Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Roestschade herstellen Dorpels, wielkasten, achterklep
#1
Mannen!

Bijna klaar voor het lasgebeuren aan de Volvo 240. Inmiddels semi prof MIG/MAG lasmachien in huis, rollenlasdraad, gas, automatische helm etc.
[img width=450 height=600]http://members.home.nl/mulderhj/Volvo/Contiweld_Mig.JPG[/img] Let even op de spelfout op het frontpanel.. :-X Ik heb hem nog maar net, maar bevalt heel heel erg goed!! Vooral de extra spotwelding en intervallas functies zijn ideaal. Aanrader!
Voordat ik aan de slag ga wil ik eerst nog even tips en tricks verzamelen.

Allereerst even een puntje mbt de planning, is onderstaande roestschade een APK afkeurpunt? Want anders moet ik ook nog vaart gaan maken ook...
[Afbeelding: roest2.JPG]
Voor de orientatie, dit is het stuk aan rechterzijde van de dorpel, net iets voor het krikpunt. Roest lijkt gewoon van buitenaf te zijn ontstaan, inmiddels wel een open sleuf van 50mm op de deelnaad.

Verder zijn de randen rond de wielkasten rot, wat ik al eens ingespoten had met undercoating om het allemaal wat te vertragen.
[img width=450 height=600]http://members.home.nl/mulderhj/Volvo/roest3.JPG[/img]
En in de wielkast zit nog een mooi gat. Is hier van binnenuit nog bij te komen? Gat zit er al langer, zit er een afwatering daar achter? Is dat stuk dubbelwandig?
Hoe krijg ik de kunststof plaatdelen los aan de binnenzijde van de dorpel? Had hier al eerder naar gekeken om speakerdraden onder te douwen maar niets gevonden. Gevalletje schroevendraaier?

En de einddelen van de dorpels, zowel links als rechts maar daar wel meer.
[Afbeelding: Roest1.JPG]


Wat ik zelf al had gevonden:
-Vlakken behandelen met Fertan (na lassen)
-Inspectie gaten openmaken van binnenuit, bladeren en vuil weghalen, een kruisje slaan en checken op roest aan de binnenkant. Binnekant behandelen met Tectyl
-Afwateringsgaatjes nalopen
-??Suggesties?

Voor de rest, geloof er niet zo in dat dit per onderdeel in een weekend af te ronden is, dus alle creatieve oplossingen om tijdelijk mijn vervoersprobleem te overbruggen zijn welkom!
(OV en fiets vallen af Tongue Heb nu drie motorvoertuigen, allemaal met gebreken...)

Foto's komen snel, want as weekend wil ik al wel aan de slag..
Antwoord
#2
Zo, da's een gaaf lasapparaat!

Als ik je verhaal zo lees kun je er stevig gebruik van gaan maken Wink

Wat je vragen betreft:

de kunststof dorpelbeschermers zitten met metalen clips op de dorpel geklemd. Aan de vloerbekledingszijde kun je met je vingers eronder komen en ze vervolgens recht omhoog lostrekken.Ze kunnen aardig vastgeklemd zitten soms.

De roestschade aan de dorpel is op het eerste zicht geen APK afkeur.
Een bepaald percentage van de dorpel mag rot zijn maar de precieze getallen weet ik niet zo uit mijn hoofd.
De rotte hoekjes aan het eind van de dorpel vlak voor het achterwiel is in ieder geval geen afkeur.

Op de plaats waar bij jou een gat in de wielkastrand zit is het plaatwerk 3 lagen dik omdat daar een verstevigingsstukje tussen zit .
Maar dat is alleen onderaan.Verder naar boven is het binnenscherm aan het buitenscherm gepuntlast en daar zit verder geen ander plaatwerk achter.

Dat de wielkastranden rot zijn lijkt me je grootste uitdaging. Voor de APK mogen ze weliswaar slecht zijn omdat bij de 240 de schokdemperbevestiging geen deel uitmaakt van de wielkast, maar ik neem aan dat je het voor jezelf toch netjes wil maken.
Antwoord
#3
een goed begin is het halve werk.

JE HOEFT NU ALLEEN DE ANDERE HELFT NOG MAAR TE DOEN ZIE IK!!
Antwoord
#4
jos245 schreef:Zo, da's een gaaf lasapparaat!

Als ik je verhaal zo lees kun je er stevig gebruik van gaan maken Wink

Wat je vragen betreft:

de kunststof dorpelbeschermers zitten met metalen clips op de dorpel geklemd. Aan de vloerbekledingszijde kun je met je vingers eronder komen en ze vervolgens recht omhoog lostrekken.Ze kunnen aardig vastgeklemd zitten soms.

