Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Problemen bak m46 bak 265
#1
Ik heb een 265 uit 1978 met een m46 bak (4 bak met overdrive).

De bak lekt waardoor ik de olie steeds moet bijvullen. Er zat zwarte olie in. Volgens mij geen atf f. Deze heb ik er uit laten lopen en vervangen door atf f die er in hoort. Dit doe ik dmv de aftap bout ondersan de bak. ik heb niet het onderdeksel van de overdrive er onderuit gehaald en het filter schoongemaakt. Hier zit namelijk de baksteun in de weg. Na twee maanden toen de overdrive weer niet inschakelde heb ik de olie er weer uit laten lopen. Deze was weer zwart. Weer vervangen door nieuwe atf f. Daarna schakelde de overdrive weer perfect.


Vier vragen:
-als ik met een caravan rijdt en de auto zwaar moet trekken begint de bak te stinken (4de versnelling). Bak wordt dan ook erg warm. Is de bak versleten of heeft dit te maken dat er misschien nog een verontreiniging in zit van oude olie, niet zijnde atf f?
-de bak lekt dus. Waarschijnlijk bij de pakking bij de aansluiting van de bak en de overdrive. Is deze pakking redelijk eenvoudig te vervangen zonder de bak onder de auto te hoeven halen? Ik hoorde van een tip om de bouten van de overdrive los te maken en de overdrive een beetje van de bak los te trekken. 1 cm oid. Dan de oude pakking verwijderen en de nieuwe pakking doorknippen en monteren met wat vloeibare pakking erbij. Is dat mogelijk? Ook las ik op een Engels forum dat de m46 vaak lekt bij twee bouten. Deze zou je los moeten halen en van nieuwe afdichting moeten voorzien en weer vastdraaien. Mijn technisch Engels is niet zo goed dus misschien weet iemand waar dit over kan gaan?
-de bak schiet soms uit zijn 3de versnelling. Ik vind het geen groot probleem maar is dit te verhelpen?
-de 1ste en tweede versnelling gaan erg lastig. Pook moet met veel kracht naar links worden gedrukt om in de versnelling te krijgen. 3de en 4de gaan wel zonder problemen. Hoe zou dit te verhelpen zijn?
Joost
Antwoord
#2
Tijd voor een andere bak helaas. Heet lopen is verkeerde of weinig smering. Lekkage is lastig en slecht voor het millieu, maar het slecht schakelen is meestal echte slijtage in de bak...

Gr robert
Antwoord
#3
Bak laten reviseren. Schakeld weer als nieuw!
Antwoord
#4
hun schreef:Bak laten reviseren. Schakeld weer als nieuw!

oeps en wa kost zoiets, zo'n revisie van een M46?
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 L 1978 Oranje nu B19A/M46 maar wordt B230FK/M90
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
#5
Alle lagers en pakkingen vervangen, remband o.d. Was nog goed. Ook het schakelmechanisme op de bak is gereviseerd met nieuwe busjes. Prijs was 1300,- incl btw en incl demontage an montage van de bak aan wagen. Veel geld, maar wel alles goed.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Volvo 264 1977 problemen motor VolvoWen 35 26.690 2 September 2009, 00:20
Laatste bericht: TheSaint77

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)