Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
In orde maken elektrische spiegels (Stekker trekker)
#1
Wil de stekker van mijn nieuwe elektrische spiegels door deur en deurrubbers voeren maar liefst zonder stekker eraan. Nu begrijp ik dat er gereedschap is om de draden onbeschadigd uit een stekker te trekken. Dat wil ik graag doen maar ik kom als redelijk betaalbare oplossing alleen dit tegen:

[Afbeelding: article19730268.jpg]


Het wordt aangeprezen voor VW, Seat enz. Is het ook voor stekkers in de Volvo geschikt? Wie heeft hier ervaring mee?


Zou zo moeten werken:

[Afbeelding: stekkertrekker.jpg]


Als iemand in de buurt van Alkmaar-Haarlem-Amsterdam zoiets dergelijks heeft zou ik graag even langskomen om even snel twee stekkers te 'ontkabelen'.
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord
#2
Ik heb ze gewoon met stekker en al erdoor geduwd, zelfs die enorme dingen van de elektrische ramen. Gaat net wat makkelijker als je het doorvoerrubber even losmaakt van de deur en stijl. De stekkertjes zijn zonder het plastic wat kwetsbaar.

Mocht je de stekkers toch uit het plastic willen halen, dat is mij tot nu toe altijd gelukt met een dun schroecendraaiertje of een naald.

Verstuurd vanaf mijn D5803 met Tapatalk
Volvo 240 '83 B23A - M46 - 223.000 km
Audi A3 1.8T '01 - 212.000 km
Gesloopt: Volvo 244 GL '81 B23A - M45 - 303.000 km
Antwoord
#3
Ik heb het zo de vorige keer gedaan maar dat was een enorm gespartel. Ik wil het nu wat eleganter doen met minder risico op beschadigingen van de isolatie bijvoorbeeld.
Bovendien heb ik wel vaker behoefte om een blokje te ontkabelen dus ik hoor graag of bovenstaande set werkt met een 240 uit '92.

Dan heb ik de spiegel ook alvast op de schoongemaakte schakelaar aangesloten. Helaas werkt de spiegel alleen van links naar rechts maar niet andersom. Hoe controleer ik de juiste werking van de schakelaar?

[Afbeelding: 1993_volvo_240_mirror_switch__48793.1358...0.1280.jpg]

Ik heb eventueel al andere schakelaars gevonden op deze site maar ik wil eerst weten of het werkelijk nodig is.
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord
#4
Ik heb laatst nog een koplampstekker ontstekkerd, die had maar 1 weerhaak, geen twee zoals de VW versie. Je duwt het metaal wat in het plastic, zodat het weerhaakje ontlast wordt, dan druk je iets duns langs de zijkant van het metaal (een naald, dunne schroevedraaier, een stukje veerstaal) om de weerhaak uit het plastic te duwen, en trekt het metaal uit het plastic.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#5
Hmm, er is dus maar ÃÃn weerhaakje? Ik heb het kunstje voorlopig nog niet onder de knie. Kun je ergens aan zien aan welke kant dat #^@* weerhaakje zit? Het lijkt me dat hij niet overal kan zitten want dan zou je de draadjes vrij in de stekker rond kunnen draaien maar geprobeerd bij een afgeknipt stekkertje, kan ik de draadjes niet draaien.

De naald om de weerhaak vast te houden steek je aan open kant in de stekker neem ik aan?
[omdat je anders tegen de weerhaak insteekt en daarmee het blokkeren alleen maar versterkt.]


Marc1970 schreef:Ik heb laatst nog een koplampstekker ontstekkerd, die had maar 1 weerhaak, geen twee zoals de VW versie. Je duwt het metaal wat in het plastic, zodat het weerhaakje ontlast wordt, dan druk je iets duns langs de zijkant van het metaal (een naald, dunne schroevedraaier, een stukje veerstaal) om de weerhaak uit het plastic te duwen, en trekt het metaal uit het plastic.
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord
#6
Verstelling die de ene kant op wel werkt en de andere kant op niet kan aan verschillende dingen liggen. Bijvoorbeeld inderdaad de schakelaar of een gebroken touwtje aan de spiegelmotor zoals op onderstaande foto. Je zou de schakelaars voor links en rechts eens kunnen wisselen om te zien of dat effect heeft. Evt heb ik wel een werkende schakelaar te leen om even te testen of daar het probleem in zit.

