Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
onderblok B20
#1
Beste mensen,

Na dat ik mijn onderblok heb opgegeven heb ik, misschien wat overhaast, een tweedehands onderblok gekocht. Het blok heeft 150.000 gelopen en zag er op het oog prima uit.
Een vriend van me die me gaat helpen met het inbouwen heeft echter zijn bedenkingen uitgesproken en die wil ik graag et jullie delen.

Hij zegt er zitten geen groeven meer in de cilinders en dat veroorzaakt problemen omdat de olie dan niet weg kan en dus gaat verbranden. Ik heb daar ook naar gevraagd bij de garage waar ik het blok kocht. De garagehouder zei echter dat elk B20 blok na ongeveer 40.000 geen groeven meer vertoond. Ik heb dat geloofd en zag dus geen probleem hierin. Een blok zou immers ongeveer 300.000 mee moeten kunnen. Wat denken jullie daarvan?

Tweede bedenking van mijn vriend is dat het blok waarschijnlijk al meer dan tien jaar stil staat. Een indicatie daarvan is dat er 1999 op het oliefilter staat. Had ik niet gezien… Daarnaast zit er op het vliegwiel veel roestaanslag en dat zou er volgens hem op wijzen dat het blok in een vochtige ruimte heeft gelegen. Als laatste is er ook roest aanslag te zien op de plekken waar de zuigers stil hebben gestaan.

Volgens hem is het zo dat als een blok zo lang stil staat de kans groot is dat de zuigerveren vast zitten. Met alle gevolgen van dien.

Het is al een keer helemaal mis gegaan en ik heb al zoooo veel geld uitgegeven aan deze auto. Ik weet nou niet zo goed wat ik moet doen. Hebben jullie suggesties? Is het waar wat hij zegt of hebben jullie andere ideeën hierover?
Antwoord
#2
Heb je je andere topic al gelezen?
http://volvolvo.nl/showthread.php/10325-...probleem-(

Van de twee onderblokken die je hebt kan je misschien een mooie combi maken.
Maar ik zou "gewoon" met het "gereviseerde" blok terug gaan naar de reviseur.
Antwoord
#3
Ja zeker. Ik kan echter niet terug. Het blok is gereviceerd door een kennis die heeft waarschijnlijk iets fout heeft gedaan, maar ik heb er geen garantie op, hij kan weinig voor me doen.
Antwoord
#4
Is er niemand die wil reageren op mijn vragen? Ik zou het erg op prijs stellen als iemand mij zou willen adviseren!
Antwoord
#5
Ik zou dat nieuwere blok gewoon uit elkaar halen, alles mooi schoon, zuigers op (laten) meten en dan beslissen of een simpele hoonborstel er door laten halen voldoende is. dat laatste is wel heel verstandig als er roest op de cilinderwanden zit. bij te diepe putten moet je naar een overmaat en echt honen. als je iets aan de wanden gaat doen qua honen zijn nieuwe zuigerveren geen slecht idee.

moeilijk, zeker. misschien kijken naar nog een blok? er moet toch wel iets 2e hands te vinden zijn dat goed is?
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
#6
reviseren, of deels, dan weet je iig wat je hebt.. anders een sloper met een goed blok..?
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#7
De "groeven" ofwel hoonsporen heb je wel nodig ja. Die houden juist olie vast zodat de zuiger gesmeerd word. Als er roest zit in de cilinder, is dat dan vliegroest of echt gevorderde roest? Als het slechts vliegroest is zou ik de boel eens meten op toleranties. Alles binnen de waardes en de roest neit te ver gevorderd? Hoonsteentje erdoor heen en de cilinders hierna nog een keer meten. Nieuw setje zuigerveren is dan aan te raden en wellicht gelijk een setjes lagers? Als het blokje echt 150000 gelopen heeft kun je hierna wel weer even vooruit, maar kijk het wel even donders goed na, want je maat heeft gelijk, 10 jaar stilstaan in een vochtige ruimte is meestal niet bevorderlijk. Beetje roest in de cilinders kan echter al ontstaan na een beetje condensvorming als er geen kop op zat?
Antwoord
#8
Als je de zuigerringen houdt, zijn die goed ingelopen op de cilinders. Meest blijven er wel wat van de diepere hoonsporen zichtbaar, ook na 40.000 km. Toch wel minder lang als bij de latere blokken in de 240.
Glad is ook goed genoeg, zo'n blok rij ik nu mee rond. Anders wordt het minimaal honen en nieuwe ringen. Maar dan ben je al het hele blok uit elkaar aan het halen.

Zuigerveren kunnen vastachtig zitten doordat er keihard uitgedroogde koolafzetting achter en op zit, giet wat ATF (dunne olie) op de zuigers en laat ze een paar dagen weken, en nog een keer herhalen.

De lagers e.d. zullen ook na 10 jaar stilstand nog net zo (goed of slecht) zijn als eerst, ik heb een B18 onderblok uit een fietsenhok gehaald wat nog olie tussen de lagers had, na 20 jaar. Het vliegwiel was behoorlijk roestig ja en de zuigers zaten finaal vastgeroest.
Een ander B18 blok heb ik uit kaal een kippeschuur gehaald, had 0,0 compressie en na een paar keer ATF erop ging-ie weer als een tierelier. Verder niks aan gedaan, oh ja een krukaskeering na een tijdje.

Als je blok nu soepel draait, zou ik er een kop opzetten en knetteren maar. Klein schuurpapier langs de cilinderwand evt. waar de zuigers stilstonden.
Maar goed, ik geef bijna geen geld uit aan auto's en doe alles zelf, dan kan je eens wat proberen/gokken voor een paar tientjes.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)