Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Onregelmatig toerental, zelf oplossen?
#1
Mijn 240 super polar op LPG loopt onrustig op benzine bij de start. Alsof ie op drie cilinders loopt. Op LPG is het rijden wel mooi.
Is er iemand uit het Noorden van het land die eens een middagje zin heeft met mij hiernaar te kijken of ie mooier kan lopen en mij een spoedcursusje zelf onderhoud uitvoeren wil geven? Heb namelijk niet veel verstand van autotechniek maar wil het graag leren!
Volvo 245 Polar 1993 zilver
Volvo 965 B204FT 1992
Volvo 240 super polar B230F VX3 1991
Volvo 244 GL 1983
Volvo 240 polar B230 1991
Antwoord
#2
Luchtmassameter? Dat was bij de mijne het grote euvel van onregelmatig lopen.
Erg eenvoudig te vervangen en bij de gemiddelde banger moet je er weel eentje kunnen scoren voor een max een tientje of drie.
Grijze 245's. '83 b21et en '92 b230 FK, gewoon, lekker vlot.
Antwoord
#3
Kan je ook zien of een luchtmassameter kapot is? Of is het een kwestie van vervangen en kijken of het probleem weg is?
Volvo 245 Polar 1993 zilver
Volvo 965 B204FT 1992
Volvo 240 super polar B230F VX3 1991
Volvo 244 GL 1983
Volvo 240 polar B230 1991
Antwoord
#4
Haal vanmiddag even een andere bij de sloop op. Toen ik op zoek was onder de motorkap naar de lichtmassameter zag ik het volgende slangetje wat van het motorblok komt los hangen. Moet dat niet vast zitten aan het zwarte buisje? Geen idee waar het voor is...
Volvo 245 Polar 1993 zilver
Volvo 965 B204FT 1992
Volvo 240 super polar B230F VX3 1991
Volvo 244 GL 1983
Volvo 240 polar B230 1991
Antwoord
#5
Die vacuümslang hoort aan die zwarte buis te zitten en komt van de stationaire regelklep af.
Volvo 245 DL, B19A, M46, 1977
Volvo 240 Polar, B230F, M47, 1992
Antwoord
#6
Citaat:een spoedcursusje zelf onderhoud

Deze al gelezen? Onderwerp: Kleine beurt

(Morgen gaan de Scorpius er onder, zal wel even een fotootje posten)
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
#7
Bedankt voor de tips. Daar heb ik wat aan.

Ben benieuwd, rob!
Volvo 245 Polar 1993 zilver
Volvo 965 B204FT 1992
Volvo 240 super polar B230F VX3 1991
Volvo 244 GL 1983
Volvo 240 polar B230 1991
Antwoord
#8
De zwarte slang hoort uiteraard aan het dichtstbijzijnde tuutje van ongeveer dezelfde grootte (een van de basisbegrippen uit de autotechniek), maar het komt niet van de stat. regelklep af maar van de carterontluchting. Hoedanook, het geeft een fikse portie valse lucht (=ongemeten lucht) waardoor de motor te arm loopt. Dit geldt voor beide brandstoffen.
Hoe goed of slecht de LMM ook is, er mag geen lucht meer bijkomen nadat-ie gemeten is. AFhankelijk van het LPG systeem, kan de LMM buiten spel gezet zijn bij lopen op LPG. Maak nog eens een paar foto's van je motorruimte.

Je ziet meteen een gevolg van de plaatsing van het LPG gasmengstuk, de slang haalt z'n tuutje niet meer zo makkelijk (de carterventilatie kan je wat verplaatsen). Tegelijkertijd loopt de harmonica luchtinlaatslang nu ook aan tegen de zijkant vd motorruimte, daar komt dan na een poos ook een gat in (nog meer valse lucht).
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#9
Ik ben begonnen met de onderhouds werkzaamheden uit het bericht kleine beurt. Luchtmassa meter heb ik ook vervangen om te kijken of het rijden op benzine beter wordt. Nog geen verschil gemerkt. Verder dus de luchtfilter vervangen, rotorkap en gasklephuis heb ik schoongemaakt. Die laatste was best smerig. Nu loopt de motor stationair met wat veel toeren bij een warme motor op lpg. Bijna 1500rpm en dat moet onder de 1000 dacht ik. Kan dat aan de klep van het gasklephuis liggen? Toen ik deze schoonmaakte en tegen het licht hielt zag ik in dichte stand toch nog een spleetje. Dus de gasklep sluit niet 100%. Met twee schroefjes kan je die stellen?
Een ander symptoom is wanneer ik rij en gas loslaat neemt de snelheid maar heel langzaam af. Alsof er toch gas gegeven wordt.
Volvo 245 Polar 1993 zilver
Volvo 965 B204FT 1992
Volvo 240 super polar B230F VX3 1991
Volvo 244 GL 1983
Volvo 240 polar B230 1991
Antwoord
#10
Die kier hoort daar, de gasklep-kier levert 500 rpm (dat is af te stellen met de stopschroef, ben vergeten hoe) en de elektronica regelt daar 300 rpm bij (via de stat. regelklep, heb je die al leeggeschud met wasbenzine?).

Misschien mist je computer het signaal 'stationair draaien' dat komt van de gasklepschakelaar. Zit achter de gasklep, hoort te klikken zodra je de gasklep beroert, en weer te klikken bij sluiten. Deze schakelaar kan je verdraaien (dat zijn 2 inbusboutjes dach tik) zodat het schakelmoment verandert.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Toerental waarbij naar lpg schakelt wisselt petervanriemsdijk 4 925 17 December 2022, 11:33
Laatste bericht: Dopski
  Motor slaat over net boven stationair toerental Arnic 6 3.448 13 August 2021, 09:02
Laatste bericht: Grey240Polar
  Hoog toerental bij warme motor TeunTimmermans 49 21.477 14 February 2021, 17:30
Laatste bericht: Grey240Polar
  Zelf honen cilinderwanden? gydomatra 8 2.775 20 November 2020, 00:07
Laatste bericht: gydomatra
  Relais makkelijk zelf te repareren Grey240Polar 0 1.806 26 June 2020, 09:18
Laatste bericht: Grey240Polar
  [SPOED!!!] Auto loopt zeer onregelmatig na 'reset adaptation of throttle' TheMarshal 2 2.873 17 December 2018, 19:17
Laatste bericht: simon
  Dalend toerental bij choken Hanatarash 1 2.042 23 February 2018, 18:42
Laatste bericht: Marc1970
  Zelf vervangen v snaar peterjan 3 4.133 10 September 2015, 21:45
Laatste bericht: edwin
  trilling/resonantie/brom bij bepaald toerental 245GLE1981 1 3.826 30 June 2015, 22:41
Laatste bericht: Marc1970
  B21E K-jet loopt onregelmatig jos245 14 11.816 21 August 2014, 12:33
Laatste bericht: Ticcie

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)