Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
handmatige choke
#1
Heb handmatige choke op men 240 gl van 81.
Gebruik je die alleen voor te starten en stationair te draaien?
of ook voor het rijden als hij koud staat ?

Thanks Wottel Tongue
Antwoord
#2
Starten altijd vol uit. Meteen terug duwen tot beschaafd stationair, wegrijden. Na 500 m begint de motor op te warmen, terugduwen. Als je net tussen warm en koud inzit en moeizaam draait bij bv. een stoplicht, weer iets uittrekken.

Je zal merken dat een koude motor zonder choke wat stottert bij veel gas geven. En dat een warme motor verzuipt als je de choke vergeten was en gas geeft.

Ik vergat te melden dat je met gebruik vd choke kan starten zonder het gaspedaal aan te raken (anders verzuipt-ie vrij snel).
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Je zal waarschijnlijk zelf een beetje moeten experimenteren hoe de choke het beste te gebruiken. Iedereen heeft zijn eigen manier om te choken, wat bij de ene motor prima werkt, gaat niet op voor de andere.

Zelf doet de mijne het prima op de werkwijze van Marc: choke uit om te starten (vol uit als het koud en vochtig is, bij warmer en droger weer kan ie minder uit), van zodra ie gestart is, gelijk een stukie terugduwen tot een meer beschaafd toerental en dan geleidelijk de rest vanzodra de motor een beetje op temperatuur komt.
[Afbeelding: 5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg]
Antwoord
#4
Wottel schreef:Heb handmatige choke op men 240 gl van 81.
Gebruik je die alleen voor te starten en stationair te draaien?
of ook voor het rijden als hij koud staat ?

Thanks Wottel Tongue

Normaal gesproken idd alleen met het starten. Als het wat kouder is laat ik hem wel eens wat langer aan staan. Of is de stad als cruise control Wink. 50 km/h in zijn 4 en dan de choke aan en voet van het gas af.
Volvo 244 DL 1974
Antwoord
#5
Marc1970 schreef:Starten altijd vol uit.

De mijne verzuipt dan meteen..... :-X Bij koud weer trap ik het pedaal tijdens het starten iets in zonder choke. Hij slaat dan meestal bij de eerste omwenteling aan. Daarna trek ik de choke uit (meestal tot de eerste klik of nog minder) zodat hij normaal of iets verhoogd stationair blijft lopen. Choke uitzetten is experimenteren. Zodra hij goed oppakt vanaf stationair zet ik hem uit. Dus +1 @ Rubicon: ieder zijn ding.

BTW: Zie ook >>>DIT<<< topic.
`88 245, B230K, M47
Antwoord
#6
ja het is oefenen =) heb er gisteren mee gereden en denk ik iets te vlug ingeduwd.
Begon hij beetje te stotteren bij vol gaas.

Het is nog steeds heel onwennig rijden met die 4 vitesse en geen servo stuur.

Vind moeilijk om te bepalen hoe hard ik mag rijden in welke vitesse.
1ste gewoon om te vertrekken.
van wanneer welke snelheid gebruiken jullie 3de en 4de ?

en wat met die toeren ? laag blijven ?

Antwoord
#7
de werkwijze is voor iedere carburatie-auto met handchoke en in juiste staat verkerend zoals Marc aangeeft, zo staat het ook in de boekjes... Als je de auto gewend bent anders wakker te maken en dat lukt, ook goed.. je kunt je alleen afvragen waarom eea niet (meer helemaal) werkt zoals mr Stromberg en conculega's het verzonnen en voorgeschreven hebben...
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#8
1 ste idd om op te trekken. Als ie rolt gelijk naar zijn 2 en daarna schakel je bij iets boven de 2000 toeren telkens op. Lage toeren rijden is geen probleem als je maar bij versnellen terug schakelt, zuiniger en beter voor je motor. Of heel langzaam accelereren in een hoge versnelling.
Ieder rijstijl is natuurlijke anders. Met een turbo is het wel lekker om eens tot 5500 toeren door te trekken. Met de andere motoren lekker onthaasten Wink
Volvo 244 DL 1974
Antwoord
#9
Wottel schreef:ja het is oefenen =) heb er gisteren mee gereden en denk ik iets te vlug ingeduwd.
Begon hij beetje te stotteren bij vol gaas.

Het is nog steeds heel onwennig rijden met die 4 vitesse en geen servo stuur.

Vind moeilijk om te bepalen hoe hard ik mag rijden in welke vitesse.
1ste gewoon om te vertrekken.
van wanneer welke snelheid gebruiken jullie 3de en 4de ?

en wat met die toeren ? laag blijven ?

Maar Wottel, t'is gewoon een oto hoor.. Wink ze moeten alleen een beetje wakker worden, vroeger had je niet anders.. je trekt die stengel een meter uit het dashboard, starten, meteen terugduwen tot ie lekker loopt, geef um een minuut om de olie rond te gooien, ff luisteren als ie zakt centimetertje erbij, gewoon mee spelen, wordt vanzelf automatisme alleen niet vergeten als je het "dorp bent uitgereden" hem helemaal terug te duwen om te voorkomen dat ie ff wat duurder loopt..

toeren, gewoon op tijd schakelen, je kunt ze op temperatuur behoorlijk schakellui rijden zelfs, altijd beter voor de tank inhoud. De 1e versnelling, daarover roept iedereen dat ie er bijna voor spek en bonen in zit, soort "sleep je schuur tegen een helling op" atribuut..

Als je bij wijze van spreken tussen 1500 en 3000 werkt en een beetje snel schakelt / anticipeert op war er voor je gebeurd kun je prima meekomen en relaxed rijden. En een keertje wakker schudden en doortrekken in bv 3 ook goed. Is maar net waar je je het prettigst bij voelt, jouw stijl is etc.

Zolang je alles eerts maar de tijd geeft om warm te worden..!
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#10
Wink ok dat heb ik begrepen !
ja ken je het; zo de schrik dat ik iets zou mis doen aan dat juweeltje ^^
Ga hem zo snel mogelijk laten keuren dat ik eens een serieus testritje kan doen.

Wottel
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  "Choke systeem" in Polar (B230F), waarvoor dient dit/wat is kapot? marc-f 2 1.067 8 June 2022, 21:28
Laatste bericht: marc-f
  Choke kabel kaduuk BartJu 8 5.463 6 December 2016, 14:12
Laatste bericht: BartJu
  Alternatieve LPG choke op B230F Dopski 10 6.839 12 June 2015, 14:58
Laatste bericht: Marc1970
  Automatische choke 740 uit 1986 hjschagen 3 4.374 20 December 2011, 14:20
Laatste bericht: hjschagen
  choke doet niet wat ie moet doen Jeroen V 0 1.409 22 August 2011, 14:48
Laatste bericht: Jeroen V
  Afslaan als de choke uit is Jeroen V 11 6.215 24 June 2011, 18:57
Laatste bericht: Jeroen V
  Juiste manier om (met choke) te starten joopdepoop 36 18.982 11 November 2009, 15:33
Laatste bericht: Marc1970
  Tot wanneer handmatige choke? Acec 21 11.124 11 March 2006, 11:49
Laatste bericht: Acec

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)