[Afbeelding: 360.jpg]


Welke soort stekker zit er aan de spiegel? De witte ronde zoals hieronder of de zwarte? Bij de witte zie je het weerhaakje op de foto al zitten, inderdaad indrukken aan de kant waar de contrastekker zou moeten komen:

[Afbeelding: 360.jpg]

[Afbeelding: 360.jpg]
Volvo 240 '83 B23A - M46 - 223.000 km
Audi A3 1.8T '01 - 212.000 km
Gesloopt: Volvo 244 GL '81 B23A - M45 - 303.000 km
Antwoord
#7
Ik heb de zwarte blokstekker met vijf polen. Ik heb de schakelaar in allerlei standen doorgemeten. Ik heb de [nieuwe] spiegel ook doorgemeten. Bij beide meet ik volgens mij relevante resultaten en waarden waardoor ik de conclusie zou willen trekken dat beide onderdelen werken zoals ze zouden moeten werken. Ik ben echter maar een betrekkelijke leek ...

Bij de schakelaar heb ik het volgende gedaan:
- Ik heb de vijf polen genummerd van 1 t/m 5.
- Ik heb steeds continuïteit gemeten tussen twee polen en dan [met hulp van twee extra handen] de schakelaar in de vier mogelijke standen gezet.
- Dit zijn de resultaten:

Contact tussen 1 en 3, alleen bij schakelstanden boven en rechts

Contact tussen 1 en 5, alleen bij schakelstand beneden

Contact tussen 2 en 4, alleen bij schakelstand rechts

Contact tussen 3 en 4, alleen bij schakelstanden beneden en links

Contact tussen 4 en 5, alleen bij schakelstand boven.

Omdat elke schakelstand een ander contact oplevert concludeer ik dat de schakelaar in orde is. [Ik begrijp alleen niet waarom er in twee gevallen in twee posities contact is]
Bij 'boven' en bij 'rechts' worden op deze manier twee contacten gemaakt; waarom weet ik niet.


Dan heb ik de rechter spiegel doorgemeten op weerstand. Dat leverde deze waarden op:

Er zijn vijf polen die corresponderen met deze draadkleuren:
1 wit-bruin
2 wit-blauw
3 zwart
4 wit-groen met rode stippen
5 blauw-groen

Gemeten over:
1 en 2: 700 Ohm
1 en 4: 1600 Ohm
2 en 4: 2500 Ohm
3 en 5: 1500 Ohm

[Alle andere combinaties leverden niets op. De cijfers zijn niet persà dezelfden als bij de schakelaar; het zijn de nummers die op het blikje staan.]

Mijn conclusies zijn:
- De verwarmbare spiegel is in orde. Dit zijn de polen 3 en 5.
- Er zijn blijkbaar drie electromotortjes in het spiegelhuis, elk met een eigen weerstand. Waarom het er drie zijn begrijp ik niet, net zo min als ik begrijp waarom er duidelijk verschillende weerstanden zijn.

Mijn eindconclusie is dat er iets mis kan zijn met de kabelboom.

Wie mijn conclusies kan ondergraven of bevestigen hoor ik graag; met beide reacties hoop ik verder te komen.
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord
#8
Nicolaas H schreef:Ik heb de zwarte blokstekker met vijf polen.

Als er daarin vlakschuifstekkertjes zitten zit het weerhaakje doorgaans aan de vlakke kant.

Nicolaas H schreef:[Ik begrijp alleen niet waarom er in twee gevallen in twee posities contact is]
Bij 'boven' en bij 'rechts' worden op deze manier twee contacten gemaakt; waarom weet ik niet.

Waarschijnlijk zitten er in de spiegel twee "motortjes". De ene kan beide kanten op draaien afhankelijk van welke kant de stroom op loopt. De andere bepaalt of er verticaal of horizontaal gedraaid wordt, ws is een van deze twee de ruststand, voor de andere is een solenoid oid nodig.

Doen allebei de schakelaars en spiegels hetzelfde? Zou volgens mij geen verschil moeten zitten tussen links en rechts.