De roestschade aan de dorpel is op het eerste zicht geen APK afkeur.
Een bepaald percentage van de dorpel mag rot zijn maar de precieze getallen weet ik niet zo uit mijn hoofd.
De rotte hoekjes aan het eind van de dorpel vlak voor het achterwiel is in ieder geval geen afkeur.

Op de plaats waar bij jou een gat in de wielkastrand zit is het plaatwerk 3 lagen dik omdat daar een verstevigingsstukje tussen zit .
Maar dat is alleen onderaan.Verder naar boven is het binnenscherm aan het buitenscherm gepuntlast en daar zit verder geen ander plaatwerk achter.

Dat de wielkastranden rot zijn lijkt me je grootste uitdaging. Voor de APK mogen ze weliswaar slecht zijn omdat bij de 240 de schokdemperbevestiging geen deel uitmaakt van de wielkast, maar ik neem aan dat je het voor jezelf toch netjes wil maken.

Bedoel je dat de kunststof platen door deze omhoog te trekken verwijderbaar zijn?
Wat het gat betreft bedoel ik niet de wielkastranden, maar een gat in het binnenscherm (dat kan je alleen zien als de band er vanaf is zo ongeveer) Wat zit hier achter? Moet ik me zorgen maken over het wat wat er in al die tijd naar binnen is gekomen?

De linkerkant is overigens een heel heel stuk beter! Alleen de wielkastrand is rot omdat daar altijd vuil en vocht op blijft liggen.

De eindelen van de dorpels, horen die zo schuin weg te lopen of is hier al een stuk weggeroest?

Btw, ik verbaas me echt over hoe snel dit allemaal is gegaan, toen ik de auto kocht een jaar geleden was er nog weinig mis. Een wintertje elke dag rijden en de gaten komen je tegemoet.
Antwoord
#5

[/quote]

Bedoel je dat de kunststof platen door deze omhoog te trekken verwijderbaar zijn?
Wat het gat betreft bedoel ik niet de wielkastranden, maar een gat in het binnenscherm (dat kan je alleen zien als de band er vanaf is zo ongeveer) Wat zit hier achter? Moet ik me zorgen maken over het wat wat er in al die tijd naar binnen is gekomen?

De linkerkant is overigens een heel heel stuk beter! Alleen de wielkastrand is rot omdat daar altijd vuil en vocht op blijft liggen.

De eindelen van de dorpels, horen die zo schuin weg te lopen of is hier al een stuk weggeroest?

Btw, ik verbaas me echt over hoe snel dit allemaal is gegaan, toen ik de auto kocht een jaar geleden was er nog weinig mis. Een wintertje elke dag rijden en de gaten komen je tegemoet.

[/quote]

Ja, de zwarte plastic kappen op de dorpelrand trek je recht omhoog eraf. Ik heb ooit eens gehad dat er een scheurde omdat ie muurvast zat,maar die kappen zijn voor een grijpstuiver op de sloop te halen.

Kun je aangeven -evt. een fotootje- waar dat gat in het binnenscherm zit? Ik gok dat het net boven de achterwielbak zit. Van binnenuit kun je daar goed bij als je de binnenbekleding loshaalt.

Wel apart trouwens dat de linkerkant bij jou beter is dan de rechterkant want het is bijna altijd andersom.

De einddelen van de dorpels lopen wel iets naar binnen maar op jouw foto lijkt het net alsof er een stukje ducktape op us geplakt waaroverheen bodyschutz is gezet. Als je de tectyl eraf steekt zie je direkt hoever de dorpel aangetast is.
Als je de auto eerst APK wil laten keuren kun je uiteraard beter even wachten met het blootmaken van roestige plekken !

Tussen haakjes: een carosserie van een 240 gaat op een jaar tijd niet zo erg veel achteruit is mijn ervaring us die plekken hebben er-misschien wat minder zichtbaar toen- vorig jaar ook al gezeten, wed ik.

