25 October 2013, 10:08
Beste lezer van dit bericht,
laat ik beginnen te zeggen dat ik geen verstand heb van auto's. Ik 2010 kocht ik daarom een tweedehands Volvo V50 die altijd netjes in onderhoud was geweest bij een Volvo dealer. Toen een flinke investering (18.000).
Maar drie weken geleden ben ik weggesleept van de N59. Mijn auto ging zonder enige waarschuwing (foutmeldingen heb ik niet gehad), zoals de dealer later zei, over zijn toeren. Hij is twee maal behoorlijk in de toeren gelopen (binnen 300 meter) en ik heb de auto toen meteen (alle lampjes gingen branden) aan de kant gezet. Ik heb mijn auto altijd netjes bij de Volvo dealer in onderhoud gedaan. Op het moment dat het oranje onderschoudslampje ging branden, maakte ik de afspraak. Zonder enige kennis van zaken heb ik de auto uit handen gegeven aan in mijn ogen de beste partij voor mijn auto. Omdat ik dit zo'n vreemde situatie vond heb ik contact gezocht met Volvo Nederland.
Ik kreeg onderstaande reactie en ben heel benieuwd of dit kan? Ik weet het echt niet, maar ik vind het zo onwaarschijnlijk klinken dat ik wel wat reactie kan gebruiken van Volvo liefhebbers/verstandhebbers.
Volvo-dealer ******** heeft uitgebreid onderzoek gedaan naar aanleiding van de motorschade die is ontstaan aan uw Volvo V50 2.0D met kenteken **-**-**. Het resultaat van het onderzoek is inmiddels door de dealer met u besproken en zullen wij hieronder toelichten.
De onderhoudsinterval van uw Volvo V50 voorzien van een 2.0D motor is 20.000 kilometer, of ÃÃn keer per jaar, wat als eerste wordt bereikt. Gelet op de huidige techniek en ruime onderhoudsinterval is het van het grootste belang dat onderhoud volgens fabrieksvoorschrift op tijd en met de juiste olie wordt uitgevoerd. Volvo garandeert de smerende werking van de door haar voorgeschreven olie gedurende de onderhoudsinterval . Daarna verliest de olie haar smerende werking en bij overschrijdingen van de onderhoudsinterval zal dit uiteindelijk slijtage veroorzaken aan draaiende motordelen en/of zuigers, injectoren en turbo. Hierdoor kan brandstoflekkage optreden met mogelijke olievervuiling en stijging van motoroliepeil tot gevolg. Als de motorolie boven het maximum staat kan deze via de carterventilatie in de verbrandingskamers komen. De motorolie werkt in dat geval als brandstof, wat kan leiden tot een ongecontroleerde verhoging van het motortoerental en/of lokale overbelasting van ÃÃn of meer cilinders, dat tot motorschade kan leiden. </SPAN>
Uw Volvo V50 is voorzien van een waarschuwingslampje dat oplicht op het moment dat de oliedruk wegvalt. Er is geen waarschuwingssysteem aanwezig als het oliepeil onder minimum zakt of boven maximum stijgt, of als er olievervuiling plaatsvindt. </SPAN></SPAN>
Uw Volvo V50 is afgeleverd op 11 juli 2007 en door u gebruikt gekocht op 17 december 2010 bij ***********. Dit bedrijf heeft ook de afleverbeurt uitgevoerd bij een kilometerstand van 101.498. De 120.000 beurt wordt uitgevoerd bij Volvo-dealer ********** bij een kilometerstand van 127.299. De 140.000 beurt wordt eveneens uitgevoerd door deze Volvo dealer bij km. stand 149.640 evenals de 160.000 km-beurt. Deze beurt wordt uitgevoerd bij kilometerstand 171.256. De motorschade is ontstaan bij kilometerstand 187.642. </SPAN></SPAN>
Volvo-dealer ******* heeft bij u een kopie van de afleverbeurt opgevraagd. Hieruit wordt niet duidelijk welke werkzaamheden zijn uitgevoerd. De 120.000 beurt wordt vervolgens ruim overschreden. Wij achten het mogelijk dat de oorzaak voor de latere motorschade in deze periode ontstaat. </SPAN></SPAN>
Uw Volvo V50 is voorzien van een roetfilter. In het roetfilter worden de afgevangen roetdeeltjes periodiek verbrand, elke 200 tot 1000 kilometer. Deze verbranding wordt wel aangeduid met regeneratie. Voor die spontane verbranding is een temperatuur van ca. 600 graden C nodig, die alleen bij zeer hoge motorbelasting wordt bereikt. Om ook bij lagere motorbelasting tot regeneratie te komen wordt een additief toegevoegd aan de brandstof waardoor de ontstekingstemperatuur van het roet wordt verlaagd. Regeneratie kan gepaard gaan met een hoger brandstofverbruik en licht vermogensverlies, met name als het roetfilter vrij vol is, bijvoorbeeld omdat er korte stukjes met het voertuig worden gereden of het voertuig niet voldoende op bedrijfstemperatuur komt, waardoor de regeneratie slecht op gang komt of wordt onderbroken. Dit proces heeft Volvo-dealer *********u toegelicht op de vraag van uw ex-partner over het merkbare â korte â vermogensverlies bij elke XX-kilometers.
