3 December 2005, 23:48
Ik heb mijn 245 DL nu vijf jaar, en vanaf het begin breng ik hem voor onderhoud, reparaties en APK naar een merkloze garage hier in de buurt. Nu mijn ?nieuwe? 245 aanstaande is, overweeg ik mijn opties voor de toekomst. Blijf ik bij deze garage? Ga ik naar Volvo? Of zit er hier misschien een onafhankelijke specialist in de buurt?
Bij de garage in kwestie wordt je met respect ? en dus niet uit de hoogte, zoals zo vaak bij autobedrijven ? bejegend, ook als je niet bepaald briljant bent op het gebied van autotechniek. Ze naaien je geen oor aan, zijn ge?nteresseerd in jou en je ouwe barrel. Ze vinden zo?n 245 leuk. De baas daar heeft zijn best gedaan om het oordeel van de schade-expert positief te be?nvloeden. En toen hij een keer aan mijn eend gewerkt had, zei hij glunderend dat hij het zo leuk vond om aan zo?n auto te sleutelen.
Maar het zijn geen Volvo 240-experts. Ze doen hun best, ze denken mee, maar ik zit bijvoorbeeld al vijf jaar met bepaald overmatige roetuitstoot en daar hebben ze nooit een bevredigende oplossing voor gevonden. En ik denk ook dat hij veel te veel verbruikt, daar hebben ze me ook nooit een verklaring voor kunnen geven. (De overige werkzaamheden ? waaronder een schadeklus ? zijn overigens naar tevredenheid gedaan.)
Dan is er de garage van de Volvodealer. Daar weten ze, als je geluk hebt en het personeel is niet te jong, misschien wat meer van de 240. Daar hebben ze de originele onderdelen, de juiste boeken. En als je nog meer geluk hebt, werkt daar misschien iemand met passie voor het model en de juiste kennis.
Maar bij een Volvodealer ? in ieder geval bij de Volvodealer in kwestie, is mijn indruk ? willen ze alleen maar dikke V70?s verkopen en in de garage steken ze het liefst de hele dag stekkers in de computers die ze vervolgens voor veel geld gaan vervangen. En veel geld zal het mij daar ook wel gaan kosten. Daarbij: je wordt er als oud vuil behandeld als je bij het magazijn een paar klemmetjes voor de sierstrip of een spiegel komt kopen. En dan bieden ze aan om het glas in de spiegel te monteren ? alleen omdat mijn vrouw erbij was, dat weet ik zeker ? en dan vraagt de monteur vervolgens of ik contant wil betalen of dat ik een rekening wil. (?Geen van beide, dank u,? heb ik gezegd en toen ben ik weggereden.)
En ik heb daar een keer, voordat we de DL hadden, voor een GLT gekeken. Die vertegenwoordiger stond voortdurend op zijn horloge te kijken en naar eventuele echte klanten in de showroom te turen. Ja, wat verwacht je anders als je misschien 4500 gulden gaat uitgeven?
De derde optie is de onafhankelijke Volvospecialist. Maar zit die in de buurt van Dordrecht? Ik weet dat er in Papendrecht een Volvobedrijf zit, PGauto?s heten ze geloof ik, maar is dat ook een garage of verkopen ze er alleen occasions? Weet iemand het? Of weet iemand iets anders in de buurt? Peter misschien?
Wat vinden jullie?
Bij de garage in kwestie wordt je met respect ? en dus niet uit de hoogte, zoals zo vaak bij autobedrijven ? bejegend, ook als je niet bepaald briljant bent op het gebied van autotechniek. Ze naaien je geen oor aan, zijn ge?nteresseerd in jou en je ouwe barrel. Ze vinden zo?n 245 leuk. De baas daar heeft zijn best gedaan om het oordeel van de schade-expert positief te be?nvloeden. En toen hij een keer aan mijn eend gewerkt had, zei hij glunderend dat hij het zo leuk vond om aan zo?n auto te sleutelen.
Maar het zijn geen Volvo 240-experts. Ze doen hun best, ze denken mee, maar ik zit bijvoorbeeld al vijf jaar met bepaald overmatige roetuitstoot en daar hebben ze nooit een bevredigende oplossing voor gevonden. En ik denk ook dat hij veel te veel verbruikt, daar hebben ze me ook nooit een verklaring voor kunnen geven. (De overige werkzaamheden ? waaronder een schadeklus ? zijn overigens naar tevredenheid gedaan.)
Dan is er de garage van de Volvodealer. Daar weten ze, als je geluk hebt en het personeel is niet te jong, misschien wat meer van de 240. Daar hebben ze de originele onderdelen, de juiste boeken. En als je nog meer geluk hebt, werkt daar misschien iemand met passie voor het model en de juiste kennis.
Maar bij een Volvodealer ? in ieder geval bij de Volvodealer in kwestie, is mijn indruk ? willen ze alleen maar dikke V70?s verkopen en in de garage steken ze het liefst de hele dag stekkers in de computers die ze vervolgens voor veel geld gaan vervangen. En veel geld zal het mij daar ook wel gaan kosten. Daarbij: je wordt er als oud vuil behandeld als je bij het magazijn een paar klemmetjes voor de sierstrip of een spiegel komt kopen. En dan bieden ze aan om het glas in de spiegel te monteren ? alleen omdat mijn vrouw erbij was, dat weet ik zeker ? en dan vraagt de monteur vervolgens of ik contant wil betalen of dat ik een rekening wil. (?Geen van beide, dank u,? heb ik gezegd en toen ben ik weggereden.)
En ik heb daar een keer, voordat we de DL hadden, voor een GLT gekeken. Die vertegenwoordiger stond voortdurend op zijn horloge te kijken en naar eventuele echte klanten in de showroom te turen. Ja, wat verwacht je anders als je misschien 4500 gulden gaat uitgeven?
De derde optie is de onafhankelijke Volvospecialist. Maar zit die in de buurt van Dordrecht? Ik weet dat er in Papendrecht een Volvobedrijf zit, PGauto?s heten ze geloof ik, maar is dat ook een garage of verkopen ze er alleen occasions? Weet iemand het? Of weet iemand iets anders in de buurt? Peter misschien?
Wat vinden jullie?