Kun je aangeven of we hier over een sedan of station praten?
Antwoord
#6
Beetje laat antwoord, druk druk je kent het Wink

Maar het gaat om een station. Vrijdag nog even wat dingetjes aangepakt, en zocht iets om mn getunede pneumatische slagmoersleutel op uit te proberen dus het rechter achterwiel er even af geklust.
Het gat zit niet in het midden van de wielkast, maar precies bij die drie stukjes waar je het over had...Inderdaad, dat valt even tegen maar dat lossen we ook wel weer op. Probeer zoveel mogelijk origineel te herstellen, maar vermoed dat het gedubbeld gaat worden..Dit omdat ik de goede lak niet wil aantasten door aan de andere kant te gaan lassen.
Tenzij... ik lak werk bij een goedkope prof uit kan besteden.
Plaatwerk is inmiddels in huis (stuk uit een motorkap, en twee stukken 2mm verzinkteplaat voor de dorpels).
Over twee weken gaan we los! Eerst nog even op vakantie, per Volvo natuurlijk!
Antwoord
#7
[Afbeelding: roest5.JPG]
[Afbeelding: roest6.JPG]
[Afbeelding: roest4.JPG]

CHECK! Vandaag ingelast, middagje mee bezig geweest. Morgen stuk van de wielkast vervangen, en wat afwerk dingetjes. Viel me reuze mee, al was het aller eerste stukje erg vervelend...onder de auto lassen zonder brug is echt @^&#%@& ruk!
Ingelaste plaatwerk is een oude motorkap Wink
Antwoord
#8
Hey dit topic heb ik helemaal gemist. Degenen die op de fotomeeting waren hebben het vast wel gezien; die 144 had een behoorlijk rot dorpeltje. Ik hoopte dat hij daarme nog door de APK zou komen, maar helaas de keurmeester had gezien dat de binnendorpel rot was. Ik bracht de auto met een dichte dorpel, enkel een klein gaatje onderaan.

Zo kreeg ik hem terug:
[Afbeelding: Volvoseptember2008Roest13-1.jpg]

[Afbeelding: Volvoseptember2008Roest14.jpg]

Dus ik ben zondag na de fotoshoot maar gelijk gaan strippen, interieur eruit;
[img width=450 height=600]http://i124.photobucket.com/albums/p32/dopdedouwer/eigen%20auto/roestreparatie/volvoseptember2008_49.jpg[/img]

En nog wat lapmiddeltjes van vorige eigenaren verwijderd...
[Afbeelding: Volvoseptember2008Roest8.jpg]

Plaatwerk is besteld:
- bodemplaat RA
- dorpel over de hele lengte (ik heb waarsch te kort aan alleen het achterste stuk)
- bodemrand aan dorpelzijde over de lengte
- zincor plaat om de binnendorpel weer in ere te herstellen en bij het spatbord weer wat moois te maken.

Hoe zit die constructie bij het spatbord-dorpel-wielrand eigenlijk precies?
Antwoord
#9
Mja misschien niet echt netjes van die APK knakker,... aan de andere kant, tis blijkbaar nou eenmaal een beetje roestig Wink Nieuwe uitdaging zullen we maar zeggen ;D
Binnenkant van de koker straks lekker in de tectyl oid zetten.

Suc 6!
[Afbeelding: 50230371_6_BZi3-1.jpg]
Antwoord
#10
Ja dat klopt, maar de maat overneme wordt nu wat lastig. Maar goed, inderdaad een leuke uitdaging.

Spul om de binnenkant en andere plekjes te bewerken zijn inderdaad ook in de bestelling: fertan en ferpox.

Tectyl had ik al gekocht voordat hij naar de APK ging Wink
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Elektrische storing in achterklep S80 uit 2007 Noefkie 1 98 8 March 2024, 21:17
Laatste bericht: BartJu
  Slot achterklep station Michiel240v70 1 2.194 7 May 2020, 18:42
Laatste bericht: Wijnand
  Lekkage via dorpels 240 polar estate 1993 BD92 4 3.924 29 May 2019, 12:36
Laatste bericht: BD92
  achterklep rubber vervangen veulvo 20 15.182 18 April 2018, 06:58
Laatste bericht: DanielR
  Plaatwerk dorpels vervangen dens245polar 11 14.811 14 February 2018, 11:58
Laatste bericht: Marc1970
  Strip onder achterklep en antenne Joepie 1 1.996 12 December 2017, 23:05
Laatste bericht: UraniumFever
  deuren en achterklep 245 grille 21 14.450 26 September 2017, 12:39
Laatste bericht: RM
  Middenarmsteun Volvo 240 herstellen KennOne 3 3.796 5 November 2016, 09:12
Laatste bericht: Kogelman
  Hagende Achterklep KennOne 3 3.503 18 March 2016, 22:46
Laatste bericht: henqui
  centrale deurvergrendeling achterklep Arn02 0 1.757 2 November 2015, 19:25
Laatste bericht: Arn02

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)