Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Motor over zijn toeren, kosten 8100-9600 euro, kan redenatie Volvo Nl kloppen?
#1
Beste lezer van dit bericht,

laat ik beginnen te zeggen dat ik geen verstand heb van auto's. Ik 2010 kocht ik daarom een tweedehands Volvo V50 die altijd netjes in onderhoud was geweest bij een Volvo dealer. Toen een flinke investering (18.000).
Maar drie weken geleden ben ik weggesleept van de N59. Mijn auto ging zonder enige waarschuwing (foutmeldingen heb ik niet gehad), zoals de dealer later zei, over zijn toeren. Hij is twee maal behoorlijk in de toeren gelopen (binnen 300 meter) en ik heb de auto toen meteen (alle lampjes gingen branden) aan de kant gezet. Ik heb mijn auto altijd netjes bij de Volvo dealer in onderhoud gedaan. Op het moment dat het oranje onderschoudslampje ging branden, maakte ik de afspraak. Zonder enige kennis van zaken heb ik de auto uit handen gegeven aan in mijn ogen de beste partij voor mijn auto. Omdat ik dit zo'n vreemde situatie vond heb ik contact gezocht met Volvo Nederland.

Ik kreeg onderstaande reactie en ben heel benieuwd of dit kan? Ik weet het echt niet, maar ik vind het zo onwaarschijnlijk klinken dat ik wel wat reactie kan gebruiken van Volvo liefhebbers/verstandhebbers.

Volvo-dealer ******** heeft uitgebreid onderzoek gedaan naar aanleiding van de motorschade die is ontstaan aan uw Volvo V50 2.0D met kenteken **-**-**. Het resultaat van het onderzoek is inmiddels door de dealer met u besproken en zullen wij hieronder toelichten.

De onderhoudsinterval van uw Volvo V50 voorzien van een 2.0D motor is 20.000 kilometer, of ÃÃn keer per jaar, wat als eerste wordt bereikt. Gelet op de huidige techniek en ruime onderhoudsinterval is het van het grootste belang dat onderhoud volgens fabrieksvoorschrift op tijd en met de juiste olie wordt uitgevoerd. Volvo garandeert de smerende werking van de door haar voorgeschreven olie gedurende de onderhoudsinterval . Daarna verliest de olie haar smerende werking en bij overschrijdingen van de onderhoudsinterval zal dit uiteindelijk slijtage veroorzaken aan draaiende motordelen en/of zuigers, injectoren en turbo. Hierdoor kan brandstoflekkage optreden met mogelijke olievervuiling en stijging van motoroliepeil tot gevolg. Als de motorolie boven het maximum staat kan deze via de carterventilatie in de verbrandingskamers komen. De motorolie werkt in dat geval als brandstof, wat kan leiden tot een ongecontroleerde verhoging van het motortoerental en/of lokale overbelasting van ÃÃn of meer cilinders, dat tot motorschade kan leiden.
</SPAN>

Uw Volvo V50 is voorzien van een waarschuwingslampje dat oplicht op het moment dat de oliedruk wegvalt. Er is geen waarschuwingssysteem aanwezig als het oliepeil onder minimum zakt of boven maximum stijgt, of als er olievervuiling plaatsvindt.
</SPAN></SPAN>

Uw Volvo V50 is afgeleverd op 11 juli 2007 en door u gebruikt gekocht op 17 december 2010 bij ***********. Dit bedrijf heeft ook de afleverbeurt uitgevoerd bij een kilometerstand van 101.498. De 120.000 beurt wordt uitgevoerd bij Volvo-dealer ********** bij een kilometerstand van 127.299. De 140.000 beurt wordt eveneens uitgevoerd door deze Volvo dealer bij km. stand 149.640 evenals de 160.000 km-beurt. Deze beurt wordt uitgevoerd bij kilometerstand 171.256. De motorschade is ontstaan bij kilometerstand 187.642.
</SPAN></SPAN>

