Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Blauwe 245 Turbo '84.
#31
Dat staat normaal gesproken in de handleiding van je lambda sensor. Zo'n aftermarket widebandsensor moet juist niet te dichtbij de cilinderkop zitten (te heet). Een cm of 70-100 was het volgens mij; komt er ongeveer op neer dat hij in het horizontale deel onder de auto uitkomt.
Antwoord
#32
OkÃ, dan ga ik er eerst een aanschaffen voordat ik er een gat in boor.

Iemand nog suggesties voor een goede sonde?

Ik zie trouwens dat de meeste bungs van rvs zijn, maar mijn uitlaatset is (volgens mij) van alu. Althans, zo staat het erop. Kan er op internet niet echt iets over vinden. Is dat aan elkaar te lassen?
1984 245 Turbo B21ET
Antwoord
#33
Zorg dat je de sonde wat verder naar achteren plaatst. ik heb er zelf 2 in mijn uitlaat zitten(1 extra voor een meter in het interieur) en die 2 zitten vrij dicht op de turbo. dat is niet heel erg ideaal..

Ik heb er zelf 2 sondes inzitten van Bosch..
Compensate bad aerodynamics with BÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔST - Volvo 245 B230FT Turbo
Antwoord
#34
Ok, bedankt voor de info. In eerste instantie laat ik de sonde(s) nog even links liggen, ik wil de auto eigenlijk zo snel mogelijk (ahum..) rijdend hebben. Nu hij al bijna een jaar stil staat begint de motivatie om het af te maken toch wel wat in te kakken, als ik er weer een beetje in kan rijden wordt het vast leuker om er aan te werken Wink

Daarom gisteravond ook maar eventjes een feel-good klusje gedaan; van al dat laswerk werd ik ook niet veel hoopvoller. Dus de nieuwe RVS-remslangen geinstalleerd, en om te kijken hoe het staat ook maar alvast een van de remklauwen teruggezet. Het mooie nieuwe rood werd al snel wat minder mooi door m'n vette handschoenen, maar ach. Het ziet er best aardig uit al zeg ik het zelf!

[ATTACH=CONFIG]3053[/ATTACH]


Bijlagen Afbeeldingen
   
1984 245 Turbo B21ET
Antwoord
#35
Gisteren de 960 (en mezelf) voor werk even uitgelaten op en neer naar Houffalize (België). Redelijk zwaar beladen, dus heel hard trok hij niet door op de bochtige weggetjes in de Ardennen. Maar alsnog leuk!

En ook de ideale zondagochtend bezigheid; de auto wassen! Stiekem vind ik deze ook wel heel mooi, misschien wel mooier dan m'n 240...

Oh, en mocht iemand het weten; past een achterbumper van een 960 sedan op een 960 estate? Heb er een deukje in gereden.

[ATTACH=CONFIG]3093[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]3094[/ATTACH]


Bijlagen Afbeeldingen
       
1984 245 Turbo B21ET
Antwoord
#36
Tijdens het vervangen van de remlslangen draaide er natuurlijk een nippel kapot. Gelukkig van het stukje remleiding net na de remslangen, dus dat maakte het wel wat makkelijker. Kon ik eindelijk mijn felsset gebruiken, maar wat een onding! Uiteindelijk is het gelukt, maar de volgende keer geef ik toch maar een tientje meer uit voor een goed stuk gereedschap dan zo'n prutding in een plastic rood doosje...

Links de nieuwe, rechts de oude (met kapot uiteinde).
[ATTACH=CONFIG]3138[/ATTACH]


Bijlagen Afbeeldingen
   
1984 245 Turbo B21ET
Antwoord
#37
De motor is af! Althans, zo op het oog zit alles erop. Nog ÃÃn multiriem, maar de lak op de pully moet nog even drogen. Nu de motor van de steun af is kon ik bij de achterzijde, dus de krukaskeerring en toplager vervangen. Koppeling zit er ook weer op. Nu alleen de versnellingsbak nog terugplaatsen maar ben nu even alleen thuis, dus dat wordt lastig Wink

[ATTACH=CONFIG]3241[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]3242[/ATTACH]


Bijlagen Afbeeldingen
               
1984 245 Turbo B21ET
Antwoord
#38
En hij heeft een motor!

