Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
remprobleempje na wisselen hoofdremcilinder+bekrachtiger
#1
Ik loop al een tijdje wat te prakkizeren over een remprobleempje……….
Omdat mijn hoofdremcilinder (hierna af te korten als HRC) uitwendig lekte heb ik deze compleet met bekrachtiger vervangen.(HRC had ook naar/in bekrachtiger gelekt)De HRC heeft dezelfde inwendige diameter als de gene die er af kwam.
Na wisseling van de boel, verversen van remolie en ontluchten met professioneel apparaat staat het rempedaal bovenin en voelt deze bikkelhard.Maarrrrrrrrrrrrrr de Volvo 245 remt nu gevoelsmatig nog maar voor 70% bij dezelfde pedaalkracht.Daar ben ik niet blij mee want het remmen was juist zo perfect voor de HRC+bekrachtiger wissel.

Om de vacuumpomp uit te sluiten heb ik een T-stukje gesoldeerd die in de vacuümslang is opgenomen.In het dashbord heb ik nu een vacuümmetertje bungelen van 0 tot -1 bar.Met die meter ben ik uiteraard even wezen rijden en het volgende kan ik ruw-weg alvast concluderen;

-tussen de 0 en -0,2bar remt de auto alsof er helemaal geen bekrachtiging is.
-tussen 0,2 en 0,6bar remt de auto wel bekrachtigd
-de mate van bekrachtiging lijkt even groot bij 0,2 en 0,6 m.a.w. de bekrachtiging neemt niet toe met het vacuum boven de 0,2
-als je bij stilstaande auto en 0,5 bar vacuum de rem intrapt zakt het vacuum naar 0,35 (dat kan ik me voorstellen, bekrachtiging vraagt vacuum)maar als je de rem dan weer loslaat zakt het reeds weer aangevulde vacuum van 0,5 bar WEER TERUG naar 0,35 bar!!!(dat snap ik dus niet, einde bekrachtiging lijkt me ook einde vacuum-vraag)

Het is voor mij de eerste keer dat ik me zo verdiep in bekrachtigers want ik heb nooit eerder zulke klachten gehad met wat voor auto dan ook.
Wie laat zijn / haar licht eens schijnen over dit mysterie?Vooralsnog houdt ik het op een defekte bekrachtiger.
De HRC en bekrachtiger komen als 1 set van een >’90 er 240 en zitten nu op een ’78 240.
Nog een mogelijkheid is de afwezigheid van ABS op mij n ’78 terwijl de >’90 wel ABS had?

Ik hoor graag van jullie
Antwoord
#2
Mooie site met veel uitleg
Volvo 240 GL estate B230f&nbsp;&nbsp; '91<br />BMW 2002 '73<br />Deutz D4005 '67
Antwoord
#3
dank je , ben even studeren op de opgegeven link..... Big Grin

EDIT:

van degene van wie ik de HRC kocht hoorde ik vandaag dat het een 240 zonder ABS was waar de HRC/bekrachtiger af kwam.


de volgende link geeft trouwens ook een aardige beschrijving;

http://www.autoshop101.com/forms/brake05.pdf
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Rubber hoofdremcilinder lenlux 10 12.776 16 November 2015, 22:34
Laatste bericht: ZOAB
  Hoofdremcilinder Rob van der Donk 2 3.766 8 March 2014, 10:33
Laatste bericht: Rob van der Donk
  in 5 seconden op de bodem; hoofdremcilinder versleten ? jero 2 2.598 26 November 2012, 11:27
Laatste bericht: Marc1970
  Zacht rempedaal....Hoofdremcilinder stuk? JDDV 13 17.284 9 May 2011, 23:01
Laatste bericht: mironiko
  hoofdremcilinder wat is rechts, wat is links.... jero 4 3.999 9 May 2011, 21:21
Laatste bericht: JDDV

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)