Volvo-dealer ******* heeft bij u een kopie van de afleverbeurt opgevraagd. Hieruit wordt niet duidelijk welke werkzaamheden zijn uitgevoerd. De 120.000 beurt wordt vervolgens ruim overschreden. Wij achten het mogelijk dat de oorzaak voor de latere motorschade in deze periode ontstaat.
</SPAN></SPAN>

Uw Volvo V50 is voorzien van een roetfilter. In het roetfilter worden de afgevangen roetdeeltjes periodiek verbrand, elke 200 tot 1000 kilometer. Deze verbranding wordt wel aangeduid met regeneratie. Voor die spontane verbranding is een temperatuur van ca. 600 graden C nodig, die alleen bij zeer hoge motorbelasting wordt bereikt. Om ook bij lagere motorbelasting tot regeneratie te komen wordt een additief toegevoegd aan de brandstof waardoor de ontstekingstemperatuur van het roet wordt verlaagd. Regeneratie kan gepaard gaan met een hoger brandstofverbruik en licht vermogensverlies, met name als het roetfilter vrij vol is, bijvoorbeeld omdat er korte stukjes met het voertuig worden gereden of het voertuig niet voldoende op bedrijfstemperatuur komt, waardoor de regeneratie slecht op gang komt of wordt onderbroken. Dit proces heeft Volvo-dealer *********u toegelicht op de vraag van uw ex-partner over het merkbare – korte – vermogensverlies bij elke XX-kilometers.

Wij begrijpen dat u geconfronteerd bent met een forse kostenpost. Om u tegemoet te komen in de kosten heeft Volvo-dealer ********* u een voorstel gedaan om 35% van de kosten voor het vervangen van de motor voor een nieuwe door Volvo te leveren motor voor haar rekening te nemen (totale kosten 8.100 euro en mogelijk bijkomende kosten 1.500 euro voor een nieuw roetfilter en brandstoffilter). Van de dealer hebben wij begrepen dat u dit voorstel niet accepteert. Uw Volvo V50 is 6 jaar en 3 maanden oud en heeft een kilometerstand van 187.642, we kunnen stellen dat dit een zeer coulant aanbod is. </SPAN></SPAN>

Wij hopen met het bovenstaande het ontstaan van motorschade door stijgend oliepeil aan u te hebben verduidelijkt. Mocht u echter van mening blijven dat hier sprake is van een product-probleem, dan adviseren wij u hierover conctact op te nemen met de leverancier van uw Volvo V50, Autobedrijf *********

Ik ben heel benieuwd naar een reactie of dit kan. Ik ben namelijk nog steeds wel verliefd om mijn mooie blauwe V50.
Alvast bedankt.

Jacolien

</SPAN>
Antwoord
#2
Wat er precies aan de hand is geweest begrijp ik niet helemaal, maar het klinkt als een "runaway diesel". Het kan inderdaad dat diesel turbo motoren, behalve de diesel de motorolie gaan gebruiken. Afzetten van de motor lukt dan ook niet en het toerental loopt steeds verder op totdat hij vastloopt of de olie op is, beiden niet best. Ik weet er niet genoeg van om wat zinnigs te zeggen over de oorzaak.
http://www.youtube.com/watch?v=Fw2r_lIRgpY
http://www.youtube.com/watch?v=Sg4YSk7aL8k

Ondanks dat je niet veel van auto's af weet kan je denk ik wel dat je dit zelf kan vergelijken om te zien of het overeenkomt met jou situatie. Ik denk het niet omdat je schrijft dat je het 2x achterelkaar gehad hebt. En je zegt niets over het "niet kunnen afzetten van de motor".