Zet eens 12V op de pool die bij de blauwe draad hoort en massa op de pool die bij de zwarte hoort en meet dan de spanning en weerstand op de andere polen tov de massa. Spanningen zouden mijns inziens +12V en -12V moeten zijn afhankelijk van of je de ene kant of de andere kant op wilt bewegen.

Nicolaas H schreef:Dan heb ik de rechter spiegel doorgemeten op weerstand. Dat leverde deze waarden op:

Er zijn vijf polen die corresponderen met deze draadkleuren:
1 wit-bruin
2 wit-blauw
3 zwart
4 wit-groen met rode stippen
5 blauw-groen

Gemeten over:
1 en 2: 700 Ohm
1 en 4: 1600 Ohm
2 en 4: 2500 Ohm
3 en 5: 1500 Ohm

[Alle andere combinaties leverden niets op. De cijfers zijn niet persà dezelfden als bij de schakelaar; het zijn de nummers die op het blikje staan.]

Klinkt logisch als je het vergelijkt met het bedradingsschema. Weerstand tussen 2 en 4 zou dan de som zijn van de weerstanden tussen 1 en 2 en tussen 1 en 4. De waarden zeggen mij niets en ook niet over of het werkt of niet. Er lijken iig geen draadbreuken tussen motor en de stekker waar je gemeten hebt.

Nicolaas H schreef:Mijn eindconclusie is dat er iets mis kan zijn met de kabelboom.

Dat lijkt me makkelijk te checken. Gewoon de weerstand tussen de uiteinden met dezelfde kleuren meten. Zou in de richting van nul moeten zijn.
Volvo 240 '83 B23A - M46 - 223.000 km
Audi A3 1.8T '01 - 212.000 km
Gesloopt: Volvo 244 GL '81 B23A - M45 - 303.000 km
Antwoord
#9
Ten eerste: wat goed dat je de moeite neemt om mijn vragen te beantwoorden. Ik laat mijn meetbevindingen a.d.h.v. jouw tips weten. Ik ga er dit weekend mee verder.
Én: ik heb het dóór met die verbindingsstukjes. De kabeltjes zijn eruit! Het is echt iets wat je door moet hebben.

En dan is het simpel ; )
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord
#10
Geen probleem. vind op een of andere manier dit soort puzzels wel leuk Wink

Wat ook nog kan helpen is om even de draadkleuren die bij de stekkerpoolnummering hierboven horen te noteren. Dan kun je (of ik) met behulp van het bedradingsschema even kijken of je metingen logisch zijn. Heb zelf schakelaars met 6 polen dus daar kan ik het niet mee vergelijken.
Volvo 240 '83 B23A - M46 - 223.000 km
Audi A3 1.8T '01 - 212.000 km
Gesloopt: Volvo 244 GL '81 B23A - M45 - 303.000 km
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Stekker zonder aansluiting? simplicity 1 166 10 December 2023, 11:58
Laatste bericht: Marc1970
  Elektrische kracht probleempje Volvo 240 1993 KennOne 7 5.904 8 October 2020, 18:40
Laatste bericht: Lee
  Elektrische ramen bedienbaar zonder contact, accu leeg Teis 1 1.288 26 September 2020, 09:29
Laatste bericht: Grey240Polar
  Elektrische ramen Nicolaas H 4 2.431 17 August 2020, 15:40
Laatste bericht: Nicolaas H
  Aansluiten schakelaar elektrische spiegels Ijsbrand84 3 3.549 9 June 2020, 21:15
Laatste bericht: Arjan.
  Radio welke geschikt is voor elektrische antenne Van Schellen 11 7.447 22 May 2020, 23:56
Laatste bericht: Van Schellen
  Elektrische antenne Van Schellen 2 2.080 25 April 2020, 18:52
Laatste bericht: Van Schellen
  Elektrische Gremlin (opgelost) Grey240Polar 7 5.836 16 March 2019, 17:48
Laatste bericht: Grey240Polar
  Aansluiting elektrische spiegel petervanriemsdijk 1 2.008 16 November 2018, 17:49
Laatste bericht: petervanriemsdijk
  Elektrische ramen weigeren dienst Gus 5 4.540 5 July 2018, 07:18
Laatste bericht: Gus

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)