Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
AW71 Overdrive schakelt niet in
Heren,

Iedereen in de familie lijkt aan de 240’s te gaan bij ons, een goed teken dus, wij zorgen er goed voor J

Nu heeft mijn oom een 240 Automaat met airco gekocht, omdat dit zijn eisen waren. Nu heb ik de auto eventjes gereden en wat dingetjes nagekeken. Nu blijkt dat de 2 hoofdredenen van de aankoop van de auto niet geheel te functioneren, daarbij heb ik niet zoveel verstand van net die 2 zaken, dus jullie hulp hierbij gevraagd. Als volgt voor de automaat:

De automaat schakelt niet naar de overdrive. Op de snelweg dus een hoop lawaai. Het lampje van de overdrive (pijltje) gaat wel aan en uit met een druk op de knop en het lijkt wel alsof ik het relais hoor schakelen achter het dashboard. De garage gebeld waar de auto vandaan kwam en deze zegt dat het relais waarschijnlijk kapot is (komen ze nu mee… achja, ze hadden het er blijkbaar bij gezegd). Maar als het relais dus wel lijkt te klikken, dan zou het iets anders moeten zijn lijkt mij. Relais door lussen heb ik al gelezen hier, dan kun je de overdrive niet meer uitschakelen… Wat denken jullie, zou het ook wat intern in de bak kunnen zijn of een kapotte draad naar de bak?

Ik hoop dat jullie mij hierbij iets de goede richting in kunnen helpen.

Gr Marc

Antwoord
Gaat je oom met zware last rijden? Ofwel moet die automaat ooit in zijn 3 gehouden worden of mag deze gerust altijd doorschakelen naar de 4e trap? De solenoid op de bak zal wel niet opengaan. Dus indien je oom de 4e trap af en toe uit wil schakelen: Koop een nieuwe of werkende solenoide. (Ik vermoedt eerder dat de solenoide het probleem geeft dan het relais). In dit geval wil ik graag jou oude defekte hebben. Ik mis er een die niet hoeft te schakelen.. duss...

Maar als je nooit zonder last rijdt en dus altijd die 4e trap in wil laten komen zou ik de solenoide arvan afschroeven. Je ziet dan 2 o-ringen. De kleine heeft geen nut meet want je maakt/slijpt/boort een groef vanuit het midden naar de middelste groef zodat de olie altijd stroomt. Je monteert nu de solenoide met de grootste o-ring en zie daar.. Easy fix.
245 GLE automaat 1979<br />240 Turbo (ooit uit ?? projectcars)<br />Amazon 122S met injectie!!<br />als ut moar Volvois
Antwoord
(30 May 2018, 12:21)skidje schreef: Gaat je oom met zware last rijden? Ofwel moet die automaat ooit in zijn 3 gehouden worden of mag deze gerust altijd doorschakelen naar de 4e trap? De solenoid op de bak zal wel niet opengaan. Dus indien je oom de 4e trap af en toe uit wil schakelen: Koop een nieuwe of werkende solenoide. (Ik vermoedt eerder dat de solenoide het probleem geeft dan het relais). In dit geval wil ik graag jou oude defekte hebben. Ik mis er een die niet hoeft te schakelen.. duss...

Maar als je nooit zonder last rijdt en dus altijd die 4e trap in wil laten komen zou ik de solenoide arvan afschroeven. Je ziet dan 2 o-ringen. De kleine heeft geen nut meet want je maakt/slijpt/boort een groef vanuit het midden naar de middelste groef zodat de olie altijd stroomt. Je monteert nu de solenoide met de grootste o-ring en zie daar.. Easy fix.

Zit geen trekhaak onder dus dat wordt lastig aanhangers trekken. Nee, die overdrive mag best altijd inschakelen, geen probleem.

Kan dat zonder een brug te gebruiken? Klinkt niet heel eenvoudig voor mij.

Gr Marc
Antwoord
die solenoide is niet gemakkelijk te bereiken. I heb toen een dop op een stang gelast om onder een hoek vanonder de bouten los te kunnen krijgen. Meen dop 12 maar zou ook wel 13 kunnen zijn. Die kan ik wel ergens terugvinden thuis in Boxtel dus als je in de buurt woon! Of we rijden even boven mij put en dan zal het ook wel snel lukken.
245 GLE automaat 1979<br />240 Turbo (ooit uit ?? projectcars)<br />Amazon 122S met injectie!!<br />als ut moar Volvois
Antwoord
Bedankt voor je aanbod! Ik ga straks of morgen even kijken of het relais schakelt. Als het dat niet is zou inderdaad die solenoid best logisch zijn. Bak schakelt verder echt super.

Ik kom uit eindhoven dus dat is redelijk in de buurt. Stuur me even een PB met je nummer, houden we even contact.

Marc
Antwoord
Check de zekering ff, ik meen mij te herinneren dat de volvo garage een keer bij mij een zekering hadden gewisseld en per ongeluk de zekering van de OD aangetikt hadden. Deze zat dus niet meer lekker in de houder. Ik heb nooit geen last van mijn selenoid van de OD ze zijn behoorlijk robuust.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  D24tic Aw71 wesleyscheggetman 10 771 11 February 2018, 00:56
Laatste bericht: Jerry
  Bedrading AW71 wat is wat? petervanriemsdijk 6 478 1 February 2018, 18:26
Laatste bericht: skidje
  M46 P overdrive Renévolvo 5 671 12 November 2017, 15:22
Laatste bericht: Marc1970
  Valt niet in de versnellling epakta 1 415 19 April 2017, 11:30
  Haperende overdrive Volvo 240 Gl1983 sedan met BE19E blok Thijs240gl1983 13 4.706 18 July 2016, 21:07
Laatste bericht: ZOAB
  wat is dit voor onderdeel op de AW71 Goedkoetje 2 1.335 1 March 2016, 17:40
Laatste bericht: v700r
  Vervangen koppeling 1982, b21ft met M46 met overdrive Reinier 18 4.430 24 January 2016, 00:53
Laatste bericht: Reinier
  AW71 slaat af Volvo 1800E Niels178 3 1.001 24 September 2015, 15:21
  Overdrive blijft ingeschakeld bij warme motor hun 11 4.291 14 April 2015, 13:36
Laatste bericht: hun
  koppelingslang vervangen, krijg deze niet los hun 2 1.083 13 April 2015, 18:24
Laatste bericht: hun

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)