Wij begrijpen dat u geconfronteerd bent met een forse kostenpost. Om u tegemoet te komen in de kosten heeft Volvo-dealer ********* u een voorstel gedaan om 35% van de kosten voor het vervangen van de motor voor een nieuwe door Volvo te leveren motor voor haar rekening te nemen (totale kosten 8.100 euro en mogelijk bijkomende kosten 1.500 euro voor een nieuw roetfilter en brandstoffilter). Van de dealer hebben wij begrepen dat u dit voorstel niet accepteert. Uw Volvo V50 is 6 jaar en 3 maanden oud en heeft een kilometerstand van 187.642, we kunnen stellen dat dit een zeer coulant aanbod is. </SPAN></SPAN>
Wij hopen met het bovenstaande het ontstaan van motorschade door stijgend oliepeil aan u te hebben verduidelijkt. Mocht u echter van mening blijven dat hier sprake is van een product-probleem, dan adviseren wij u hierover conctact op te nemen met de leverancier van uw Volvo V50, Autobedrijf *********
Ik ben heel benieuwd naar een reactie of dit kan. Ik ben namelijk nog steeds wel verliefd om mijn mooie blauwe V50.
Alvast bedankt.
Jacolien
</SPAN>
laat ik beginnen te zeggen dat ik geen verstand heb van auto's. Ik 2010 kocht ik daarom een tweedehands Volvo V50 die altijd netjes in onderhoud was geweest bij een Volvo dealer. Toen een flinke investering (18.000).
Maar drie weken geleden ben ik weggesleept van de N59. Mijn auto ging zonder enige waarschuwing (foutmeldingen heb ik niet gehad), zoals de dealer later zei, over zijn toeren. Hij is twee maal behoorlijk in de toeren gelopen (binnen 300 meter) en ik heb de auto toen meteen (alle lampjes gingen branden) aan de kant gezet. Ik heb mijn auto altijd netjes bij de Volvo dealer in onderhoud gedaan. Op het moment dat het oranje onderschoudslampje ging branden, maakte ik de afspraak. Zonder enige kennis van zaken heb ik de auto uit handen gegeven aan in mijn ogen de beste partij voor mijn auto. Omdat ik dit zo'n vreemde situatie vond heb ik contact gezocht met Volvo Nederland.
Ik kreeg onderstaande reactie en ben heel benieuwd of dit kan? Ik weet het echt niet, maar ik vind het zo onwaarschijnlijk klinken dat ik wel wat reactie kan gebruiken van Volvo liefhebbers/verstandhebbers.
Volvo-dealer ******** heeft uitgebreid onderzoek gedaan naar aanleiding van de motorschade die is ontstaan aan uw Volvo V50 2.0D met kenteken **-**-**. Het resultaat van het onderzoek is inmiddels door de dealer met u besproken en zullen wij hieronder toelichten.
