Berichten: 26
Topics: 9
Lid sinds: Dec 2011
Graag leg ik het volgende probleem voor aan dit forum.
Bij het inbouwen van de M46 met OD blijkt dat de steun van de versnellingspook en de schakelstang langer zijn dan van de M45.
Dit scheelt ca. 8 cm.
Daardoor past de versnellingsbak niet in de ruimte van de oude versnellingsbak.
Wat is daarvoor de beste oplossing.
Ik kan de steun van de oude bak overzetten, maar dan blijft nog het probleem van de schakelstang die te lang is.
De oude schakelstang overzetten gaat niet omdat daarvoor de OD in de weg zit.
Is het inkorten van de schakelstang de oplossing,
Bij voorbaat dank voor de reacties.
Wilbert
WilbertL
Berichten: 9.969
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Komt die M46 uit een 740? Die hebben wellicht een iets langere schakelstang? Dan is die inkorten de snelste oplossing, of je moet een M46 schakelstang uit een 240 gaan zoeken.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 3.884
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
Wat vreemd. Ik weet niet beter dan dat een M46 zo in de plaats past van een M45.
Komt de M46 bak van een 2 serie af?
Berichten: 26
Topics: 9
Lid sinds: Dec 2011
12 February 2014, 23:39
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 12 February 2014, 23:44 door WilbertL.)
Ik weet niet beter dan dat die uit een 245 kwam.
Zal de verkoper daar naar vragen.
Morgen heb ik wat foto's
WilbertL
Berichten: 2.414
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
Indien er een km-aandrijving op zit voor de snelheidskabel zal deze wel uit een 240 komen. maar zo te horen lijkt het een 740 versie idd tenzij er sprake is van een meetfout.
Vermoedelijk heb je wel km-aadnrijving nodig.
groet
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 L 1978 Oranje nu B19A/M46 maar wordt B230FK/M90
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 26
Topics: 9
Lid sinds: Dec 2011
Ja klopt er zit een mechanische KM aandrijving op, op de OD.
WilbertL
Berichten: 102
Topics: 7
Lid sinds: Jan 2011
Bekend fenomeen, gewoon de schakelstang inkorten, dat gaat vrij gemakkelijk.
Berichten: 26
Topics: 9
Lid sinds: Dec 2011
Hierbij enkele foto's.
Zoals je kunt zien scheelt het 6 cm.
[ATTACH=CONFIG]2277[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]2278[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]2279[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]2280[/ATTACH]
Dus volgens nullifie, de steun overzetten van de oude naar de nieuwe bak en de schakelstang inkorten (stuk er tussen uit en lassen)
WilbertL
Berichten: 102
Topics: 7
Lid sinds: Jan 2011
Precies, gewoon de gaffel van de schakelstang eraf zagen, stang op juiste lengte inkorten, gaffel er weer op lassen (dan heb je de lasnaad op de originele plek). De steun is gewoon sleutelwerk (als je geen passende gehad zou hebben ook in te korten). Zoals ik al dacht, en ik ook nu op de foto's zie, heb je de nieuwere M46 versie (single rail): niet het bolle deksel en niet de stangenstelselsteun.
groeten, Ruud
Berichten: 26
Topics: 9
Lid sinds: Dec 2011