Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
voltmeter is dood
#1
Ik heb in mijn dashboard een originele voltmeter die het prima deed. Tot vandaag.
Nadat ik mijn Volvo een Dinitrol behandeling gegeven heb (alleen de holle ruimtes, de onderkant volgt later) blijft de meter helemaal links staan en loopt niet meer op als de motor draait. Ook de verlichting van de voltmeter fiunctioneert nu niet meer.
Wat ik reeds gedaan heb: zekeringen onder de motorkap en de zekeringkast links bij de voorstoel gecheckt: die waren allemaal goed. Gekeken of ik bij de accu een draad zag lopen die kapot was: niet gevonden. Voltmeter uit het dashboard gehaald en stekkerverbindingen
gecontroleerd: zagen er ook goed uit.
Waar kan ik de oorzaak verder zoeken?
Hoe is een voltmeter verbonden met de accu? is dit rechtstreeks met 1 draad, waar loopt deze draad langs?? (een aansluittekening/schema is welkom), kan het zijn dat er ergens Dinitrol op gekomen is waardoor de verbinding verstoord is?
Alle tips zijn welkom!
P.S.: De holle ruimtes zitten nu goed vol Dinitrol, deze baksteen zal roestvrij blijven de komende tijd.
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1 
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2

Antwoord
#2
massa kan altijd een probleem zijn in zo'n geval. Voor een voltmeter maakt het in principe niet uit waar hij op aangesloten is, zolang het maar - en + is.. haal hem er eens uit en sluit hem eens aan op de accu.. heb je een multimeter? mocht ie toch geen sjoege geven, dan meten of er nog weerstand is..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#3
Jambon schreef:massa kan altijd een probleem zijn in zo'n geval. Voor een voltmeter maakt het in principe niet uit waar hij op aangesloten is, zolang het maar - en + is.. haal hem er eens uit en sluit hem eens aan op de accu.. heb je een multimeter? mocht ie toch geen sjoege geven, dan meten of er nog weerstand is..

Bedankt Jambon, bedoel je de meter mbv twee testdraadjes rechtstreeks op de plus pool van de accu en een massapunt aansluiten om te testen of hij uitslaat? Ik heb geen multimeter.
Weet iemand waar de bedrading (+ en -) normaliter vandaan komt zodat ik gerichter kan kijken of daar de oorzaak in zit?
Ik heb het idee dat het mede door de Dinitrol zou kunnen komen, misschien geen goede aarde aansluiting meer o.i.d.
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1 
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2

Antwoord
#4
Geloof dat hij oorspronkelijk zijn plus van brandstofpomprelais haalt, maar zeker als hij er later door iemand ingezet is weet je na 20 jaar niks meer zeker aan de bedrading van je auto. Als echter zowel het lampje als de meter zelf het tegelijk niet meer doen zou ik eerder de (gedeelde) massa-aansluiting (ws ergens op het frame van de middenconsole) verdenken.

Kunnen twee dingen zijn:

- Meter stuk, idd te testen zoals je zelf aangeeft
- Bedrading niet in orde, te checken door voor 10 euro een multimeter te halen bij de bouwmarkt en te kijken wat het spanningsverschil tussen de stekkertjes die op de meter zitten is. Evt kun je dit ook met een lampje doen.
Volvo 240 '83 B23A - M46 - 223.000 km
Audi A3 1.8T '01 - 212.000 km
Gesloopt: Volvo 244 GL '81 B23A - M45 - 303.000 km
Antwoord
#5
Bedankt voor je tips Arjan. Vermoedelijk is mijn voltmeter al bij aankoop als optie aanwezig.
Ik heb gisteren de halve middenconsole eruit losgeschroefd, maar kon door alle wirwar van bekabeling kon ik niet de massa aansluiting vinden.
Het brandstofpomprelais is toch dat kunnsstof blokje dat rechts naast het gaspedaal in de middenconsole hangt? Krijgt de voltmeter daarvan dan
het signaal wat de spanning is en dus niet rechtstreeks van de accu?
De meter zal ik t.z.t. nog testen evenals het doormeten met een multimeter.

In ontdekte vandaag nog het volgende:
Onder de motorkap vond ik pal onder het zelfdiagnose systeemblokje een zwevende stekkerverbinding met een grijs en groen draadje dat in een plat zwart blokje zit (vrouwtje: 2 ronde openingen naast elkaar van zo'n 4 mm elk). Deze stekkertjes lijken op de stekkertjes die onder in het zelfdiagnosekastje gestoken zijn. Bij mij zijn uiterst rechts aan de onderkant het het diagnosesysteem nog twee openingen over, maar daar past het zwarte blokje niet in (eventueel zouden die losse twee
stekkertjes daar wel in passen). Heeft iemand enig idee waar dit stekkerblokje aanhoort? Kan het iets met de voltmeter te maken hebben of is dit misschien bewust is logekoppeld?
Hoort het misschien in de twee open plaatsen aan de onderkant van het zelfdiagnose systeem?
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1 
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2

Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  245 1987. moter dood Koppelmans 24 13.151 9 August 2019, 12:09
Laatste bericht: aRjen.T
  Voltmeter geeft teveel aan woerie938 7 5.476 18 January 2016, 23:11
Laatste bericht: woerie938
  Toerenteller en snelheidsmeter dood, hoog toerental Doeke Dobma 23 11.597 17 January 2012, 23:58
Laatste bericht: Black Moose
  Welke waarde moet een Voltmeter aangeven. Bill 3 2.700 15 April 2009, 17:05
Laatste bericht: erik
  voltmeter PP! 24 14.442 20 September 2007, 19:38
Laatste bericht: muthill
  cruise contol: eerst haperingen, nu dood! rene soasel 5 5.082 29 July 2005, 16:28
Laatste bericht: rene soasel

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)