Berichten: 24
Topics: 8
Lid sinds: Aug 2008
Volvo met b21a motor met opgebouwde turbo valt weg bij vol vermogen alsof er geen brandstof of lucht ? in de cilinders komt.
Bij 120 km/u soms ook bij lagere snelheden houdt ie er opeens mee op, na beetje gas loslaten pakt de motor het gewoon weer op.
Heb onlangs het membraam in de caburateur vervangen zonder resultaat
Berichten: 1.403
Topics: 91
Lid sinds: Mar 2012
zuigt hij nergens valse lucht aan ?
Volvo 242 DL uit 1975 met een B20A AKA Sofia
Volvo 242 GT uit 1978 met een B23e AKA Blackie (gesloopt)
Volvo 144 uit 1968 met een b20A AKA Ella
nu ook te volgen via Lau's oude bakken
[URL="http://volvolvo.nl/threads/11085-Mijn-242DL"]
[/URL]
Berichten: 6.717
Topics: 162
Lid sinds: Aug 2006
Of de naald is heel erg versleten en hij loopt veel te rijk... Alles al netjes afgesteld?
Berichten: 11.654
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
Brandstofpomp, gas los dan komt de vlotterkamer weer op niveau, meer gas en de pomp houdt het niet meer bij..
Berichten: 9.974
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Een originele B21AT, of hoe zit dat in elkaar? Een turbo op een carb. geeft weer een hoop extra gevoeligheden, luchtlekken zijn een acuut probleem omdat het hele spul onder druk staat. Misschien lekt er lucht langs de gasklepas als deze vol open staat?
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 24
Topics: 8
Lid sinds: Aug 2008
Ga het proberen met een nieuwe naald.......moet er dan tegelijkertijd meer vervangen worden ?
Berichten: 24
Topics: 8
Lid sinds: Aug 2008
Volvo gaf als optie een zg. race-kitje uit........een turboset die op een B21 gebouwd kon worden
Hoe kom ik er achter of er ergens lucht lekt .
Berichten: 9.974
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Dat is de B21AT. De hele carb staat onder druk, een blow-through. Daarvoor is de vlotterkamer luchtdicht gemaakt en de gasklepas voorzien van een extra afdichting. Geen idee hoe een druklek opspoort, je kan hem niet net als een fietsband onder water houden.
Misschien kan je hem wat rook uit een rookmachine voeren?
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 24
Topics: 8
Lid sinds: Aug 2008
aha.....weer wijzer geworden, ga eens onderzoeken wat een carb.-revisie kost en waar dat kan gebeuren
Berichten: 9.974
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Eerst eens laten controleren op luchtlekken, misschien is het wel een simpele pakking. Wellicht kan een tent die veel in custom turbomotoren wel wat regelen hiervoor? De onderdelen voor de carburateur kan je bij Burlen bestellen, de B21A turbo staat daar zelfs in de catalogus:
http://zenithcarb.co.uk/carbspec/carbure...s/id/4428/
4129 is het spec. no., dat staat op een klein koperen plaatjes wat aan een van de schroeven van het deksel hoort te hangen. Kweenie hoeveel onderdelen specifiek voor de turbo carb zijn.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969