Wat ik wel heb begrepen is dat je kan proberen de auto in de 5 te zetten en uit alle macht te remmen en zodat de motor wel af moet slaan. (Remmen zijn als het goed is altijd sterk genoeg om de auto te stoppen). Of de luchttoevoer stoppen (maar bij een V50 denk ik niet dat je dat heel snel gaat lukken (kom je niet snel genoeg bij), sowieso link als een motor op het punt van klappen staat.
Antwoord
#3
Join the club. Je bent een van de vele slachtoffers van die probleem.
Om verstopping van het roetfilter te signaleren is deze uitgerust met een sensor. Die doet het niet altijd even lekker. Waarom is nog niet helemaal duidelijk en vervangen is niet altijd een oplossing.

Doordat de sensor niet goed werkt kan het zijn dat de auto overmatig blijft regenereren. Dit doet ie door inspuiten van extra diesel waardoor de temperaturen in de uitlaat oplopen.

Een gedeelte van deze extra ingespoten diesel komt echter op de cilinderwanden terecht en loopt langs de zuigerveren het Carter in. Hierdoor stijgt je olienivo.

Uiteindelijk word het nivo te hoog en word door de carterventilatie naar de inlaat van de motor gezogen. De motor begint op z'n eigen olie te draaien en blaast zichzelf op.

Je kunt het inderdaad proberen te stoppen met de koppeling. Maar ook dan loop je vrij waarschijnlijk al motorschade op.
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
#4
Over het probleem kan ik niet uitweiden, maar ga onder geen beding akkoord met het bedrag voor reparatie! Als je kijkt wat de huidige waarde van de auto is bij die kilometer stand, ga je toch geen nieuw blok erin laten leggen? Desnoods een 2de hands, maar een nieuw blok in een auto die zelf wel bijna 188.000 km gereden is kapitaalvernietiging.

Mocht er dan geen betere coulance overeenkomst zijn, zoek dan elders je heil. Zulke gevallen zijn niet vreemd in autoland, bij een Porsche 911 zijn ze ervan bewust dat de watergekoelde motoren van 1998 tot en met 2009 een enorme ontwerpfout bevat (tussenaslager), maar gaat ie kapot, mag je gewoon bij de dealer 14,500 euro (ex inbouwen) aftikken. Ongeacht kilometrage...
Antwoord
#5
DennisvdB schreef:Over het probleem kan ik niet uitweiden, maar ga onder geen beding akkoord met het bedrag voor reparatie! Als je kijkt wat de huidige waarde van de auto is bij die kilometer stand, ga je toch geen nieuw blok erin laten leggen? Desnoods een 2de hands, maar een nieuw blok in een auto die zelf wel bijna 188.000 km gereden is kapitaalvernietiging.

Mocht er dan geen betere coulance overeenkomst zijn, zoek dan elders je heil. Zulke gevallen zijn niet vreemd in autoland, bij een Porsche 911 zijn ze ervan bewust dat de watergekoelde motoren van 1998 tot en met 2009 een enorme ontwerpfout bevat (tussenaslager), maar gaat ie kapot, mag je gewoon bij de dealer 14,500 euro (ex inbouwen) aftikken. Ongeacht kilometrage...
..idem Dennis, een blok uit een schade auto, 2 handige Harry's en een takeltje en hij rijdt weer voor veel minder..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#6
En kan de betreffende Volvodealert dat niet voor je regelen? Met nog steeds de 35% coalance?

Uit verhaal blijkt dat de beurten steeds iets te laat zijn geweest, maar wel al 3 keer bij hun. En nu nog geen 20000 geleden.
Als er een eerdere oorzaak is, waarom hebben zij die dan niet kunnen zien?
En hoe stellen ze zich die oorzaak voor, die na 60000 ineens opspeelt?

Ze stellen dat ze 'het mogelijk achten' dat oorzaak daar lag, maar dat is net zo sterk als 'het mogelijk achten' dat het iets anders is geweest.

En hebben we niet een garantieregeling in NL/EU, waarbij je een zekere vorm van garantie hebt, voor de te verwachten levensduur van een product? 180000 of 6 jaar is niet over de verwachting heen van een diesel lijkt me.
Als je een rechtbijstand verzekering oid hebt, vraag daar eens na...

