Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Van M45 naar M46 met OD in een 245DL 1979
#11
Hallo Ruud,

Inmiddels heb ik de schakelstang ingekort en hangt de M46 met OD onder mijn auto.

Maar nu loop ik tegen een ander probleem aan.
De aandrijfas die bij de M46_OD zat, is ca. 5 cm te lang. De tussenas is te lang.

Dus ik vermoed dat wat ik gekocht heb, niet uit een 245 komt maar uit een auto met een iets langere wielbasis.
Nu dus op zoek naar een kortere tussen as.

GR.
wilbert
WilbertL
Antwoord
#12
Ik heb zelf M46's alleen maar onder 145ers gemonteerd (met origineel passende koppelinghuizen van een 240 met B20), daar pasten de voorste aandrijfasdelen van een gewone overdrive (M41), al naar gelang de flensen met dikke of dunne aandrijfas, hooguit was er 1 tot 2 cm verschil waar het middenlager van de aandrijfas kwam (die middels de motorsteunen iets in het subframe te verschuiven op te vangen waren). Bij de 145 zijn er trouwens twee verschillende achterste delen van de aandrijfas vanwege de latere grotere wielbasis (voorste deel echter hetzelfde). Er moest bij de 145 naast de versnellingsbaksteun alleen de koppelingspedaalhaak iets aangepast worden voor de 240 koppelingskabel.
succes, Ruud
Antwoord
#13
Mijn cardanas is 45 mm diameter, de dunne variant dus en de totale lengte is 138,5 cm.
Dit is de versie met de verkorte tussenas. Deze is dan nog ca. 5cm te lang.
Ik ben nu op zoek naar een bedrijf die die as kan inkorten en balanceren.
Van Tinustuning kreeg ik enkele bedrijven, waaronder Rietveld aandrijfassen. Die zit enigszins bij mij in de buurt.
WilbertL
Antwoord
#14
De totale lengte is niet zo interessant, het achterste deel kun je gewoon blijven gebruiken.
Je lengte van het voorste deel, dus van de overdriveflens naar het ophanglager aan het andere uiteinde van je voorste aandrijfasdeel, moet kloppen.
Als je het echt goed wilt doen moet je het geheel laten balanceren (zeker een ingekort deel).
Originele delen kun je meestal zonder problemen kombineren zonder ze te laten balanceren.
succes, Ruud
Antwoord
#15
Beste Wilbert,
De bak heeft waarschijnlijk onder een 240 Diesel gehangen. Het schakelmechanisme is dan zo'n 6 cm langer.
Groet
Ger
Volvo PV 544 121 144 DL 245 GL
Antwoord
#16
Ja dat klopt, maar daar had ik 'm al een PB over gestuurd.
[Afbeelding: blackmoose.png]
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Staartstuk BW55 swap naar AW71 gerbenvdlindeu 9 5.505 29 March 2019, 09:48
Laatste bericht: polestar-volvo
  ombouwen 245-1993 naar automaat kombuis2008 1 2.533 28 July 2018, 11:17
Laatste bericht: RM
  M47 Guibo flens naar gewone flens oudevolvo 15 11.986 7 June 2016, 13:42
Laatste bericht: Tyn245GL
  Ombouw van M45 naar M46 of M47 Mark244 8 9.130 26 April 2016, 12:19
Laatste bericht: polestar-volvo
  Automaat ombouw 3 naar 4 traps wat is er mogelijk vinkepeter 4 4.946 26 February 2016, 10:17
Laatste bericht: Goedkoetje
  Problemen met opschakelen naar de 3 (BW55) ZOAB 2 3.427 27 September 2015, 17:56
Laatste bericht: ZOAB
  740 M47 naar M90 ombouw xseto 10 10.136 11 February 2015, 19:12
Laatste bericht: Jw240
  B30 blok van automaat naar schakel Retsok 6 11.995 25 May 2014, 20:58
Laatste bericht: Retsok
  BW55 monteren op B230fd omgebouwd naar carburatie dukeGLT 12 7.069 6 December 2013, 17:16
Laatste bericht: skidje
  automaat knakt bij schakelen van r naar d en andersom Van Schellen 4 4.593 10 September 2013, 14:00
Laatste bericht: Sietse

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)