7 May 2018, 23:07
Beste medevolvo-eigenaren/eigenaressen,
Ik heb sinds een maand een Volvo 242 uit 1975 met een b230fk en bijbehorende m90 bak. Nu heb ik een probleem met mijn hulpcilinder van de m90-bak (de cilinder buiten de bak die tegen de koppelingsgaffel drukt). Wanneer ik het koppelingspedaal volledig indruk springt de hulpcilinder uit elkaar. De bus in de cilinder wordt er letterlijk uitgeduwd. Vervolgens krijg ik mijn auto dus niet meer in de versnelling. ook zonder koppeling gaat hij niet in een van zijn versnellingen. Ik kan de pook wel in de versnelling zetten met lopende motor, maar dan gebeurt er ook niets. Ik heb al een nieuwe hulpcilinder gemonteerd, maar dit heeft het probleem niet verholpen. Het lijkt erop dat het koppelingspedaal te ver ingedrukt kan worden. Ik zou graag willen weten of iemand ervaring heeft met dit probleem en of het koppelingspedaal inderdaad het probleem is, of dat het ergens anders aan ligt? Wat kan ik eraan doen? Momenteel is de auto wel rijdbaar, omdat ik een blok staal achter mijn koppelingspedaal heb getaped, zodat ik niet te ver kan koppelen en dus ook niet de cilinder kan slopen.
Met vriendelijke groet,
Tim
Ik heb sinds een maand een Volvo 242 uit 1975 met een b230fk en bijbehorende m90 bak. Nu heb ik een probleem met mijn hulpcilinder van de m90-bak (de cilinder buiten de bak die tegen de koppelingsgaffel drukt). Wanneer ik het koppelingspedaal volledig indruk springt de hulpcilinder uit elkaar. De bus in de cilinder wordt er letterlijk uitgeduwd. Vervolgens krijg ik mijn auto dus niet meer in de versnelling. ook zonder koppeling gaat hij niet in een van zijn versnellingen. Ik kan de pook wel in de versnelling zetten met lopende motor, maar dan gebeurt er ook niets. Ik heb al een nieuwe hulpcilinder gemonteerd, maar dit heeft het probleem niet verholpen. Het lijkt erop dat het koppelingspedaal te ver ingedrukt kan worden. Ik zou graag willen weten of iemand ervaring heeft met dit probleem en of het koppelingspedaal inderdaad het probleem is, of dat het ergens anders aan ligt? Wat kan ik eraan doen? Momenteel is de auto wel rijdbaar, omdat ik een blok staal achter mijn koppelingspedaal heb getaped, zodat ik niet te ver kan koppelen en dus ook niet de cilinder kan slopen.
Met vriendelijke groet,
Tim