Dat staat normaal gesproken in de handleiding van je lambda sensor. Zo'n aftermarket widebandsensor moet juist niet te dichtbij de cilinderkop zitten (te heet). Een cm of 70-100 was het volgens mij; komt er ongeveer op neer dat hij in het horizontale deel onder de auto uitkomt.
OkÃ, dan ga ik er eerst een aanschaffen voordat ik er een gat in boor.
Iemand nog suggesties voor een goede sonde?
Ik zie trouwens dat de meeste bungs van rvs zijn, maar mijn uitlaatset is (volgens mij) van alu. Althans, zo staat het erop. Kan er op internet niet echt iets over vinden. Is dat aan elkaar te lassen?
Zorg dat je de sonde wat verder naar achteren plaatst. ik heb er zelf 2 in mijn uitlaat zitten(1 extra voor een meter in het interieur) en die 2 zitten vrij dicht op de turbo. dat is niet heel erg ideaal..
Ik heb er zelf 2 sondes inzitten van Bosch..
Compensate bad aerodynamics with BÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃST - Volvo 245 B230FT Turbo
Ok, bedankt voor de info. In eerste instantie laat ik de sonde(s) nog even links liggen, ik wil de auto eigenlijk zo snel mogelijk (ahum..) rijdend hebben. Nu hij al bijna een jaar stil staat begint de motivatie om het af te maken toch wel wat in te kakken, als ik er weer een beetje in kan rijden wordt het vast leuker om er aan te werken
Daarom gisteravond ook maar eventjes een feel-good klusje gedaan; van al dat laswerk werd ik ook niet veel hoopvoller. Dus de nieuwe RVS-remslangen geinstalleerd, en om te kijken hoe het staat ook maar alvast een van de remklauwen teruggezet. Het mooie nieuwe rood werd al snel wat minder mooi door m'n vette handschoenen, maar ach. Het ziet er best aardig uit al zeg ik het zelf!
Gisteren de 960 (en mezelf) voor werk even uitgelaten op en neer naar Houffalize (België). Redelijk zwaar beladen, dus heel hard trok hij niet door op de bochtige weggetjes in de Ardennen. Maar alsnog leuk!
En ook de ideale zondagochtend bezigheid; de auto wassen! Stiekem vind ik deze ook wel heel mooi, misschien wel mooier dan m'n 240...
Oh, en mocht iemand het weten; past een achterbumper van een 960 sedan op een 960 estate? Heb er een deukje in gereden.
Tijdens het vervangen van de remlslangen draaide er natuurlijk een nippel kapot. Gelukkig van het stukje remleiding net na de remslangen, dus dat maakte het wel wat makkelijker. Kon ik eindelijk mijn felsset gebruiken, maar wat een onding! Uiteindelijk is het gelukt, maar de volgende keer geef ik toch maar een tientje meer uit voor een goed stuk gereedschap dan zo'n prutding in een plastic rood doosje...
Links de nieuwe, rechts de oude (met kapot uiteinde).
[ATTACH=CONFIG]3138[/ATTACH]
15 July 2014, 10:45 (Dit bericht is het laatst bewerkt op 6 October 2016, 10:37 door hooge048.)
De motor is af! Althans, zo op het oog zit alles erop. Nog ÃÃn multiriem, maar de lak op de pully moet nog even drogen. Nu de motor van de steun af is kon ik bij de achterzijde, dus de krukaskeerring en toplager vervangen. Koppeling zit er ook weer op. Nu alleen de versnellingsbak nog terugplaatsen maar ben nu even alleen thuis, dus dat wordt lastig
Weer eens een korte update. Laatste tijd veel laswerk gedaan, dat is nu eindelijk bijna allemaal af. Ook een setje verlagingsveren eronder gezet.
De nieuwe voorkant, met witte knipperglazen. Ook voor weinig een veerpootbrug gekocht. Alleen komt hij (net) tegen de luchtinlaat (met 'turbo erop) aan, dus dat moet ik nog even op zien te lossen.
[ATTACH=CONFIG]3814[/ATTACH]
De nieuwe voorveren zijn best een stukje korter...
[ATTACH=CONFIG]3815[/ATTACH]
Simons uitlaat zit ook op z'n plek! En de nieuwe wielrandkast zit er ook in.
[ATTACH=CONFIG]3816[/ATTACH]
Motorisch is het ook zo goed al klaar. Alleen nog de bekabeling afmaken, en dan kan ik hem voor het eerst gaan starten. Zijn er nog belangrijke zaken om te controleren en te doen voor/bij het eerste starten?
proriteit 1 oliedruk. voordat je de ontsteking en brandstof er bij pakt (voorkeur pluskabel van de bobine los maken en zekeringen van de benzjne pompen los halen ) zorg er eerst voor dat je oliedruk hebt. als alles rond geweest is. dan de bobine en Brandstof pompen er bij pakken. denk dat dit het meest belangrijke is.
als de motor loopt meteen checken op olielekken
voor de rest als ie op bedrijfstempratuur is alle slangen klemmen na lopen op koelwater lekkages.
Volvo 242 DL uit 1975 met een B20A AKA Sofia
Volvo 242 GT uit 1978 met een B23e AKA Blackie (gesloopt)
Volvo 144 uit 1968 met een b20A AKA Ella
nu ook te volgen via Lau's oude bakken