De onderhoudsinterval van uw Volvo V50 voorzien van een 2.0D motor is 20.000 kilometer, of ÃÃn keer per jaar, wat als eerste wordt bereikt. Gelet op de huidige techniek en ruime onderhoudsinterval is het van het grootste belang dat onderhoud volgens fabrieksvoorschrift op tijd en met de juiste olie wordt uitgevoerd. Volvo garandeert de smerende werking van de door haar voorgeschreven olie gedurende de onderhoudsinterval . Daarna verliest de olie haar smerende werking en bij overschrijdingen van de onderhoudsinterval zal dit uiteindelijk slijtage veroorzaken aan draaiende motordelen en/of zuigers, injectoren en turbo. Hierdoor kan brandstoflekkage optreden met mogelijke olievervuiling en stijging van motoroliepeil tot gevolg. Als de motorolie boven het maximum staat kan deze via de carterventilatie in de verbrandingskamers komen. De motorolie werkt in dat geval als brandstof, wat kan leiden tot een ongecontroleerde verhoging van het motortoerental en/of lokale overbelasting van ÃÃn of meer cilinders, dat tot motorschade kan leiden. </SPAN>
Uw Volvo V50 is voorzien van een waarschuwingslampje dat oplicht op het moment dat de oliedruk wegvalt. Er is geen waarschuwingssysteem aanwezig als het oliepeil onder minimum zakt of boven maximum stijgt, of als er olievervuiling plaatsvindt. </SPAN></SPAN>
Uw Volvo V50 is afgeleverd op 11 juli 2007 en door u gebruikt gekocht op 17 december 2010 bij ***********. Dit bedrijf heeft ook de afleverbeurt uitgevoerd bij een kilometerstand van 101.498. De 120.000 beurt wordt uitgevoerd bij Volvo-dealer ********** bij een kilometerstand van 127.299. De 140.000 beurt wordt eveneens uitgevoerd door deze Volvo dealer bij km. stand 149.640 evenals de 160.000 km-beurt. Deze beurt wordt uitgevoerd bij kilometerstand 171.256. De motorschade is ontstaan bij kilometerstand 187.642. </SPAN></SPAN>
Volvo-dealer ******* heeft bij u een kopie van de afleverbeurt opgevraagd. Hieruit wordt niet duidelijk welke werkzaamheden zijn uitgevoerd. De 120.000 beurt wordt vervolgens ruim overschreden. Wij achten het mogelijk dat de oorzaak voor de latere motorschade in deze periode ontstaat. </SPAN></SPAN>
Uw Volvo V50 is voorzien van een roetfilter. In het roetfilter worden de afgevangen roetdeeltjes periodiek verbrand, elke 200 tot 1000 kilometer. Deze verbranding wordt wel aangeduid met regeneratie. Voor die spontane verbranding is een temperatuur van ca. 600 graden C nodig, die alleen bij zeer hoge motorbelasting wordt bereikt. Om ook bij lagere motorbelasting tot regeneratie te komen wordt een additief toegevoegd aan de brandstof waardoor de ontstekingstemperatuur van het roet wordt verlaagd. Regeneratie kan gepaard gaan met een hoger brandstofverbruik en licht vermogensverlies, met name als het roetfilter vrij vol is, bijvoorbeeld omdat er korte stukjes met het voertuig worden gereden of het voertuig niet voldoende op bedrijfstemperatuur komt, waardoor de regeneratie slecht op gang komt of wordt onderbroken. Dit proces heeft Volvo-dealer *********u toegelicht op de vraag van uw ex-partner over het merkbare â korte â vermogensverlies bij elke XX-kilometers.
Wij begrijpen dat u geconfronteerd bent met een forse kostenpost. Om u tegemoet te komen in de kosten heeft Volvo-dealer ********* u een voorstel gedaan om 35% van de kosten voor het vervangen van de motor voor een nieuwe door Volvo te leveren motor voor haar rekening te nemen (totale kosten 8.100 euro en mogelijk bijkomende kosten 1.500 euro voor een nieuw roetfilter en brandstoffilter). Van de dealer hebben wij begrepen dat u dit voorstel niet accepteert. Uw Volvo V50 is 6 jaar en 3 maanden oud en heeft een kilometerstand van 187.642, we kunnen stellen dat dit een zeer coulant aanbod is. </SPAN></SPAN>
Wij hopen met het bovenstaande het ontstaan van motorschade door stijgend oliepeil aan u te hebben verduidelijkt. Mocht u echter van mening blijven dat hier sprake is van een product-probleem, dan adviseren wij u hierover conctact op te nemen met de leverancier van uw Volvo V50, Autobedrijf *********
Ik ben heel benieuwd naar een reactie of dit kan. Ik ben namelijk nog steeds wel verliefd om mijn mooie blauwe V50.
Alvast bedankt.
Jacolien
</SPAN>