Koni, PU, B230F...en roest
1992 Volvo 960, B204FT, M46, zwart volleder, 412
1993 Volvo 245 - B230FT, M47, green, Bilstein, Polaris, 2.5" exhaust, 412
1995 Volvo 960 Ambassador line, B6254F, M90, beige volleder, 412
#6
Huidig systeem werkt gewoon goed. Zeer schone autos minder belasten cq stimuleren, belastingvrij lekker zo laten...en niet weer de jarenlange discussie van kilometerheffing gaan voeren. Dit werkt niet bij Nederlanders...kastje of systeem gaat spontaan kapot bij de berijders, fraude etc.
Volvo 244 DL 1974
#7
Stinky schreef:een link http://www.nu.nl/politiek/2872594/oldtim...iling.html

Ik dacht eerst aan symboolpolitiek, maar dit gaat over een onderzoek van Planbureau voor de
Leefomgeving (PBL) in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Dan moet je er
op kunnen vertrouwen dat het neutraal en objectief gebeurd is. Ik ken de cijfers niet maar ik
denk toch dat de uitstoot van oldtimers niks is vergeleken met die van industrie, openbaar
vervoer en horeca. Zoveel oldtimers rijden er nou ook weer niet rond en ik zie het aantal ook
niet heel hard groeien.

Ik verwacht toch een stuk symboolpolitiek, want in Duitsland is al gebleken dat de Umwelt-zones geen enkel effect hebben gehad op de luchtkwaliteit van de steden.

volvosvenska schreef:Zal allemaal niet zo'n vaart lopen denk ik.......daarbij, daarom rijd ik ook belastingvrij op LPG ...vanwege het milieu natuurlijk ;-)
Aantal groeit trouwens mijns inziens wel behoorlijk..........vroeger zag je af en toe een oldtimer..nu wemelt het ervan.

Je ziet vooral veel Mercedes-diesels van 1985-1986, vaak wel in extreem matige staat dus die zullen op korte termijn ook wel opgeruimd zijn. Tongue
Volvo S80 Turbo 2002 & 740 GLE 1990

http://Volvotips.com
#8
Het aandeel Oldtimers is de laatste jaren duidelijk zichtbaar gestegen, geen wonder gezien de buitenproportionele houderschapsbelasting in NL. De recente aanpassing van de houderschapsbelasting zal effect sorteren maar niet op korte termijn. De verwachting is wel dat dit op langere termijn de stimulans wegneemt voor de mensen die nu een Oldtimer gebruiken als goedkoop vervoer, dus nog even geduld en het aandeel zal weer dalen. Ook de lage aanschafwaarde en gebruikskosten van nieuwe zuinige auto's zal het aandeel Oldtimers verder doen dalen verwacht ik.
Vraag mij wel af wat het effect gaat zijn voor de markt voor en waarde van klassieke Volvo's?
262C ‘78 | Amazon Combi ‘67 | V90 ‘98 | 245GLT ‘87 | 245GL ‘78 | 244GL Classic ‘93 | 245GL Classic ‘93 | 244GL ‘86 | 1800ES ‘73 | Saab 9-3 2.0T Cabrio ‘07 | XC70 2.5T ‘05 | XC70 2.5T ‘04 | XC90 V8 ‘07 | 245GL ‘82 | 265GLE ‘78 | 245DL ‘76 | 745GLE ‘86 | V90 T6 CC OR '19
#9
de waarde van alle klassiekers zal dalen, markt ligt toch al aardig op z'n gat.. jammere ervan is dat ten onrechte klassiekers "verdwijnen" omdat het onhandig wordt en stiekum duurder om ze te onderhouden. De kennis verdwijnt ook langzaam.. korrel op de molen van wie er toch al vanaf wil.. Ik verwacht over een slechts 10 jaar een heel ander en mager beeld..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
#10
Als je het (eenzijdige en rammelende) rapport geheel leest vallen er een aantal dingen op: men verwacht dat de nieuwe belastingregeling voor oude auto's effect zal hebben (zeker omdat vanaf 1990 auto's in Nederland een katalysator moesten hebben), men weet dat slechts een aantal steden het mileuzone-plan over zullen nemen en weet niet eens of dat echt effect zal hebben. Conclusie: het kan misschien helpen, maar waarschijnlijker dat 't niet zo is. En zo'n onderzoek heeft dan weer de nodige centen gekost aan belastinggeld. Sad

Wel erg toevallig dat dit nieuwsbericht tegelijkertijd komt met het nieuws dat het aantal nieuw verkochte auto's in juli flink gedaald is door de gestegen BPM en vervalling van wegenbelasting/bijtellingsvoordeel van veel nieuwe auto's.

Wat 't met de markt en waarde doet voor oldtimers? Goede vraag: er leek eindelijk zekerheid te zijn, maar kennelijk moeten bepaalde politici weer met een stokpaardje komen en aan symboolpolitiek gaan doen. Aan de ene kant zal het waarschijnlijk weinig uitmaken (immers: het is vastgelegd in de wet en een milieuzone zal juridisch gezien toch weer lastiger worden), aan de andere kant maakt dit soort nieuws je oldtimer weer zo goed als onverkoopbaar totdat er duidelijkheid is. Als je niet in de stad woont en ook niet van plan bent om te doen (en ook weinig naar grotere steden gaat) is er weinig aan de hand. Smile
Volvo S80 Turbo 2002 & 740 GLE 1990

http://Volvotips.com


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Naafkapjes voor 240 Eiker velgen HD 240 1 1.275 17 May 2022, 19:37
Laatste bericht: skidje
  Verdwijnen met de verbrandingsmotor ook de oldtimers? BartJu 5 2.214 21 November 2021, 18:53
Laatste bericht: Madman
  Goed om nog te weten en te regelen voor de stalling. hugo 10 7.443 22 November 2020, 11:01
Laatste bericht: Grey240Polar
  Zenuwachtig voor de C70... SaddieN 0 1.979 21 April 2019, 09:35
Laatste bericht: SaddieN
  Slopen voor onderdelen, en dan? Frank&Frida 4 5.139 25 October 2016, 08:01
Laatste bericht: asterix
  Grote steden verboden voor 'oude' auto's Belg 113 79.975 23 May 2016, 20:26
Laatste bericht: BartJu
  Polaris Chrome Wielmoeren voor 244. Waar te koop? Uberbrick 10 11.068 13 March 2016, 22:23
Laatste bericht: skidje
  Volvo aftermarket Navigatie BLP-990 voor waterval psycho-realm 1 9.733 25 January 2016, 00:26
Laatste bericht: extasefm
  Januari 2014: vrijstelling wegenbelasting oldtimers vervalt Dopski 231 161.193 4 November 2015, 20:35
Laatste bericht: Arjan.
  Wat voor velgen zijn dit? Pluk 17 36.713 25 October 2015, 16:56
Laatste bericht: Dopski

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)