[Afbeelding: WP_20140904_20_45_56_Raw1_zpsd7406797.jpg]
1984 245 Turbo B21ET
Antwoord
#39
Weer eens een korte update. Laatste tijd veel laswerk gedaan, dat is nu eindelijk bijna allemaal af. Ook een setje verlagingsveren eronder gezet.

De nieuwe voorkant, met witte knipperglazen. Ook voor weinig een veerpootbrug gekocht. Alleen komt hij (net) tegen de luchtinlaat (met 'turbo erop) aan, dus dat moet ik nog even op zien te lossen.
[ATTACH=CONFIG]3814[/ATTACH]

De nieuwe voorveren zijn best een stukje korter...
[ATTACH=CONFIG]3815[/ATTACH]

Simons uitlaat zit ook op z'n plek! En de nieuwe wielrandkast zit er ook in.
[ATTACH=CONFIG]3816[/ATTACH]

Motorisch is het ook zo goed al klaar. Alleen nog de bekabeling afmaken, en dan kan ik hem voor het eerst gaan starten. Zijn er nog belangrijke zaken om te controleren en te doen voor/bij het eerste starten?


Bijlagen Afbeeldingen
           
1984 245 Turbo B21ET
Antwoord
#40
proriteit 1 oliedruk. voordat je de ontsteking en brandstof er bij pakt (voorkeur pluskabel van de bobine los maken en zekeringen van de benzjne pompen los halen ) zorg er eerst voor dat je oliedruk hebt. als alles rond geweest is. dan de bobine en Brandstof pompen er bij pakken. denk dat dit het meest belangrijke is.

als de motor loopt meteen checken op olielekken

voor de rest als ie op bedrijfstempratuur is alle slangen klemmen na lopen op koelwater lekkages.
Volvo 242 DL uit 1975 met een B20A AKA Sofia
Volvo 242 GT uit 1978 met een B23e AKA Blackie (gesloopt)
Volvo 144 uit 1968 met een b20A AKA Ella
nu ook te volgen via Lau's oude bakken

[URL="http://volvolvo.nl/threads/11085-Mijn-242DL"]
[/URL]
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Even voorstellen 240 Turbo Brick Japster 2 1.927 16 August 2021, 08:49
Laatste bericht: Yezzz
  amazon turbo edwin 184 134.291 27 January 2021, 23:09
Laatste bericht: edwin
  Pontiac astre Turbo project Joey 3 2.498 21 November 2020, 01:33
Laatste bericht: Dopski
  Mijn Volvo 242 turbo Volvo 142 B23 279 171.613 28 October 2019, 13:47
Laatste bericht: EduardW
  Volvo 244/240 turbo Naciremus 1 2.647 30 November 2018, 19:04
Laatste bericht: UraniumFever
  Brum; de blauwe 245 turbo Schipper 126 91.199 30 May 2017, 23:08
Laatste bericht: Schipper
  De Volvo's van Estoque - '83 245 Turbo & '77 242 Turbo Estoque 779 413.833 6 May 2017, 20:38
Laatste bericht: sander69
  even voorstellen: Volvo 142 turbo Project jehannes 151 77.395 23 January 2017, 16:12
Laatste bericht: jehannes
  De blauwe 242; van 1x onderliggend naar 2x bovenliggend Arn02 23 19.044 6 January 2017, 10:33
Laatste bericht: Dopski
  Blauwe 245 uit 1978 hugo 41 28.496 23 July 2016, 17:30
Laatste bericht: BartJu

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)