Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Lekkage brandstofleiding
#1
Ik heb vanmorgen een lek in een brandstofleiding ontdekt, vlakbij de verstuiver. Als de motor draait spuit er steeds diesel uit.
Zijn deze leidingen makkelijk zelf te vervangen (door een leek als ik) of kan ik dit beter láten doen? En kan ik deze leiding bij de sloop halen of beter nieuwe bestellen?

Bij rood plakbandje is het lek(van bovenaf gezien):
[Afbeelding: imgp2592gt0.jpg]

1980 GL Diesel (USA)
Antwoord
#2
Erik, deze leidingen kan je gewoon kopen bij de dealer/garage, bij sommige leidingen is het wel lastig om er bij te komen, zeker met huis-tuin-en-keuken-gereedschap.

bij aanschaf van twee bij mij destijds monteerde ze de leidingen direct. Niet te lang mee doorrijden want je hele blok komt onder de diesel te zitten
&quot;Nostalgie is niet meer wat het geweest is&quot;<br /><br />- 240 DL estate Diesel '89 -weg<br />- 240 DL sedan 2.3 '86
Antwoord
#3
hoi erik,

het losdraaien van de leidingwartels (moeren) op de verstuivers is geen probleem.
het losdraaien van de leidingwartels op de pomp kan wel eens zorgen dat de terugslagklep van je inspuitpomp mee gaat draaien, dit kan je beter niet hebben.

bovendien heb je op de pomp vrij slank en dus sterk gereedschap nodig, liefst ook een leidingringsleutel.
(dit is een ringsleutel met een sleuf waar net de leiding door kan maar verder de moer / wartel goed omsluit)

ik zou je adviseren alle leidingen te vervangen want de kans op nog een lek neemt wel toe met het ouder worden/ hogere kilometerstanden.

mocht je zelf aan de slag gaan let er dan ook op dat de leidingen spanningsvrij gemonteerd worden en alle beugeltjes met rubbervoering goed geplaatst worden.

succes, jan
Antwoord
#4
ALGEMENE WAARSCHUWING


erik ik ga ervan uit dat jij het wel weet maar nog even het volgende over inspuitdruk;

al staan je verstuivers ingesteld op 150 bar openingsdruk de werkelijke drukpieken in je leiding kunnen wel het dubbele bereiken!!!!

als je dus je vinger op het lek zou leggen kan je vrijwel gevoelloos geinjecteerd worden met diesel-olie!

EEN FLINKE BLOEDVERGIFTIGING KAN DAN HET GEVOLG ZIJN!!!!!!

ik kom met dit verhaal omdat ik het plakbandje zo zag zitten, ik dacht "hij zal toch niet denken dat je met dat plakbandje die leiding weer..........."

maar natuurlijk dacht je dat niet, je gaf er alleen het lek even mee aan voor de foto.

Antwoord
#5
Geinjecteerd worden met diesel-olie... Tsja, je moet ervan houden ;D

Het plakbandje was inderdaad om het lek mee aan te geven, ik ben vanmiddag naar sloper Staal in Noordhorn geweest. Maar die is helaas op vakantie tot 5 augustus. Ik ga maandag eens kijken of ik een garage in Drachten (waar ik werk) kan vinden die de leidingen voor mij wil vervangen. Als ik je verhaal zo lees, Jan, laat ik het liever doen.

Ik heb wel om de meeste lekkage tegen te houden een stukje ducktape met twee tie-raps geplaatst om het lek.

Bedankt voor de reacties :-*
1980 GL Diesel (USA)
Antwoord
#6
je kunt ook nog overwegen om even te vragen wat dat revisiebedrijf vraagt voor de klus.
ze kennen jou en de motor en kopen die leidingen vast nog goedkoper in dan een universele garage (laat staan dealer).

met een beetje mazzel passen ze enige coulance toe en ben je voor inkoop plus arbeid klaar.

Van verschillende nieuwe dieselmotoren mag je de inspuitleidingen zelf niet eens losdraaien en weer vast zetten, je bent dan verplicht nieuwe te nemen.
Dit vanwege het feit dat de leidingen ook dienst doen als drukpiekopvang.
Ze worden daardoor zo hoog belast dat de geringste verdraaiing al breuk op kan leveren.Je praat dan over drukken van een paar honderd bar tot een kleine duizend aan toe.

Geef mij maar ouderwetse D24 techniek.

groet, Jan
Antwoord
#7
idd nieuwe leiding en onderling met rubbertje en beugel aaneenvijzen.Trillingen afvoeren en haarscheurtjes vermijden.Voorkomen is beter als genezen.Ik heb daar ooit is zo 'n speciale leidingsleutel voor gekocht(pompwartels).Merk de leidingen en nr pompaansluiting.In de stille jaren was er geen net en B garages kijken altijd de kat uit den boom.Hollanders maken meer van hun kloten.Nu is er meer gatverstuiving bij de commons.Weeral andere getuig,gedachtengangen.Is mijn 4° jaar avondles al.Alles weer van 't begin.Mr Diesel,Otto-motoren.Nox,cetaan.......................
Antwoord
#8
ja nee daarom dus wel niet
Antwoord
#9
ik heb nog wel een setje liggen eventueel met pomp en verstuivers als je wilt
mvg sacha
Antwoord
#10
Ik denk niet dat Erik daar nog interesse in heeft, hij heeft de auto al een tijdje verkocht namelijk. ;D
Beetje oud draadje dit; 14 juli 2007.......
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Lekkage brandstodpomp D24 superD 0 5.017 13 May 2013, 20:59
Laatste bericht: superD
  Lekkage brandstofpomp en D- riem primroseyellow 6 6.192 28 August 2010, 22:07
Laatste bericht: primroseyellow
  oplossen lekkage brandstofinspuitpomp 240diesel 12 13.385 7 July 2007, 08:14
Laatste bericht: kkettenis

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)