Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bodembescherming
#1
Op de 142 zijn de dorpels en resevewielbakken in de zwarte verf gezet.
:-X Normaal gesproken is dat een no-go, maar we hebben af gelopen weekend lopen kloppen, poetsen, en krassen en beuken niets te vinden. (hulde aan de voorgaande eigenaren die hem regelmatig een dinitroll behandeling hebben gegeven, kom je overal (in positive zin) tegen)

Naar aanleiding hiervan:
- het spul wat op de dorpels zit is volgens mij geen echte tectiel; het is niet van die zachte teerachtige dreck. Maar het heeft een vrij droge, bijna zand achtige structuur. Met je nagel/schroevendraaier gaat het er redelijk eenvoudig af, zonder dat het opstroopt, daaronder zit glimmend geel.
1.
Antwoord
#2
steenslagcoating, is overspuitbaar, wat je doet is idd grondig inspecteren, daarna goed ontvetten enhet spul er weer opspuiten, is gewoon te koop. Paar weken laten uitdampen, goed ontvetten met amoniak, bus lak in de kleur laten maken en overspuiten.

Ik heb het ook gedaan na het plaatselijk stralen van de roestpitjes, echter vanwege de holleruimten behandeling valt ie r weer vanaf, het spul kruipt naar buiten en B L I J F T kruipen, wel goed natuurlijk. Om dat mijn spoilertje zwart is worden de dorpels dit ook, kwestie van smaak (afgekeken van een S80 in racejas) , maar ik doe het na een grondige ontvetbeurt met zwarte Hammerite. Is zijdeglans en het effect is zoals vroeger (en nu natuurlijk ook..) op de Lotus Elan en Elite, ruwweg zelfde periode als de 140, en da's wel netjes, maar, kwestie van smaak.

Ik deel je mening over no-go, tectyl op een oude auto = rottigheid..

oh ja, er af doe je met wasbenzine.. en ook, de reservewielbakken zijn altijd deels zwart geweest (zover ik weet)
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#3
Bij het lezen van dit oude topic. toch maar ff een bericht van mijn kant.

Mijn 244 komt uit Zwitserland.
Hier zit geen of weinig bodem behandeling aan.

[img width=450 height=600]http://img20.imageshack.us/img20/2558/img2886i.jpg[/img]

Je ziet op grote delen de groene lak?
Mijn idee was gelijk de boel zwart spuiten met tectyl.
Begrijpt niet goed waarom dit een "no-go, tectyl op een oude auto = rottigheid.." is
Het zo te laten in het Nederlandse klimaat... :-\
Volvo 244 '77 B230A<br />Ford Transit MK2 '85 2.5d Camper<br />Triumph trophy 900 '98
Antwoord
#4
Die bodem is prima zo, het bobbelige wat je ziet is de undercoating van de fabriek, daar is weer lak (in de kleur) overheen gespoten.

Grote vlakken midden onder de auto roesten toch niet, besteed vooral meer aandacht aan naden en kieren (die er ook nog prima uitzien, serieuze jongens die Zwitsers). Loop alle uitstroomopeningen na.

Als je tectyl ziet waar het niet hoort (zoals op de dorpels van een 142), zit daar meestal rottigheid onder, is de ervaring.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#5
Mijn ervaring met oude auto's zijn de Nederlandse roestbakkies.
Die stonden altijd zwaar in de tectyl, en ja dat liet los er kwam vocht achter.

Dat ze weer lak over de undercoating spuiten wist in niet.
Als dit af fabriek is, zou dit er al 34 jaar op moeten zitten.

mijn idee is toch dat het klimaat in dit geval het grote verschil maakt?
Of zit ik hier helemaal verkeerd.
En is het de Zweedse kwaliteit.... ;D

Volvo 244 '77 B230A<br />Ford Transit MK2 '85 2.5d Camper<br />Triumph trophy 900 '98
Antwoord
#6
en Zwitserland strooit niet met zout, een heel verschil.. M'n MGB komt er ook vandaan, de rekening van het tectyleren heb ik er ook bij, dateerd van 1 wk later dan de aflevering, auto heeft 2 plekjes.. en dat heeft niet eens zozeer met tectyl te maken.. Buiten dat zijn ze daar ook streng op APK niveau, zo mag een auto daar gÃÃn olie lekken, daar ga je met je B18/20...
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#7
Uiteraard zit dit er al 34 jaar op. Het was ooit wel zwarter, zoals de bodem onder de stoelen, ik denk dat iemand daar aan het poetsen is geweest. Het zwart wat er nu nog op zit, is zo te zien ook de eerste laag.

Combinatie Zweeds produkt met Zwitserse zorg. Alhoewel een NL Volvo onder de tunnel ook roestvrij zou zijn.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#8
waar je nu een "blanke" bodem ziet zal de tectyl verdwenen zijn door olielekkage, het lost op.. maar de olie heeft de boel wel lekker roestvrij gehouden..!
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#9
Olie lekkage zal waarschijnlijk van het eerste blok zijn geweest.
Het blok is ooit vervangen , nu een B230A.

Dat wil dus zeggen dat er nieuwe tectyl op moet?
Is er ook een niet bitumen bescherming mogelijk?

Of toch zo laten, ..............mhhhh. :-\
maar eens een "tectyl boer" na laten kijken.
Volvo 244 '77 B230A<br />Ford Transit MK2 '85 2.5d Camper<br />Triumph trophy 900 '98
Antwoord
#10
Dat stuk is prima zo. Loop evt. alle naden na met een teerkwast.

Wat zou een tectylboer zeggen denk je?
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)