Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
M90 hulpcilinder probleem.
#1
Beste medevolvo-eigenaren/eigenaressen,

Ik heb sinds een maand een Volvo 242 uit 1975 met een b230fk en bijbehorende m90 bak. Nu heb ik een probleem met mijn hulpcilinder van de m90-bak (de cilinder buiten de bak die tegen de koppelingsgaffel drukt). Wanneer ik het koppelingspedaal volledig indruk springt de hulpcilinder uit elkaar. De bus in de cilinder wordt er letterlijk uitgeduwd. Vervolgens krijg ik mijn auto dus niet meer in de versnelling. ook zonder koppeling gaat hij niet in een van zijn versnellingen. Ik kan de pook wel in de versnelling zetten met lopende motor, maar dan gebeurt er ook niets. Ik heb al een nieuwe hulpcilinder gemonteerd, maar dit heeft het probleem niet verholpen. Het lijkt erop dat het koppelingspedaal te ver ingedrukt kan worden. Ik zou graag willen weten of iemand ervaring heeft met dit probleem en of het koppelingspedaal inderdaad het probleem is, of dat het ergens anders aan ligt? Wat kan ik eraan doen? Momenteel is de auto wel rijdbaar, omdat ik een blok staal achter mijn koppelingspedaal heb getaped, zodat ik niet te ver kan koppelen en dus ook niet de cilinder kan slopen.

Met vriendelijke groet,

Tim
Antwoord
#2
Tim,
Standaard is deze set niet, er dus een koppelingspedaal vermaakt en een hoofdkoppeling cilinder gemonteerd. In deze 2 moet je het zoeken denk ik, is het pedaal goed vermaakt zodat de hevel klopt ? en is de juiste diameter hoofd koppelingscilinder gemonteerd?
Antwoord
#3
Wat er mis gaat is dat de zuiger in de hulpcilinder klem komt te zitten (kantelt) tussen de opening/uitgang en de tegendruk van de ontkoppelarm/stift, zodat het hele systeem permanent vast zit in de ontkoppelde stand. En dan kan je gasgeven wat je wilt, er gebeurt niks.

+1 voor je tijdelijke oplossing. Je kan de ontkoppelafstand op allerlei plaatsen aanpassen, maar denk dat de elegantste manier is de drukstift te verlengen: https://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=125551

En je hoeft er bijna niks voor uit elkaar te halen.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#4
(8 May 2018, 13:10)Marc1970 schreef: Wat er mis gaat is dat de zuiger in de hulpcilinder klem komt te zitten (kantelt) tussen de opening/uitgang en de tegendruk van de ontkoppelarm/stift, zodat het hele systeem permanent vast zit in de ontkoppelde stand. En dan kan je gasgeven wat je wilt, er gebeurt niks.

+1 voor je tijdelijke oplossing. Je kan de ontkoppelafstand op allerlei plaatsen aanpassen, maar denk dat de elegantste manier is de drukstift te verlengen: https://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=125551

En je hoeft er bijna niks voor uit elkaar te halen.

Dankjewel! Ik ga ermee aan de slag. Ik heb nu inderdaad voor tijdelijk de ontkoppelafstand aangepast achter het pedaal.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  240 Turbo Overdrive probleem. 244Drift 3 2.955 26 December 2012, 00:12
Laatste bericht: hylke
  Automaat lekkage probleem Ecleo 8 5.197 12 December 2011, 19:32
Laatste bericht: Ecleo
  koppelings probleem nick740 16 7.486 13 July 2011, 23:30
Laatste bericht: Jambon
  Probleem met overdrive-solenoid Kolonel Powel 2 2.638 28 February 2011, 23:51
Laatste bericht: Kolonel Powel
  Volvo 66 P-stand probleem G.K. 2 2.639 27 February 2011, 18:10
Laatste bericht: G.K.
  Probleem M46 Volvodiesel 20 12.087 12 August 2009, 22:56
Laatste bericht: Volvodiesel
  Probleem met koppeling (M46) Harry 7 4.768 13 January 2008, 11:55
Laatste bericht: Harry
  Probleem met koude automaatbak Erik265 12 6.263 17 October 2007, 01:28
Laatste bericht: thuur

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)