Berichten: 26
Topics: 9
Lid sinds: Dec 2011
Hallo Ruud,
Inmiddels heb ik de schakelstang ingekort en hangt de M46 met OD onder mijn auto.
Maar nu loop ik tegen een ander probleem aan.
De aandrijfas die bij de M46_OD zat, is ca. 5 cm te lang. De tussenas is te lang.
Dus ik vermoed dat wat ik gekocht heb, niet uit een 245 komt maar uit een auto met een iets langere wielbasis.
Nu dus op zoek naar een kortere tussen as.
GR.
wilbert
WilbertL
Berichten: 102
Topics: 7
Lid sinds: Jan 2011
Ik heb zelf M46's alleen maar onder 145ers gemonteerd (met origineel passende koppelinghuizen van een 240 met B20), daar pasten de voorste aandrijfasdelen van een gewone overdrive (M41), al naar gelang de flensen met dikke of dunne aandrijfas, hooguit was er 1 tot 2 cm verschil waar het middenlager van de aandrijfas kwam (die middels de motorsteunen iets in het subframe te verschuiven op te vangen waren). Bij de 145 zijn er trouwens twee verschillende achterste delen van de aandrijfas vanwege de latere grotere wielbasis (voorste deel echter hetzelfde). Er moest bij de 145 naast de versnellingsbaksteun alleen de koppelingspedaalhaak iets aangepast worden voor de 240 koppelingskabel.
succes, Ruud
Berichten: 26
Topics: 9
Lid sinds: Dec 2011
Mijn cardanas is 45 mm diameter, de dunne variant dus en de totale lengte is 138,5 cm.
Dit is de versie met de verkorte tussenas. Deze is dan nog ca. 5cm te lang.
Ik ben nu op zoek naar een bedrijf die die as kan inkorten en balanceren.
Van Tinustuning kreeg ik enkele bedrijven, waaronder Rietveld aandrijfassen. Die zit enigszins bij mij in de buurt.
WilbertL
Berichten: 102
Topics: 7
Lid sinds: Jan 2011
De totale lengte is niet zo interessant, het achterste deel kun je gewoon blijven gebruiken.
Je lengte van het voorste deel, dus van de overdriveflens naar het ophanglager aan het andere uiteinde van je voorste aandrijfasdeel, moet kloppen.
Als je het echt goed wilt doen moet je het geheel laten balanceren (zeker een ingekort deel).
Originele delen kun je meestal zonder problemen kombineren zonder ze te laten balanceren.
succes, Ruud
Berichten: 3
Topics: 0
Lid sinds: Jul 2011
Beste Wilbert,
De bak heeft waarschijnlijk onder een 240 Diesel gehangen. Het schakelmechanisme is dan zo'n 6 cm langer.
Groet
Ger
Volvo PV 544 121 144 DL 245 GL
Berichten: 2.310
Topics: 56
Lid sinds: Sep 2008
Ja dat klopt, maar daar had ik 'm al een PB over gestuurd.
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD