Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Van M45 naar M46 met OD in een 245DL 1979
#1
Graag leg ik het volgende probleem voor aan dit forum.

Bij het inbouwen van de M46 met OD blijkt dat de steun van de versnellingspook en de schakelstang langer zijn dan van de M45.
Dit scheelt ca. 8 cm.
Daardoor past de versnellingsbak niet in de ruimte van de oude versnellingsbak.
Wat is daarvoor de beste oplossing.
Ik kan de steun van de oude bak overzetten, maar dan blijft nog het probleem van de schakelstang die te lang is.
De oude schakelstang overzetten gaat niet omdat daarvoor de OD in de weg zit.

Is het inkorten van de schakelstang de oplossing,

Bij voorbaat dank voor de reacties.

Wilbert
WilbertL
Antwoord
#2
Komt die M46 uit een 740? Die hebben wellicht een iets langere schakelstang? Dan is die inkorten de snelste oplossing, of je moet een M46 schakelstang uit een 240 gaan zoeken.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Wat vreemd. Ik weet niet beter dan dat een M46 zo in de plaats past van een M45.
Komt de M46 bak van een 2 serie af?
Antwoord
#4
Ik weet niet beter dan dat die uit een 245 kwam.
Zal de verkoper daar naar vragen.
Morgen heb ik wat foto's
WilbertL
Antwoord
#5
Indien er een km-aandrijving op zit voor de snelheidskabel zal deze wel uit een 240 komen. maar zo te horen lijkt het een 740 versie idd tenzij er sprake is van een meetfout.

Vermoedelijk heb je wel km-aadnrijving nodig.

groet
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 L 1978 Oranje nu B19A/M46 maar wordt B230FK/M90
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
#6
Ja klopt er zit een mechanische KM aandrijving op, op de OD.
WilbertL
Antwoord
#7
Bekend fenomeen, gewoon de schakelstang inkorten, dat gaat vrij gemakkelijk.
Antwoord
#8
Hierbij enkele foto's.
Zoals je kunt zien scheelt het 6 cm.
[ATTACH=CONFIG]2277[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]2278[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]2279[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]2280[/ATTACH]

Dus volgens nullifie, de steun overzetten van de oude naar de nieuwe bak en de schakelstang inkorten (stuk er tussen uit en lassen)
WilbertL
Antwoord
#9
Precies, gewoon de gaffel van de schakelstang eraf zagen, stang op juiste lengte inkorten, gaffel er weer op lassen (dan heb je de lasnaad op de originele plek). De steun is gewoon sleutelwerk (als je geen passende gehad zou hebben ook in te korten). Zoals ik al dacht, en ik ook nu op de foto's zie, heb je de nieuwere M46 versie (single rail): niet het bolle deksel en niet de stangenstelselsteun.
groeten, Ruud
Antwoord
#10
Bedankt Ruud,
WilbertL
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Staartstuk BW55 swap naar AW71 gerbenvdlindeu 9 5.462 29 March 2019, 09:48
Laatste bericht: polestar-volvo
  ombouwen 245-1993 naar automaat kombuis2008 1 2.513 28 July 2018, 11:17
Laatste bericht: RM
  M47 Guibo flens naar gewone flens oudevolvo 15 11.906 7 June 2016, 13:42
Laatste bericht: Tyn245GL
  Ombouw van M45 naar M46 of M47 Mark244 8 9.075 26 April 2016, 12:19
Laatste bericht: polestar-volvo
  Automaat ombouw 3 naar 4 traps wat is er mogelijk vinkepeter 4 4.921 26 February 2016, 10:17
Laatste bericht: Goedkoetje
  Problemen met opschakelen naar de 3 (BW55) ZOAB 2 3.401 27 September 2015, 17:56
Laatste bericht: ZOAB
  740 M47 naar M90 ombouw xseto 10 10.063 11 February 2015, 19:12
Laatste bericht: Jw240
  B30 blok van automaat naar schakel Retsok 6 11.975 25 May 2014, 20:58
Laatste bericht: Retsok
  BW55 monteren op B230fd omgebouwd naar carburatie dukeGLT 12 7.015 6 December 2013, 17:16
Laatste bericht: skidje
  automaat knakt bij schakelen van r naar d en andersom Van Schellen 4 4.584 10 September 2013, 14:00
Laatste bericht: Sietse

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)