Succes!
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
#7
Volvo legt de schuld bij de te late onderhoudsbeurten want de 120.000km beurt is wel 6000 km te laat geweest.

Ik ga er vanuit dat de dealer juist bij dit soort auto's controleert of het oliepeil niet gestegen is t.g.v. die defecte sensor. Juist daarom denk ik dat de te late beurt 60.000 km terug, geen invloed heeft gehad.
De dealer is telkens dezelfde en "pas" bij 187.xxx gaat het mis. De dealer heeft ondertussen 3 beurten gedaan en weet dus donders goed wat er volgens het boekje gedaan moest worden. Dan kun je niet gaan klagen dat 60.000km terug een beurtje te laat is uitgevoerd.

Kennelijk gaat die sensor soms stuk en als je dat niet doorhebt, ben je uiteindelijk de sigaar?
Antwoord
#8
@ BartJu, die dealert voert het onderhoud pas uit als de auto (konsekwent te laat) wordt aangeboden, waarom moet die dealer dan coulant(er) zijn? de aanbieder is verantwoordelijk voor het op tijd aanbieden van de auto, de dealer voor het goed uitvoeren van de werkzaamheden
8555152121 418 1994
5263213001 719 2019
Antwoord
#9
Uhhhh... Dealer valt niks te verwijten hoor. Zit gewoon een ontwerpfout in die auto.

Mijn advies: op marktplaats is een levendige handel in gereviseerde 1.6d en 2.0d motoren voor deze auto's. Koop de juiste motor en laat em bij een beun (volvospecialist ipv dealert) inbouwen.

Dan zijn er verschillende chiptuners die zich hebben gespecialiseerd in het wegprogrammeren van het roetfilters. Roetfilter word dan ook leeg gemaakt. Je zal tenslotte de eerste niet zijn die binnen 20.000km twee motoren over de kop draait.
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
#10
Is het niet een versleten turbo geweest die ff alle olie weggezogen heeft uit je blok? Dat is gewoon dikke pech en heb het al enkele keren gehoord. Kan geen onderhoudsbeurt voorkomen.....i

Mee eens dat je met een motor uit een sloop volvo/peugeot/citroen/mogelijk BMW vie de Mini redelijk eenvoudig aan een bruikbare gebruikte motor moet kunnen komen, tel er max 1000 eur voor arbeid vd Beun erbij op en je nen eem redelijke inschatting vd kosten.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Tikkend geluid, motor, rechtsvoor shineslikesun 3 121 25 March 2024, 20:10
Laatste bericht: BartJu
  Volvo 240 DL 1991 Start bijna niet Joahmeijer 2 101 21 March 2024, 19:27
Laatste bericht: Joahmeijer
  volvo 240 start niet maartenhooikammer 5 448 9 September 2023, 12:50
Laatste bericht: maartenhooikammer
  Spacer nokkenas Volvo B200-B230. polestar-volvo 1 278 17 August 2023, 10:02
Laatste bericht: Marc1970
  240 start soms niet (bij warme motor) superD 12 1.607 17 June 2023, 15:32
Laatste bericht: superD
  Volvo 240 1992 B230F Benzinesysteem problemen MelleV 2 564 21 April 2023, 17:36
Laatste bericht: Dopski
  Volvo B230FK geen brandstof injectie gerbenvdlindeu 11 6.735 7 February 2023, 09:19
Laatste bericht: Marc1970
  Motor houdt er na 10 min. mee op Rin 14 2.889 1 January 2023, 15:09
Laatste bericht: Rin
  Motor Slaat af na aanslaan OPGELOST pepijnwk 1 1.060 12 August 2022, 13:25
Laatste bericht: pepijnwk
  Volvo 244 wil niet meer lopen Grastukker 2 1.106 31 July 2022, 10:36
Laatste bericht: skidje

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)