Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Weber ervaringen?
#1
Ik las op turbobricks dat een down draft (naar beneden geplaatst of staande) weber vrij makkelijk op een inlaat van een: B200/230K past.

-Heeft iemand hier ervaring mee?
-Past die inlaat ook op een b23A?

Op marktplaats staan er wel een aantal van ford/alfa/fiat etc..ook van een volvo 300 serie.
zouden alle staande webers een beetje dezelfde voet hebben?(dus passen)
Ik heb er ook ÃÃn gezien van een 2.3L ford die zou dus vrij goed zijn voor een b23a lijkt me.

http://forums.turbobricks.com/showthread...ight=weber
http://forums.turbobricks.com/showthread...weber+b23a
Antwoord
#2
Ik zal proberen zo duidelijk mogelijk mijn ervaring/bevindingen te omschrijven.
Ik heb verschillende keren een (banger) wedstrijd gereden met een originele volvo motor, de eerste keer met een originele carb,
dit was geen succes carb kon de warmte van de motor volgens mij niet aan.
Toen dus gezocht naar een ander alternatief en kwam ik hier op het forum een topic tegen met een 245 dacht ik, die zijn volvo carb ook had vervangen door een weber.
Aangezien ik wel het ÃÃn en ander aan ford spullen had liggen leek me dit wel een goede oplossing.
nmaal bezig kwam ik er dus achter dat bij mijn inlaat de bevestiging niet overeen kwam, er waren wel uitsparingen gemaakt waar
de bevesting moest komen daar heb ik gaten geboord, draad in getapt en vervolgens tapeindjes in gemaakt.
Ik heb er vervolgens een weber 38mm dgas opgeschroefd, liep als de brandweer maar het verbruik kwam denk ik uit op 1 op een emmer.
Dat was voor mij geen punt, 15 rondjes van 400meter.
Later kwam ik een inlaat van een b230k tegen bouwjaar 86/87 en bij deze komt de bevestiging wel direct overeen, zul je dan een kleinere carb nemen bijv.
een 32/36 dgv zal het verbruik ook een stuk beter bevallen.
De 32/36 carb zat origineel op een 2.0 4cilinder fordmotor, 32/36 houd in dat deze carb 2 verschillende gaskleppen heeft eerst gaat de ene los als je dan nog meer gas geeft komt de volgende erbij, ik ben van plan deze op mijn b230k voor op de weg te bouwen omdat de volvo carb steeds meer problemen begint te geven.

Ik hoop dat mijn (omslachtige) verhaal een beetje duidelijkheid geeft.
Antwoord
#3
Ik denk dat jij een side-draft moet hebben, een downdraft zit bijvoorbeeld in Porsches en Kevers alsook enkele Fiat's en Alfa's (de IDF's, IDA's en eventueel de ICT)
Antwoord
#4
@Asterix:
Bedankt voor je ervaring/uitleg hier kan ik wel wat mee.
op turbobricks hebben ze het vaak over carbs van 40/45/48 mm dat is voor dagelijks gebruik dus niet echt handig met verbruik begrijp ik.

deze is dus waarschijnlijk te groot? maar zou die passen?
http://link.marktplaats.nl/504230852

dit is ÃÃn die zou passen??
http://link.marktplaats.nl/505319832

DennisvdB schreef:Ik denk dat jij een side-draft moet hebben, een downdraft zit bijvoorbeeld in Porsches en Kevers alsook enkele Fiat's en Alfa's (de IDF's, IDA's en eventueel de ICT)

B200/230K inlaat is volgens mij downdraft
B23A is side draft.

Ik denk alleen dat op een b23a inlaat niet 1-2-3 een side draft weber past.
Op een B230K inlaat past wel een downdraft weber (zoals op turbobricks staat en asterix zegt)
Antwoord
#5
@Asterix
Jij hebt het over een 32/36 dgv maar de meeste mensen zetten alleen de maat erbij en niet de codering die er na komt (dgv)
Wat zegt de codering DGV?

moet je de sproeier en/of naald ook aanpassen?
Antwoord
#6
De Weber DMTR (van de Citroen CX), ook een downdraft/verticale carb met dubbele venturi, wordt ook wel gebruikt op het B230K spruitstuk:

http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=113307

Die zijn er in 30 tot 34 en alles daar tussenin, blijft lastig. Weber is erg gul met letters en cijfers in hun naamgeving, en er zit nauwelijks systeem in.

De Solex Cisac en/of Pierburg 2B5 die org. op de B230K zitten zijn meestal hopeloos in de war en slecht regelbaar.

De sidedraft/horizontale optie met 40/45/48 Solex/Weber/Dellorto is duur, en duur.
Volvo 240 1989 Volvo 144 1969
Antwoord
#7
ik heb zo'n set op m'n B20 gehad, werkte een beetje als een aan/uit schakelaar.. liep verder prima, had wel dorst..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#8
Over de tweede vraag, het B230K spruitstuk past 1:1 op je B23A.

Wat DVG en DMTR betekent weet alleen Weber: http://en.wikipedia.org/wiki/Weber_carburetor

Hier een lijst met hun Direct Replacements: http://www.webcon.co.uk/Downloads/2008%2...20kits.pdf

Zomaar een zinnetje uit de wondere wereld van Weber:
If you have a DHTA and don't have to worry about emissions inspections, there's a lot to be said for replacing it with a 32 DATRA, a 34 DAT, or a 34 DATR.
If you're transplanting a US carbed 1500 into a '74 and you want to preserve the '74 manual choke, then the 32 DMTRA/DMTR or 34 DMTR is the answer.
Volvo 240 1989 Volvo 144 1969
Antwoord
#9
bedankt maakt het wat duidelijker! hand choke zou voor mij het makkelijkst zijn denk ik (of is automatische ook makkelijk in te bouwen)

heeft of weet iemand nog een inlaat voor me!;-)
Antwoord
#10
Ik heb nog een B230K. Zit daar zo'n inlaat op?
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Ervaringen met nieuwe AAV? Madman 10 3.148 23 September 2017, 18:54
Laatste bericht: Madman
  Luchtmassameter van AliExpress, ervaringen? henri84 3 839 8 September 2017, 13:20
Laatste bericht: aRjen.T
  Weber carburateur op B230K inlaatspruitstuk? Gouden240 5 1.898 26 April 2016, 13:34
Laatste bericht: asterix
  blos lpg carb ervaringen? Jerry 2 1.092 17 April 2016, 22:54
Laatste bericht: Jerry
  B20E met Weber carburator ovlov2 2 896 18 February 2015, 10:38
Laatste bericht: ovlov2
  SU of Weber? 345GLS 0 575 9 August 2014, 19:54
Laatste bericht: 345GLS
  Ervaringen met zelf uitdraaien Krukaskeerringdeksel B18/B20 Boele 27 3.556 17 July 2014, 16:25
Laatste bericht: Marc1970
  welke nokkenas icm weber redline volvoloris 1 780 7 January 2013, 15:38
Laatste bericht: Marc1970
  LPG inbouwen voor B28E PRV V6 K-Jetronic - Ervaringen of tips 760evert 0 1.053 23 April 2012, 22:09
Laatste bericht: 760evert
  Lpi ervaringen in C70 turbo-motoren Heja Viking 18 7.225 31 January 2012, 21:45
Laatste bericht: Heja Viking

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)