Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
K-Jetronic slecht starten
#1
Ik heb een b230e met k-jetronic.deze motor loopt warm prima.
Alleen de koude start en de start als hij minimaal 10 minuten uit is geweest is erg slecht.
Er is al een nieuw stationair luchtklep opgezet en de ontsteking staat goed ook het co staat mooi.
Weet iemand misschien wat dit zou kunnen zijn?
Of wat ik nog kan proberen?

Bvd,

Joost
Antwoord
#2
Hi Joost,

Ik heb een b21ET, ook met K-jet. Zelfde symptoom. Alles vervangen maar nog steeds slechte start. Probeer eens het volgende als de motor langere tijd (meer dan een uur zodat er geen druk meer op je brandstofsysteem staat) heeft gestaan:

1.Verwijder zekering 4 en 6 (motor krijgt nu geen brandstof meer).

2. Start de motor zodat deze enkele malen is rond geweest.

3. Demonteer de bougies en kijk of deze nat zijn.

4. Als deze nat zijn, heb je koelvloeistof in een van je cilinders. Dit is dus een lekke koppakking........

5. Als ze niet nat zijn, zekering 4 en 6 weer monteren.

6. Bougies weer monteren en weer starten. Bougies nu nat? Je motor verzuipt met de koudstartinjector !

7. Controleer eens de drukken op je spinnenkop. De warmdraairegelaar (onder je spruitstuk) hoort de druk in de spinnenkop laag te houden voor een start met een rijk mengsel = koudstart. Druk te hoog? Je start dan de koude motor met een te arm mengsel.

Ik ben op dit moment mijn koppakking aan het vervangen. Is goed zelf te doen.
Druk meten in de spinnekop?. Ik heb een setje gemaakt om deze te kunnen meten. Als je een keer langs Gorinchem rijdt, kunnen we deze meten.

Groet en succes !!

Hans
The brick is flying again (Volvo 245 Turbo 1985, Suzuki GS850G, Zundapp GTS 529-029
Antwoord
#3
Het lijkt er op dat de de restdruk te snel weg valt .
Dit is de druk die blijft staan na de hogedrukpomp wanneer de motor wordt uitgezet.
Kan zijn dat de terugslagklep (nr 3 in de tek.) na de hogedrukpomp blijft kieren of de drukaccumulator is lek.(nr.13 in de tek.)
De laatste is makkelijk te controleren door het kleine slangetje ( nr. 24 )los te nemen achter op de accumulator.
Hier mag geen benzine uitkomen.
Beide zijn te vinden onder de auto .

http://www.volvopartswebstore.com/showAs...bly=235394
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Antwoord
#4
Bedankt voor de reacties, ik ben een tijdje weg geweest dus vandaar de late reactie, (sorry)
Ga deze dingen zeker proberen.
Antwoord
#5
Jan-Willem schreef:Accumulator heb je verschillende types in, dus het verhaal van het slangetje kan ook 2 verhalen hebben.

Vertel!
Ik leer graag bij....
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Antwoord
#6
als de motor start dan en loopt maakt het geen verschil of de ik de stekker van de koudstartinjector afhaal,
Maar dat zal uiteraard wel de koudstart verklaren maar heeft de warme start na min 5 minuten stil staan er ook mee te maken???

gr. Joost
Antwoord
#7
Jan-Willem schreef:Ik heb onder de auto nu een accumulator zitten zonder slangetje, en realiseer me nu dat deze eigenlijk niet meer nodig is.
En heb ze ook gezien dat het slangetje naar het inlaatspruitstuk of naar de tank liep.
Ooit een 244 omgebouwd naar K-jet en kreeg een discussie over het befaamde het slangetje.
Persoon is gaan zoeken en kwam wel met de juiste gegevens aan...

Een accumulator blijft een doosje met een veerbelast membraan.
Met aan de ene kant de benzinedruk en aan de andere kant atmosferisch druk.
Zo gauw het membraan lek raakt komt er brandstof aan de atmosferische kant ,en verdwijnt bij stilstand de systeemdruk.

http://www.ffp.fi/contentimages/Fuel_accumulator.jpg

http://ww2.justanswer.com/uploads/eurote...ulator.png

Hier een stukje uit een BMW forum.
Even doorscrollen naar beneden...

http://forums.bimmerforums.com/forum/sho...t-up/page5
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Antwoord
#8
weet je toevallig ook hoe dit te meten is?
er is namelijk voor ik hem kreeg al aan gerommeld.
Staat er bij de start een constante of pulserende spanning op de koudstartinjector?

Het is trouwens wel mooi om te zien hoeveel mensen er met leuke en goede ideeën aan komen!!!

Bedankt!!!!
Antwoord
#9
hallo,daar ben ik weer!!

Ik had het vermoeden dat de extra luchtschuif niet goed functioneert.
Weet iemand hoe ver deze behoort te openen bij (koude) start?
De schuif er af gehaald en helemaal af laten koelen (5 minuten in de diepvries)
En dan is er maar een hele kleine opening .

Ook heb ik de slangen met een pijpje doorverbonden en met behulp van een tang de slang afgesloten en tijdens starten langzaam geopend.
Dan lijkt hij wel veel beter te starten/lopen.

Dit vermoeden heb ik eerder gehad en daarom ook een tijd terug een andere gemonteerd.
Deze bij een particulier gekocht die mij melde dat hij van een goed lopende motor af kwam.
In het verleden meer bij deze man besteld en het was altijd dik in orde.
Kan er misschien dan ook verschil zitten en de luchtschuiven??


Mvg, Joost



Deze klep bedoel ik:

[ATTACH=CONFIG]1976[/ATTACH]


Bijlagen Afbeeldingen
   
Antwoord
#10
bedankt voor je reactie,

heb je misschien ook een adres waar die rubbers makkelijk te verkrijgen zijn?Zie wel wat staan op diverse sites maar staat nergens mijn b230e motor bij.

Bvd,

Jooost
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  B21E wil niet meer starten Hannes 24 1.888 13 February 2024, 00:06
Laatste bericht: MacVolvo
  Probleem D Jetronic Coenraad 1 643 5 February 2023, 12:32
Laatste bericht: Coenraad
  Volvo 240 1991 loopt koud slecht, warm beter tbierens1991 8 4.847 23 December 2021, 21:21
Laatste bericht: Grey240Polar
  B230F na koude start even slecht lopen bartboos 9 4.240 3 May 2021, 16:30
Laatste bericht: Wijnand
  auto start slecht andreolie 8 5.700 30 June 2020, 10:31
Laatste bericht: 245GLE1981
  Starten en soms niet lopen (opgelost) Grey240Polar 9 6.028 23 March 2020, 16:28
Laatste bericht: Grey240Polar
  240 polar 2.0 1993 loopt slecht stationair coen68 14 9.368 10 January 2019, 14:26
Laatste bericht: coen68
  B200F Loopt slecht koud. ChielWel 13 8.105 3 January 2019, 21:49
Laatste bericht: Naciremus
  Jetronic automaat? Van Schellen 2 2.443 4 October 2018, 22:29
Laatste bericht: Van Schellen
  Slecht lopen en inhouden / uitvallen koude motor 2.3 uit '88 Dennis1995 14 10.474 19 November 2017, 22:08
Laatste bericht: Dennis1995

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)